Työvuorojen suunnittelu vuorovaikutteisella käyttöliittymällä
HEINONEN, MINNA (2012)
HEINONEN, MINNA
2012
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22637
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22637
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään työvuorojen suunnitteluun tarkoitettua sovellusta. Sovellusta voidaan käyttää esimerkiksi sähkömiesten korjauspäivystysvuorojen jakamiseen. Näissä päivystysvuoroissa tärkeää on se, että jokaisen työvuoron alku- ja loppuajan voi valita vapaasti. Lisäksi työntekijöiden maantieteellinen sijainti vaikuttaa siihen, millainen suunnitelman pitäisi olla. Jokaisella työntekijällä on oma vastuualueensa.
Työvuorojen suunnittelua varten on jo käytössä vanha sovellus. Sovellus on käytössä työympäristössä, mikä otettiin huomioon sovelluksen arvioinnissa. Vanhalle sovellukselle tehtiin asiantuntija-arviointi, jolla kartoitettiin sovelluksen puutteita. Lisäksi sovelluksen käyttäjiä tarkkailtiin, kun he käyttivät sovellusta. Tarkkailun perusteella huomattiin, että sovelluksen käyttäjät käyttävät sovellusta eri tavalla kuin sovelluksen tekijät aikanaan olivat suunnitelleet. Lisäksi ilmeni, että vaikka maantieteellinen sijainti on työvuorojen suunnittelussa tärkeää, työntekijöiden vastuualueet opitaan pian ulkoa, ja karttaa ei suunnitelmien teossa juurikaan tarvita. Asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjien tarkkailun perusteella tehtiin suunnitelma uudesta, paremmasta käyttöliittymästä työvuorojen suunnitteluun. Uuteen käyttöliittymään valittiin moderneja, vuorovaikutteisia tapoja luoda ja tarkastella työvuoroja.
Uudesta käyttöliittymästä tehtiin prototyyppi, jolle suoritettiin käytettävyystestaus. Käytettävyystestauksen avulla haluttiin kehittää sovelluksen käytettävyyttä paremmaksi ja varmistaa, että se sopii käyttökontekstiinsa. Käytettävyystestissä ilmeni, että moderni, vuorovaikutteinen tapa käsitellä työvuoroja miellyttää osallistujia ja todennäköisesti sopisi hyvin ammattikäyttöön.
Asiasanat:Käytettävyys, käyttöliittymien suunnittelu, työvuorojen jako
Työvuorojen suunnittelua varten on jo käytössä vanha sovellus. Sovellus on käytössä työympäristössä, mikä otettiin huomioon sovelluksen arvioinnissa. Vanhalle sovellukselle tehtiin asiantuntija-arviointi, jolla kartoitettiin sovelluksen puutteita. Lisäksi sovelluksen käyttäjiä tarkkailtiin, kun he käyttivät sovellusta. Tarkkailun perusteella huomattiin, että sovelluksen käyttäjät käyttävät sovellusta eri tavalla kuin sovelluksen tekijät aikanaan olivat suunnitelleet. Lisäksi ilmeni, että vaikka maantieteellinen sijainti on työvuorojen suunnittelussa tärkeää, työntekijöiden vastuualueet opitaan pian ulkoa, ja karttaa ei suunnitelmien teossa juurikaan tarvita. Asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjien tarkkailun perusteella tehtiin suunnitelma uudesta, paremmasta käyttöliittymästä työvuorojen suunnitteluun. Uuteen käyttöliittymään valittiin moderneja, vuorovaikutteisia tapoja luoda ja tarkastella työvuoroja.
Uudesta käyttöliittymästä tehtiin prototyyppi, jolle suoritettiin käytettävyystestaus. Käytettävyystestauksen avulla haluttiin kehittää sovelluksen käytettävyyttä paremmaksi ja varmistaa, että se sopii käyttökontekstiinsa. Käytettävyystestissä ilmeni, että moderni, vuorovaikutteinen tapa käsitellä työvuoroja miellyttää osallistujia ja todennäköisesti sopisi hyvin ammattikäyttöön.
Asiasanat:Käytettävyys, käyttöliittymien suunnittelu, työvuorojen jako