Rajallisuuden melankolia Riikka Pulkkisen romaanissa Raja
MURTONEN-LEPPÄ, HELENA (2012)
MURTONEN-LEPPÄ, HELENA
2012
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22666
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22666
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee ihmisen rajallisuutta ja rajojen määrittelemisen vaikeutta Riikka Pulkkisen romaanissa Raja(2007). Tarkemmin sanoen tutkin sitä, kuinka teos nimeltä Raja tematisoi rajaa niin sisällöllisesti henkilöhahmojen fiktiivisessä maailmassa kuin teoksen kielessä ja sen rakenteissa. Tutkimuskysymyksen käsittely jakautuu kahtia rakenteita ja sisältöä koskevaan näkökulmaan. Kirjallisten rakenteiden näkökulma on narratologinen. Narratologisesta näkökulmasta pohdin lähinnä kertojaposition vaihtelun ja näkökulmatekniikan vaikutusta teoksen tulkintaan ja melankolisen tunnelman syntymiseen. Sisällöllinen näkökulma taas keskittyy lähinnä melankolian tematisoitumisen tutkimiseen Rajassa ja yritykseen määrittää ja tulkita teoksessa esiin nousevia eettisesti ja moraalisesti vaikeita kysymyksiä ja ihmiselämään kuuluvia rajoja.
Henkilöhahmot nousevat Rajassa, kuten myös tutkielmassani keskiöön, sillä teos kerrotaan henkilöhahmojen näkökulmien ja tajunnan kuvauksen kautta. Näkökulmatekniikka antaa lukijalle mahdollisuuden olla se, joka tietää tapahtumista ja henkilöhahmon yhteenliittymisestä koko ajan eniten. Tämä yhdistettynä vaihtelevaan ja välillä monitulkintaiseen kertojapositioon avaa mahdollisuuden hyvin subjektiiviselle tulkinnalle ja on omiaan herättämään lukijassa tunteita sekä henkilöhahmojen puolesta että heitä vastaan. Melankolian käsite tuo mukanaan työhöni soveltuvin osin viitteitä psykoanalyyttisesta teoriasta lähinnä Jacques Lacanin ja Julia Kristevan tulkitsemana. Lacanilainen bar, poikkipuu imaginaarisen ja symbolisen maailman välillä on tärkeä käsite, jonka avulla pyrin hahmottamaan tutkimaani raja-teemaa. Narkissos-myytti tuo mukanaan peilin ja peilautumisen käsitteet, joilla on merkitystä kokonaisuuden hahmottamisen kannalta. Narratologisen tulkinnan puolella peilautuminen näkyy mise en abyme-rakenteissa ja intertekstuaalisissa viittauksissa. Niin melankolian kuin ihmisen rajojen määrittäminen on erittäin vaikeaa ja tulkinnallinen lopputulos ulottuu usein kielen ulottumattomiin, rajan toiselle puolelle, sinne missä ei ole sanoja, vaan on vain tunteet.
Asiasanat:raja, melankolia, psykoanalyysi, bar, näkökulmatekniikka, kertojapositio, peili, peilautuminen, mise en abyme, Narkissos-myytti
Henkilöhahmot nousevat Rajassa, kuten myös tutkielmassani keskiöön, sillä teos kerrotaan henkilöhahmojen näkökulmien ja tajunnan kuvauksen kautta. Näkökulmatekniikka antaa lukijalle mahdollisuuden olla se, joka tietää tapahtumista ja henkilöhahmon yhteenliittymisestä koko ajan eniten. Tämä yhdistettynä vaihtelevaan ja välillä monitulkintaiseen kertojapositioon avaa mahdollisuuden hyvin subjektiiviselle tulkinnalle ja on omiaan herättämään lukijassa tunteita sekä henkilöhahmojen puolesta että heitä vastaan. Melankolian käsite tuo mukanaan työhöni soveltuvin osin viitteitä psykoanalyyttisesta teoriasta lähinnä Jacques Lacanin ja Julia Kristevan tulkitsemana. Lacanilainen bar, poikkipuu imaginaarisen ja symbolisen maailman välillä on tärkeä käsite, jonka avulla pyrin hahmottamaan tutkimaani raja-teemaa. Narkissos-myytti tuo mukanaan peilin ja peilautumisen käsitteet, joilla on merkitystä kokonaisuuden hahmottamisen kannalta. Narratologisen tulkinnan puolella peilautuminen näkyy mise en abyme-rakenteissa ja intertekstuaalisissa viittauksissa. Niin melankolian kuin ihmisen rajojen määrittäminen on erittäin vaikeaa ja tulkinnallinen lopputulos ulottuu usein kielen ulottumattomiin, rajan toiselle puolelle, sinne missä ei ole sanoja, vaan on vain tunteet.
Asiasanat:raja, melankolia, psykoanalyysi, bar, näkökulmatekniikka, kertojapositio, peili, peilautuminen, mise en abyme, Narkissos-myytti