Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Produktbroschyren som genre - en analys

IKONEN, RIINA (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu05899.pdf (1.517Mt)
Lataukset: 



IKONEN, RIINA
2012

Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-29
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22566
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tuote-esitteet ovat tai voivat olla tekstilajina eli genrenä. Tuote-esite on tärkeä viestintäkeino yritysmaailmassa, minkä takia kyseisen tekstilajin tuntemus on tärkeää. Tutkielmassani selvitän tuote-esitteiden luonnetta analysoimalla erään kansainvälisesti arvostetun yrityksen, Applen, tuote- esitteitä.

Teoriaosuudessa kerron, mitä genre käsitteenä tarkoittaa, ja käyn läpi, kuinka käsitettä on aiemmin kielitieteen alalla tutkittu. Kerron myös, mikä on tuote-esitteen funktio sekä miten ja miksi se on yrityksille tärkeä viestintäkeino.

Tutkimusmateriaalini koostuu kahdeksan Applen tuotteen ruotsinkielisestä tuote-esitteestä. Olen valinnut kunkin tuotteen esitteestä analysoitavaksi pää- eli etusivun ja sivut, jotka kertovat tuotteen ominaisuuksista ja muotoilusta. Olen rajannut esitteistä pois sivut, joilla esitellään kunkin tuotteen tekniset tiedot ja sivut, jotka ovat yhteisiä eri tuotteiden esitteille. Tutkimukseni metodina on kvalitatiivinen, deskriptiivinen tekstianalyysi, jonka tarkoituksena on selvittää, minkälaisia piirteitä esitteillä on ja kuinka ne rakentuvat. Analyysin pohjana käytän Hellspongin ja Ledinin (1997) käyttö- eli arkitekstien analyysiin tarkoitettua mallia. Mallissa on kolme pääkategoriaa: konteksti, tekstirakenne ja tyyli.

Analyysin perusteella voidaan todeta, että Applen tuote-esitteissä kieli on selkeää yleiskieltä ja lukijaa puhutellaan suoraan. Positiivisia adjektiiveja ja adverbejä käytetään hyvin paljon. Kappaleet ovat pääosin lyhyitä ja niillä on otsikot, joissa kappaleen aihe on selvästi mainittu. Esitteet ovat selkeitä ja helppolukuisia.

Tutkimuksessa on käytetty materiaalina ainoastaan yhden yrityksen tuote-esitteitä, jotka käsittelevät elektronisia tuotteita. Tämän vuoksi analyysituloksia ei voida yleistää koskemaan koko tuote-esitteiden tekstilajia. Tutkielmastani käy ilmi, millainen tuote- esite voi esimerkiksi olla vuonna 2012.

Asiasanat:tuote-esite, genre, tekstilaji
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste