Vad tror du att det hände sen? Om samspelet mellan text och bild i Tove Janssons bilderböcker
NUORSAARI, EEVA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NUORSAARI, EEVA
2012
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30Tiivistelmä
Kuvakirjat tarjoavat lapselle ensimmäisen kosketuksen kirjallisuuden maailmaan. Kuvakirja on yhdistelmä visuaalista ja verbaalista kommunikaatiota ja juuri näiden kahden ilmaisumuodon yhdistäminen tekee kuvakirjoista lastenkirjallisuudenlajina ainutlaatuisen. Tutkimuskohteena kuvakirja tarjoaakin mielenkiintoisen pohjan tekstin ja kuvan välisen vuorovaikutuksen tutkimukselle.
Pro gradu-tutkielmani tarkoituksena on selvittää kuvan ja sanan välistä vuorovaikutusta Tove Janssonin kuvakirjoissa. Tarkastelun kohteena on erityisesti se, miten kuvan ja sanan välinen vuorovaikutus ilmenee päähenkilön kuvauksessa Janssonin kuvakirjoissa. Aineistoni koostuu kolmesta kuvakirjasta: Hur gick det sen? Boken om Mymlan, Mumintrollet och lilla My (1952), Vem ska trösta knyttet? (1960) ja Den farliga resan (1977). Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu Maria Nikolajevan kuvakirjatutkimuksen ja lastenkirjallisuuden tutkimuksen käsitteistä. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu yhteensä yhdeksästä esimerkkiaukeamasta, kolme kustakin kirjasta. Ennen varsinaista analyysia, käydään läpi kunkin kuvakirjan visuaaliset seikat, kuten kirjan kansi, nimisivu ja takakansi.
Tutkimustulosten perusteella selviää, että sekä Den farliga resan -kirjassa että Vem ska trösta knyttet? -kirjassa käytetään sekä tekstiä että kuvaa päähenkilön kuvauksessa. Päähenkilön koko, suunta ja sijoitus aukeamalla paljastaa, miltä henkilöstä tuntuu ja mikä hänen suhteensa on aukeaman muihin henkilöihin. Molemmissa kirjoissa käytetään kuvaa myös ympäristönkuvauksessa. Hur gick det sen? –kirjassa muumipeikkoa kuvaillaan kuvan avulla. Kyseisessä kirjassa teksti sulaa osaksi kuvitusta ja kuvan ja tekstin välinen raja hämärtyy. Den farliga resan –kirjassa teksti ja kuva esiintyvät kahtena erillisenä elementtinä kuvakirjan sivuilla.
Avainsanat: tekstin ja kuvan vuorovaikutus, kuvakirja, henkilökuvaus, Tove Jansson
Pro gradu-tutkielmani tarkoituksena on selvittää kuvan ja sanan välistä vuorovaikutusta Tove Janssonin kuvakirjoissa. Tarkastelun kohteena on erityisesti se, miten kuvan ja sanan välinen vuorovaikutus ilmenee päähenkilön kuvauksessa Janssonin kuvakirjoissa. Aineistoni koostuu kolmesta kuvakirjasta: Hur gick det sen? Boken om Mymlan, Mumintrollet och lilla My (1952), Vem ska trösta knyttet? (1960) ja Den farliga resan (1977). Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu Maria Nikolajevan kuvakirjatutkimuksen ja lastenkirjallisuuden tutkimuksen käsitteistä. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu yhteensä yhdeksästä esimerkkiaukeamasta, kolme kustakin kirjasta. Ennen varsinaista analyysia, käydään läpi kunkin kuvakirjan visuaaliset seikat, kuten kirjan kansi, nimisivu ja takakansi.
Tutkimustulosten perusteella selviää, että sekä Den farliga resan -kirjassa että Vem ska trösta knyttet? -kirjassa käytetään sekä tekstiä että kuvaa päähenkilön kuvauksessa. Päähenkilön koko, suunta ja sijoitus aukeamalla paljastaa, miltä henkilöstä tuntuu ja mikä hänen suhteensa on aukeaman muihin henkilöihin. Molemmissa kirjoissa käytetään kuvaa myös ympäristönkuvauksessa. Hur gick det sen? –kirjassa muumipeikkoa kuvaillaan kuvan avulla. Kyseisessä kirjassa teksti sulaa osaksi kuvitusta ja kuvan ja tekstin välinen raja hämärtyy. Den farliga resan –kirjassa teksti ja kuva esiintyvät kahtena erillisenä elementtinä kuvakirjan sivuilla.
Avainsanat: tekstin ja kuvan vuorovaikutus, kuvakirja, henkilökuvaus, Tove Jansson