"Ensemble, et que vogue la galère" Moniäänisen perhediskurssin rakentuminen Anna Gavaldan romaanissa Ensemble, c'est tout.
KAUKONIEMI, HENNA (2012)
KAUKONIEMI, HENNA
2012
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22606
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22606
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään moniäänisen perhediskurssin rakentumista Anna Gavaldan romaanissa Ensemble, c'est tout. Tutkimuskysymystä lähestytään monitieteellisesti hyödyntäen kognitiivista tutkimusta, bahtinilaista polyfoniaa ja dialogisuutta, diskurssianalyysiä sekä ryhmä- ja perhetutkimusta. Kohdetekstin ohella viitataan Gavaldan muihinkin teoksiin tarkoituksena osoittaa teemojen ja kirjallisten keinojen toistuvuus hänen tuotannossaan.
Tutkimuksen lähtökohtana on, että fiktiivisiä mieliä ja perheitä voidaan tutkia samoilla välineillä kuin todellisiakin. Tutkielman alkuosa keskittyy fiktiivisten mielten toimintaan ja siihen, kunika lukija niitä rakentaa. Fiktiivisiä mieliä tulkitaan sekä henkilöhahmojen sanojen että ajatusten avulla. Myös reaalimaailmassa toisten mieliä on tulkittava, jotta vuorovaikutus on mahdollista. Toisten sanoista, ilmeistä ja eleistä päätellään ja ennakoidaan mielentiloja ja reaktioita. Fiktiivisiä mieliä analysoidessa on kuitenkin muistettava niiden olevan lukijan rakentamia konstruktioita. Tulkinta riippuu lukijan kokemushorisontista ja kulttuurisesta taustasta.
Tutkielman loppuosa keskittyy perhediskurssin rakentumiseen. Siinä todetaan yhteiskunnan muuttuneen niin, että biologiset perheet ovat osin korvautuneet itse valituilla perheillä. Ystävyys- ja muut suhteet ovat tulleet jopa tärkeämmiksi kuin verisiteet. Yksilöt muodostavat ryhmiä, jotka saattavat tiivistyä perheiksi. Tässä tutkimuksessa oletuksena on, että samat periaatteet soveltuvat sekä reaalimaailman että fiktiivisten perheiden tutkimukseen. Huomioitava on kuitenkin se, että todellisen maailman ryhmien ja perheiden jäseniltä voidaan varmistaa ryhmään ja perheeseen kuulumisen kokemus. Fiktiivisiltä ryhmän ja perheen jäseniltä sitä ei voi tehdä, vaan yhteenkuuluvuuden tunne on lukijan tulkinta fiktiivisten mielten toiminnasta.
Asiasanat: kognitiotiede, fiktiivinen mieli, sisäinen monologi, dialogisuus, polyfonia, diskurssianalyysi, perhetutkimus, Bahtin, Cohn, Palmer, Chambers, Gavalda
Tutkimuksen lähtökohtana on, että fiktiivisiä mieliä ja perheitä voidaan tutkia samoilla välineillä kuin todellisiakin. Tutkielman alkuosa keskittyy fiktiivisten mielten toimintaan ja siihen, kunika lukija niitä rakentaa. Fiktiivisiä mieliä tulkitaan sekä henkilöhahmojen sanojen että ajatusten avulla. Myös reaalimaailmassa toisten mieliä on tulkittava, jotta vuorovaikutus on mahdollista. Toisten sanoista, ilmeistä ja eleistä päätellään ja ennakoidaan mielentiloja ja reaktioita. Fiktiivisiä mieliä analysoidessa on kuitenkin muistettava niiden olevan lukijan rakentamia konstruktioita. Tulkinta riippuu lukijan kokemushorisontista ja kulttuurisesta taustasta.
Tutkielman loppuosa keskittyy perhediskurssin rakentumiseen. Siinä todetaan yhteiskunnan muuttuneen niin, että biologiset perheet ovat osin korvautuneet itse valituilla perheillä. Ystävyys- ja muut suhteet ovat tulleet jopa tärkeämmiksi kuin verisiteet. Yksilöt muodostavat ryhmiä, jotka saattavat tiivistyä perheiksi. Tässä tutkimuksessa oletuksena on, että samat periaatteet soveltuvat sekä reaalimaailman että fiktiivisten perheiden tutkimukseen. Huomioitava on kuitenkin se, että todellisen maailman ryhmien ja perheiden jäseniltä voidaan varmistaa ryhmään ja perheeseen kuulumisen kokemus. Fiktiivisiltä ryhmän ja perheen jäseniltä sitä ei voi tehdä, vaan yhteenkuuluvuuden tunne on lukijan tulkinta fiktiivisten mielten toiminnasta.
Asiasanat: kognitiotiede, fiktiivinen mieli, sisäinen monologi, dialogisuus, polyfonia, diskurssianalyysi, perhetutkimus, Bahtin, Cohn, Palmer, Chambers, Gavalda