Adverbien käyttö alakoululaisten kirjoitelmissa
KOIVUNEN, JUSSI (2012)
KOIVUNEN, JUSSI
2012
Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22552
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22552
Tiivistelmä
Tutkielma on osa Tampereen yliopiston tutkimushanketta, joka tutkii koulukirjoittamista alakoulun luokilla 1-6. Aihetta lähestytään myöhemmän kielenkehityksen näkökulmasta. Tämän tutkielman keskiössä on adverbien käyttö.
Tutkielmassa käsitellään sitä, millaista adverbien käyttö on, ja miten se muuttuu ensimmäisten kuuden kouluvuoden aikana. Tutkimuksessa otetaan huomioon myös sukupuolten väliset erot adverbien käytössä. Aineisto koostuu alakoulussa kirjoitetuista kertomuksista, joita on yhteensä 908. Kaikissa kirjoitelmissa aiheena on ollut Unelmien päivä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan tytöt käyttävät adverbejä poikia enemmän, mutta erot tasaantuvat kouluvuosien aikana. Poikien adverbien käyttö kasvaa enemmän kuin tyttöjen. Adverbien käytössä on alaryhmäkohtaisia eroja. Ajan, paikan ja tavan adverbien käyttö kasvaa kuuden ensimmäisen kouluvuoden aikana, mutta laskua tapahtuu määrän adverbien sekä proadverbien käytössä. Tiettyjen adverbien käyttökontekstin laadullinen analyysi paljastaa, että useiden vaativaa eilen-adverbiä käyttäneiden kirjoittajien adverbien käyttö oli muutenkin monipuolista. Vastaavasti taas usein täytesanaksi jäävää niin-adverbiä paljon käyttäneiden kirjoittajien adverbien käyttö oli useissa tapauksissa suppeaa ja sisälsi paljon epätarkkoja proadverbejä.
Asiasanat:adverbit, koulukirjoittaminen, myöhempi kielenkehitys, alakoulu
Tutkielmassa käsitellään sitä, millaista adverbien käyttö on, ja miten se muuttuu ensimmäisten kuuden kouluvuoden aikana. Tutkimuksessa otetaan huomioon myös sukupuolten väliset erot adverbien käytössä. Aineisto koostuu alakoulussa kirjoitetuista kertomuksista, joita on yhteensä 908. Kaikissa kirjoitelmissa aiheena on ollut Unelmien päivä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan tytöt käyttävät adverbejä poikia enemmän, mutta erot tasaantuvat kouluvuosien aikana. Poikien adverbien käyttö kasvaa enemmän kuin tyttöjen. Adverbien käytössä on alaryhmäkohtaisia eroja. Ajan, paikan ja tavan adverbien käyttö kasvaa kuuden ensimmäisen kouluvuoden aikana, mutta laskua tapahtuu määrän adverbien sekä proadverbien käytössä. Tiettyjen adverbien käyttökontekstin laadullinen analyysi paljastaa, että useiden vaativaa eilen-adverbiä käyttäneiden kirjoittajien adverbien käyttö oli muutenkin monipuolista. Vastaavasti taas usein täytesanaksi jäävää niin-adverbiä paljon käyttäneiden kirjoittajien adverbien käyttö oli useissa tapauksissa suppeaa ja sisälsi paljon epätarkkoja proadverbejä.
Asiasanat:adverbit, koulukirjoittaminen, myöhempi kielenkehitys, alakoulu