Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhdyslauseiden kehitys kouluikäisen kielessä: tutkimus 1.-6.-luokkalaisten kirjoitelmista

NAHKOLA, TIINA (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu05936.pdf (765.1Kt)
Lataukset: 



NAHKOLA, TIINA
2012

Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22612
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan 1.–6.-luokkalaisten koululaisten kirjoitelmissaan käyttämiä yhdyslauseita ja sitä, miten niiden muodostamiseen käytetyt keinot kehittyvät iän myötä. Tutkimusaineisto käsittää 909 kirjoitelmaa, jotka on koottu eri puolella Suomea sijaitsevista alakouluista vuosina 2007–2009. Kirjoitelmien aiheena onUnelmien(i) päivä. Tutkielma on osa koulukirjoittamisen tutkimusprojektia, joka aloitettiin Tampereen yliopiston suomen kielen oppiaineessa vuonna 2006. Tutkielman viitekehyksenä on myöhemmän kielenkehityksen tutkimussuuntaus, jossa tarkastelun kohteena on tyypillisesti kouluikäisten tai heitä vanhempien kielenkäyttäjien kielellinen kehitys.

Tutkielma keskittyy lauserajalla esiintyvien konjunktioiden, relatiivipronominien ja proadverbien käytön tarkasteluun. Tarkastelussa huomioidaan se, kuinka taajaan kukin lekseemi kirjoitelmissa esiintyy, millaisten syntaktisten ja semanttisten suhteiden ilmaisuun kutakin lekseemiä tyypillisesti kirjoitelmissa käytetään sekä se, millaista variaatiota kunkin lekseemin käyttötavoissa on.

Tutkielman lähtökohtana on oletus, että koululaisen tuottamat lauseyhdistykset kompleksistuvat iän myötä. Kompleksistuminen näkyy kirjoittajien käytössä olevan yhdistyslekseemivalikoiman monipuolistumisena, kirjoitelmissa esiintyvien yhdistyslekseemien kokonaismäärän kasvuna ja yhdyslauseiden sisäisen rakenteen tiivistymisenä. Yhdyslauseiden sisäisen rakenteen tiivistymisen merkkejä kirjoitelmissa ovat alisteisten yhdyslauseiden määrän kasvu suhteessa rinnasteisiin yhdyslauseisiin, päälauseettomien sivulauseiden määrän väheneminen ja yhdyslauseilla ilmaistujen aikasuhteiden muutos niin, että yhä suurempi osa tuotetuista aikasuhteista kuvaa kokonaan tai osittain päällekkäisiä asiaintiloja peräkkäisten asiaintilojen sijaan.

Kirjoitelmissa esiintyvät yhdyslauseet ovat kompleksisuustasoltaan pääosin melko yksinkertaisia. On kuitenkin havaittavissa, että kirjoittajien tuottamat yhdyslauseet kehittyvät alakoulun aikana rinnasteisista listoista ja tapahtumaketjuista kohti syntaktisesti tiiviimmin pakattuja, hierarkkisia rakenteita.

Asiasanat:koulu, kirjoittaminen, myöhempi kielenkehitys, konjunktiot, yhdyslauseet
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34752]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste