Elämänhallintaa ja elämyksiä. Kansalaisopistossa opiskelevien eri-ikäisten naisten käsityölle antamat merkityssisällöt
AHONEN, PIA (2012)
AHONEN, PIA
2012
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22668
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22668
Tiivistelmä
Kansalaisopistoissa opiskelee vuosittain yli puolimiljoonaa opiskelijaa, joista suurin osa on naisia. Opiskelu on hyvin harrastuspainotteista ja suosituin aihealue onkin kädentaidot, joiden sisällä merkittävässä osassa ovat puolestaan käsityöaiheiset kurssit. Omaehtoisella opiskelulla on todettu olevan moninaisia merkityksiä aikuisopiskelijan elämään, samoin käsityön tekemisellä.
Tutkimuksen tavoitteena on yhdistää käsityön tekemisen merkityssisällöt suhteessa kansalaisopistossa opiskeluun eri-ikäisten naisten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa opiskelijoiden käsitöihin liittyviä asenteita ja tapoja toimia merkityssisältöjen hahmottamiseksi. Tutkimus toimii katsauksena käsityön harrastamisen maailmaan opinnollisessa ulottuvuudessa, jossa käsityön tekijän omat kokemukset opiskelijana kansalaisopiston käsityökurssilla tulevat esille. Tutkimusongelmana on siis eri-ikäisten naisten käsityön tekemiselle antamat merkityssisällöt kansalaisopiston käsityökurssilla.
Tutkimuksen aineistona toimivat kaksi teemahaastatteluaineistoa, joihin sisältyi yhteensä 12 haastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi nuoremman ja kuusi iäkkäämmän ikäluokan naista, jotka kaikki opiskelivat käsityöaiheisilla kursseilla kansalaisopistossa. Haastatteluaineistoa lähestyttiin sisällönanalyysin avulla, jonka teoreettisena taustatukena toimivat näkökulmat prosessiin ja produktiin, ositettuun ja kokonaiseen käsityön tekemiseen, käsityöhön liitettäviin arvoihin ja asenteisiin sekä tutkimustuloksiin omaehtoisen opiskelun vaikutuksista aikuisten elämään.
Aineistoja on vertailtu tutkimuksen pohdintaosuuden yhteydessä käsityön merkityssisältöjen osalta sekä iän näkökulmasta. Tuloksien pohjalta voi todeta käsityöllä olevan moninaisia merkityksiä aikuisen elämässä. Käsityön merkityssisällöt liittyivät erityisesti prosessin ja produktin sisältöihin, elämänhallinnallisiin tekijöihin sekä kokemuksellisuuden elementteihin. Merkityssisältöjä ei kuitenkaan voida pitää erillisinä kokonaisuuksina, vaan ne toimivat vuorovaikutuksessa keskenään ja ovat siten sidoksissa toisiinsa. Iän merkitykset liittyivät lähinnä yksilön kokemusrepertuaarin ja henkilökohtaisen historian näkökulmaan, minkä kautta hän on muodostanut suhtautumisensa käsityötä kohtaan. Ikä ei esiintynyt haastateltavien puheessa numeerisena, vaan lähinnä elämänkokemukseen liittyvänä ilmiönä.
Asiasanat:käsityö, kansalaisopisto, omaehtoinen aikuisopiskelu, elämänhallinta
Tutkimuksen tavoitteena on yhdistää käsityön tekemisen merkityssisällöt suhteessa kansalaisopistossa opiskeluun eri-ikäisten naisten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa opiskelijoiden käsitöihin liittyviä asenteita ja tapoja toimia merkityssisältöjen hahmottamiseksi. Tutkimus toimii katsauksena käsityön harrastamisen maailmaan opinnollisessa ulottuvuudessa, jossa käsityön tekijän omat kokemukset opiskelijana kansalaisopiston käsityökurssilla tulevat esille. Tutkimusongelmana on siis eri-ikäisten naisten käsityön tekemiselle antamat merkityssisällöt kansalaisopiston käsityökurssilla.
Tutkimuksen aineistona toimivat kaksi teemahaastatteluaineistoa, joihin sisältyi yhteensä 12 haastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi nuoremman ja kuusi iäkkäämmän ikäluokan naista, jotka kaikki opiskelivat käsityöaiheisilla kursseilla kansalaisopistossa. Haastatteluaineistoa lähestyttiin sisällönanalyysin avulla, jonka teoreettisena taustatukena toimivat näkökulmat prosessiin ja produktiin, ositettuun ja kokonaiseen käsityön tekemiseen, käsityöhön liitettäviin arvoihin ja asenteisiin sekä tutkimustuloksiin omaehtoisen opiskelun vaikutuksista aikuisten elämään.
Aineistoja on vertailtu tutkimuksen pohdintaosuuden yhteydessä käsityön merkityssisältöjen osalta sekä iän näkökulmasta. Tuloksien pohjalta voi todeta käsityöllä olevan moninaisia merkityksiä aikuisen elämässä. Käsityön merkityssisällöt liittyivät erityisesti prosessin ja produktin sisältöihin, elämänhallinnallisiin tekijöihin sekä kokemuksellisuuden elementteihin. Merkityssisältöjä ei kuitenkaan voida pitää erillisinä kokonaisuuksina, vaan ne toimivat vuorovaikutuksessa keskenään ja ovat siten sidoksissa toisiinsa. Iän merkitykset liittyivät lähinnä yksilön kokemusrepertuaarin ja henkilökohtaisen historian näkökulmaan, minkä kautta hän on muodostanut suhtautumisensa käsityötä kohtaan. Ikä ei esiintynyt haastateltavien puheessa numeerisena, vaan lähinnä elämänkokemukseen liittyvänä ilmiönä.
Asiasanat:käsityö, kansalaisopisto, omaehtoinen aikuisopiskelu, elämänhallinta