LASTENTARHANOPETTAJAN PEDAGOGINEN VASTUU LASTENTARHANOPETTAJIEN JA LASTENHOITAJIEN KÄSITTÄMÄNÄ
JOKINEN, VANESSA (2012)
JOKINEN, VANESSA
2012
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22652
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22652
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien käsityksiä lastentarhanopettajan pedagogisesta vastuusta. Tutkimus selvittää, miten pedagogisen vastuun käsitetään toteutuvan käytännössä ja miten se kehittyy osana lastentarhanopettajan asiantuntijuutta.
Tutkimuksessa haastateltiin lastentarhanopettajia ja lastenhoitajan tehtävässä toimivia henkilöitä. Nämä ammattiryhmät muodostavat tiimejä päiväkodeissa ja seuraavat toistensa työskentelyä lähietäisyydeltä. Lastentarhanopettajien käsitykset omaan työhön sisältyvästä vastuusta ovat merkittäviä mutta myös lastenhoitajien käsitykset rikastavat tutkimusta heidän käsitystensä pohjautuessa kokemuksiin ja havaintoihin toisen työstä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa tiedonantajina toimivat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat. Tutkimusote ja analyysimenetelmä perustuvat fenomenografisille lähtökohdille, kun tiedonantajien käsitykset ovat tarkastelun kohteena. Tutkimus toteutettiin haastattelua menetelmänä käyttäen.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset liittyvät pedagogisen vastuun määritelmään, käytännössä ilmenemiseen ja rakentumiseen asiantuntijuuden osana. Lastentarhanopettajan pedagogiseen vastuuseen ja myös asiantuntijuuteen liitetään erityisesti suunnitteluosaaminen sekä lasten ikä- ja kehitystason tuntemus ja huomioiminen toiminnassa.
Avainsanat: pedagoginen vastuu, varhaiskasvatus, opettajuus, lastentarhanopettaja, asiantuntijuus, johtaminen, fenomenografia, haastattelu
Tutkimuksessa haastateltiin lastentarhanopettajia ja lastenhoitajan tehtävässä toimivia henkilöitä. Nämä ammattiryhmät muodostavat tiimejä päiväkodeissa ja seuraavat toistensa työskentelyä lähietäisyydeltä. Lastentarhanopettajien käsitykset omaan työhön sisältyvästä vastuusta ovat merkittäviä mutta myös lastenhoitajien käsitykset rikastavat tutkimusta heidän käsitystensä pohjautuessa kokemuksiin ja havaintoihin toisen työstä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa tiedonantajina toimivat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat. Tutkimusote ja analyysimenetelmä perustuvat fenomenografisille lähtökohdille, kun tiedonantajien käsitykset ovat tarkastelun kohteena. Tutkimus toteutettiin haastattelua menetelmänä käyttäen.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset liittyvät pedagogisen vastuun määritelmään, käytännössä ilmenemiseen ja rakentumiseen asiantuntijuuden osana. Lastentarhanopettajan pedagogiseen vastuuseen ja myös asiantuntijuuteen liitetään erityisesti suunnitteluosaaminen sekä lasten ikä- ja kehitystason tuntemus ja huomioiminen toiminnassa.
Avainsanat: pedagoginen vastuu, varhaiskasvatus, opettajuus, lastentarhanopettaja, asiantuntijuus, johtaminen, fenomenografia, haastattelu