Yllättynyt tunkeilija -Henri Cartier-Bresson, valokuva ja ratkaisevan hetken filosofia
RENVALL, JONNE (2012)
RENVALL, JONNE
2012
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22555
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22555
Tiivistelmä
Tutkielma keskittyy ranskalaisen valokuvaajan Henri Cartier-Bressonin popularisoimaan “ratkaisevan hetken” käsitteeseen valokuvauksessa. Tutkimus pyrkii purkamaan auki tämän käsitteen mahdollisimman perusteellisesti, kysyen kahta asiaa: Mikä on ratkaiseva hetki ja miten se näkyy valokuvassa?
Cartier-Bressonia pidetään yhtenä merkittävimmistä kuvajournalismin pioneereista, ja häneen liitetty ratkaisevan hetken käsite on niin ikään vaikuttanut kuvajournalismiin ja käytännön valokuvaamiseen merkittävästi. Lähestyn käsitettä kolmen eri kontekstin – ajallisuuden, kerronnallisuuden sekä Cartier-Bressonin itsensä – kautta. Tärkein aineistoni on Cartier-Bressonin vuonna 1952 julkaistu teksti “l’Instant décisif”, jossa hän erittelee omia ajatuksiaan valokuvasta ja valokuvaamisesta.
Tutkimuksen luonne on filosofinen, ja se avaa edellä mainittujen kolmen näkökulman kautta yksittäiseen valokuvaan liitettyjä perusmyyttejä “kuva pysäyttää ajan” sekä “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”. Tutkimuksesta käy ilmi, että ratkaiseva hetki itsessään näyttäytyy myyttinä, joka on valokuvan pinnalla jollain tavalla kerronnallisesti merkittävä. Valokuvaajan näkökulmasta ratkaiseva hetki puolestaan näyttäytyy ajallisesti ohikiitävänä yllätyksenä, jopa sattumanvaraisena hetkenä. Näiden ohella ratkaiseva hetki on nähtävissä myös sommittelullisena harmoniana.
Asiasanat:valokuva, ratkaiseva hetki, Henri Cartier-Bresson, kuvajournalismi, visuaalinen journalismi
Cartier-Bressonia pidetään yhtenä merkittävimmistä kuvajournalismin pioneereista, ja häneen liitetty ratkaisevan hetken käsite on niin ikään vaikuttanut kuvajournalismiin ja käytännön valokuvaamiseen merkittävästi. Lähestyn käsitettä kolmen eri kontekstin – ajallisuuden, kerronnallisuuden sekä Cartier-Bressonin itsensä – kautta. Tärkein aineistoni on Cartier-Bressonin vuonna 1952 julkaistu teksti “l’Instant décisif”, jossa hän erittelee omia ajatuksiaan valokuvasta ja valokuvaamisesta.
Tutkimuksen luonne on filosofinen, ja se avaa edellä mainittujen kolmen näkökulman kautta yksittäiseen valokuvaan liitettyjä perusmyyttejä “kuva pysäyttää ajan” sekä “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”. Tutkimuksesta käy ilmi, että ratkaiseva hetki itsessään näyttäytyy myyttinä, joka on valokuvan pinnalla jollain tavalla kerronnallisesti merkittävä. Valokuvaajan näkökulmasta ratkaiseva hetki puolestaan näyttäytyy ajallisesti ohikiitävänä yllätyksenä, jopa sattumanvaraisena hetkenä. Näiden ohella ratkaiseva hetki on nähtävissä myös sommittelullisena harmoniana.
Asiasanat:valokuva, ratkaiseva hetki, Henri Cartier-Bresson, kuvajournalismi, visuaalinen journalismi