Ryhmien opetus ja ohjaus osana kirjastotyöntekijän työnkuvaa
SAARELA, JOHANNA (2012)
SAARELA, JOHANNA
2012
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22635
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22635
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli ryhmien opetus ja ohjaus osana kirjastotyöntekijän työnkuvaa. Aihetta on tutkittu vähän etenkin kirjastotyöntekijöiden henkilökohtaisesta näkökulmasta, vaikka se on yksi niistä kirjastotyön osa-alueista, jonka suhteen työn määrä yleisissä kirjastoissa lisääntyy koko ajan.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva siitä millaisena kirjastotyöntekijät pitävät yhtä työnsä osa-aluetta, ryhmien opetusta ja ohjausta. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää kirjastotyöntekijää seitsemästä eri kirjastosta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Haastateltavat kokivat itse työstä kertyvän kokemuksen olevan paras apu opetus- ja ohjaustyössä menestymiseen. Alan koulutuksen osalta he pitivät tärkeänä ryhmien opetus- ja ohjaustaitojen huomioimista kurssitarjonnassa. Haastateltavat korostivat huolellisen valmistautumisen merkitystä ryhmien kohtaamisessa, vaikka se joskus tarkoitti töiden tekemistä vapaa-ajalla. Työstä saadulla palautteella oli merkittävä rooli opetus- ja ohjaustyössä kehittymisen kannalta. Tulevaisuuden kirjastotyössä he arvioivat opetus- ja ohjaustehtävien lisääntyvän ja olevan yhä merkittävämmässä osassa.
Tutkimus osoitti, että yleisissä kirjastoissa tehtävä ryhmien opetus- ja ohjaustyö on haastateltaviksi osallistuneiden kirjastotyöntekijöiden mielestä pääosin mieluista ja haasteellista sekä virkistävän erilaista muihin työtehtäviin nähden. Käytännön työssä opetusta ja ohjausta ei nähty toisiaan poissulkeviksi toiminnoiksi, vaan niitä koettiin tehtävän tilanteen mukaan.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva siitä millaisena kirjastotyöntekijät pitävät yhtä työnsä osa-aluetta, ryhmien opetusta ja ohjausta. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää kirjastotyöntekijää seitsemästä eri kirjastosta. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Haastateltavat kokivat itse työstä kertyvän kokemuksen olevan paras apu opetus- ja ohjaustyössä menestymiseen. Alan koulutuksen osalta he pitivät tärkeänä ryhmien opetus- ja ohjaustaitojen huomioimista kurssitarjonnassa. Haastateltavat korostivat huolellisen valmistautumisen merkitystä ryhmien kohtaamisessa, vaikka se joskus tarkoitti töiden tekemistä vapaa-ajalla. Työstä saadulla palautteella oli merkittävä rooli opetus- ja ohjaustyössä kehittymisen kannalta. Tulevaisuuden kirjastotyössä he arvioivat opetus- ja ohjaustehtävien lisääntyvän ja olevan yhä merkittävämmässä osassa.
Tutkimus osoitti, että yleisissä kirjastoissa tehtävä ryhmien opetus- ja ohjaustyö on haastateltaviksi osallistuneiden kirjastotyöntekijöiden mielestä pääosin mieluista ja haasteellista sekä virkistävän erilaista muihin työtehtäviin nähden. Käytännön työssä opetusta ja ohjausta ei nähty toisiaan poissulkeviksi toiminnoiksi, vaan niitä koettiin tehtävän tilanteen mukaan.