TIETEELLISEN TIEDON KÄYTTÖ HOITOTYÖN OPETUKSESSA OPISKELIJOIDEN ARVIOIMANA
LAAPIO, EMILIA (2012)
LAAPIO, EMILIA
2012
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22659
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22659
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata ja arvioida hoitotyön opettajien tieteellisen tiedon käyttöä opetuksessa opiskelijan arvioimana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien tieteellisen tiedon käytöstä hoitotyön opetuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella 2010-2011. Tutkimukseen vastasi (n=202) kolmannen vuoden hoitotyön opiskelijaa yhdeksästä eri puolella Suomea sijaitsevasta ammattikorkeakoulusta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sekä kvantitatiivisilla, että kvalitatiivisilla menetelmillä. Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS 19 tilasto-ohjelmalla ja kvalitatiivinen aineisto induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan hoitotyön opiskelijat arvioivat hoitotyön opettajien käyttävän näyttöön perustuvaa ja perinteistä hoitotyön opetusta. Naisopiskelijat arvioivat tutkimustiedon käyttöön aktivoivaan opetusta olevan enemmän kuin miesopiskelijat. Hoitotyön opiskelijat, joilla oli jokin aikaisempi hoitotyön koulutus arvioivat näyttöön perustuvaa ja monitieteistä opetusta olevan enemmän kuin ei aikaisemmin koulutetut. Opiskelijat joilla ei ollut hoitotyön työkokemusta arvioivat perinteistä hoitotyön opetusta olevan enemmän kuin ne opiskelijat, joilla oli hoitotyön työkokemusta. Opiskelijat arvioivat, että ne opettajat jotka käyttivät perinteistä hoitotyön opetusta enemmän, välittivät tutkittua tietoa käytäntöön myös perinteisillä menetelmillä, kuten osastotunneilla tai koulutuksella.
Opiskelijoilla oli tutkitun tiedon siirtämiseen, opettajan osaamiseen, opettajan toimintaan ja opetukseen liittyviä odotuksia koskien hoitotyön opettajien näyttöön perustuvan toiminnan edistämistä. Opiskelijat toivoivat, että hoitotyön opettajat välittäisivät ja jakaisivat tutkittua tietoa opiskelijoille sekä hoitotyön käytäntöön. Opiskelijat odottivat, että opettajilla on ajantasaiset tiedot ja taidot, joita opettajat myös päivittävät esimerkiksi käytännön hoitotyön työelämäjaksoilla. Hoitotyön opettajilta toivottiin myös osallistumista hoitotyön kehittämiseen sekä toimista roolimallina. Opiskelijat odottivat hoitotyön opetuksen perustuvan uusimpaan tutkittuun tietoon ja toivoivat tutkitun tiedon näkymistä tenteissä ja oppimistehtävissä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Lisäksi tulosten avulla voidaan tehostaa näyttöön perustuvaa toimintaa.
Avainsanat: tieteellinen tieto, hoitotyö, opettaja, opiskelija
Tutkimuksen tulosten mukaan hoitotyön opiskelijat arvioivat hoitotyön opettajien käyttävän näyttöön perustuvaa ja perinteistä hoitotyön opetusta. Naisopiskelijat arvioivat tutkimustiedon käyttöön aktivoivaan opetusta olevan enemmän kuin miesopiskelijat. Hoitotyön opiskelijat, joilla oli jokin aikaisempi hoitotyön koulutus arvioivat näyttöön perustuvaa ja monitieteistä opetusta olevan enemmän kuin ei aikaisemmin koulutetut. Opiskelijat joilla ei ollut hoitotyön työkokemusta arvioivat perinteistä hoitotyön opetusta olevan enemmän kuin ne opiskelijat, joilla oli hoitotyön työkokemusta. Opiskelijat arvioivat, että ne opettajat jotka käyttivät perinteistä hoitotyön opetusta enemmän, välittivät tutkittua tietoa käytäntöön myös perinteisillä menetelmillä, kuten osastotunneilla tai koulutuksella.
Opiskelijoilla oli tutkitun tiedon siirtämiseen, opettajan osaamiseen, opettajan toimintaan ja opetukseen liittyviä odotuksia koskien hoitotyön opettajien näyttöön perustuvan toiminnan edistämistä. Opiskelijat toivoivat, että hoitotyön opettajat välittäisivät ja jakaisivat tutkittua tietoa opiskelijoille sekä hoitotyön käytäntöön. Opiskelijat odottivat, että opettajilla on ajantasaiset tiedot ja taidot, joita opettajat myös päivittävät esimerkiksi käytännön hoitotyön työelämäjaksoilla. Hoitotyön opettajilta toivottiin myös osallistumista hoitotyön kehittämiseen sekä toimista roolimallina. Opiskelijat odottivat hoitotyön opetuksen perustuvan uusimpaan tutkittuun tietoon ja toivoivat tutkitun tiedon näkymistä tenteissä ja oppimistehtävissä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Lisäksi tulosten avulla voidaan tehostaa näyttöön perustuvaa toimintaa.
Avainsanat: tieteellinen tieto, hoitotyö, opettaja, opiskelija