Terveydenhuollon lähiesimiehen vertaistuki
LINDELL, MARJUT (2012)
LINDELL, MARJUT
2012
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22662
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22662
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata terveydenhuollon lähiesimiehen kokemuksia saamastaan ja tarvitsemastaan vertaistuesta. Tutkimuksia lähiesimiesten kokemasta vertaistuesta ei juurikaan ole tehty, vaikka vertaistuen merkitys osana hyvää johtamista onkin todettu lukuisissa johtamista käsittelevässä tutkimuksessa.
Tutkimusaineisto on koottu vanhustenhoidossa työskentelevien lähiesimiesten (n=12) teemahaastatteluna. Aineistonkeruu toteutettiin joulukuun 2011 ja tammikuun 2012 välisenä aikana. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi, että joissakin yksiköissä on syntynyt lähiesimiesten keskuuteen vertaistukea, joka ilmenee yhteistyönä esimiestyön arjessa ja luottamuksellisena vuorovaikutuksena lähiesimiesten kesken. Yhteistyö esimiestyön arjessa sisälsi tukea käytännön työhön, tukea ongelmista selviämiseen ja yhteisten voimavarojen jakamista. Luottamukselliseen vuorovaikutukseen lähiesimiesten kesken liittyi vuorovaikutus lähiesimiesten kesken, tuki vertaisverkostolta ja luottamuksellisen tuen saaminen.
Tutkimustulosten mukaan vertaistuen tarve on suuri. Tarvitaan luottamukseen perustuvaa vuorovaikutusta, hyvinvointia haasteellisissa tilanteissa, tukea yhteisiin linjauksiin ja tukea esimiestyön hallintaan. Luottamukseen perustuva vuorovaikutus sisälsi luottamukseen perustuvan yhteistyön, sitoutumista tavoitteeseen ja ryhmään osallistumista. Hyvinvointia haasteellisissa tilanteissa sisälsi tukea työhyvinvointiin ja jaksamiseen, tukea haasteellisten tilanteiden hallintaan ja yhteisten voimavarojen ja kokemusten jakamista. Tukea yhteisiin linjauksiin sisälsi kouluttautumisen tasapuolisuuden selkeyttämistä ja tukea yhteistyöverkoston linjauksiin. Tukea esimiestyön hallintaan sisälsi tukea esimiesroolin selkeyttämiseen, tukea oikeudenmukaiseen johtamiseen, tukea käytännön arkityöhön, tukea hallinnollisen tiedon omaksumiseen, tukea oman työajan hallintaan, reaaliaikaisen tiedon saamista ja tukea laadun kehittämiseen.
Saadut tutkimustulokset viestivät ilmiöstä, joka tunnistetaan ja jota kaivataan, mutta jota ei toiminnallisesti ole kaikkialla olemassa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä terveydenhuollon johtamistoimintoja ja vertaistuen käytänteitä osana hyvää johtamista.
Asiasanat:Terveydenhuolto, lähiesimies, vertaistuki
Tutkimusaineisto on koottu vanhustenhoidossa työskentelevien lähiesimiesten (n=12) teemahaastatteluna. Aineistonkeruu toteutettiin joulukuun 2011 ja tammikuun 2012 välisenä aikana. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi nousi, että joissakin yksiköissä on syntynyt lähiesimiesten keskuuteen vertaistukea, joka ilmenee yhteistyönä esimiestyön arjessa ja luottamuksellisena vuorovaikutuksena lähiesimiesten kesken. Yhteistyö esimiestyön arjessa sisälsi tukea käytännön työhön, tukea ongelmista selviämiseen ja yhteisten voimavarojen jakamista. Luottamukselliseen vuorovaikutukseen lähiesimiesten kesken liittyi vuorovaikutus lähiesimiesten kesken, tuki vertaisverkostolta ja luottamuksellisen tuen saaminen.
Tutkimustulosten mukaan vertaistuen tarve on suuri. Tarvitaan luottamukseen perustuvaa vuorovaikutusta, hyvinvointia haasteellisissa tilanteissa, tukea yhteisiin linjauksiin ja tukea esimiestyön hallintaan. Luottamukseen perustuva vuorovaikutus sisälsi luottamukseen perustuvan yhteistyön, sitoutumista tavoitteeseen ja ryhmään osallistumista. Hyvinvointia haasteellisissa tilanteissa sisälsi tukea työhyvinvointiin ja jaksamiseen, tukea haasteellisten tilanteiden hallintaan ja yhteisten voimavarojen ja kokemusten jakamista. Tukea yhteisiin linjauksiin sisälsi kouluttautumisen tasapuolisuuden selkeyttämistä ja tukea yhteistyöverkoston linjauksiin. Tukea esimiestyön hallintaan sisälsi tukea esimiesroolin selkeyttämiseen, tukea oikeudenmukaiseen johtamiseen, tukea käytännön arkityöhön, tukea hallinnollisen tiedon omaksumiseen, tukea oman työajan hallintaan, reaaliaikaisen tiedon saamista ja tukea laadun kehittämiseen.
Saadut tutkimustulokset viestivät ilmiöstä, joka tunnistetaan ja jota kaivataan, mutta jota ei toiminnallisesti ole kaikkialla olemassa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä terveydenhuollon johtamistoimintoja ja vertaistuen käytänteitä osana hyvää johtamista.
Asiasanat:Terveydenhuolto, lähiesimies, vertaistuki