Ammatillisen empatian oppiminen sosiaalityön käytännön opetuksessa - Miten kokemus muuttuu taidoksi
SAARINEN, ANNE (2012)
SAARINEN, ANNE
2012
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22535
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22535
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia ammatillisen empatian oppimista sosiaalityön käytännön opetuksessa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksenä toimii sosiaalisen oppimisen teoria, jonka mukaan oppimista voidaan tarkastella merkityksenantona osallistumisen, toiminnan, identiteetin rakentamisen ja kokemuksen näkökulmista. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa, jota voidaan soveltaa laajemmin sosiaalityön taitojen käytännön opetuksen ja oppimisen kehittämisessä.
Tutkimus kohdistuu Tampereen yliopiston sosiaalityön taitojen opintokokonaisuuteen kuuluvaan taitoseminaariin ja käytännön opetus- ja ohjausjaksoon. Tutkimusaineistona ovat sosiaalityön opiskelijoiden opintojakson aikana kirjoittamat portfoliot, joissa opiskelijat reflektoivat omia oppimiskokemuksiaan. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa olen soveltanut fenomenografista tutkimusprosessia, joka perustuu merkityksenantokategorioiden tulkinnalliseen analyysiin. Tutkimusaineiston analyysin perustana toimii muodostamani teoreettinen jäsennys ammatillisen empatian oppimisesta, jossa kuvaan oppimista tiedon, tunteen, toiminnan ja arvojen positioihin asettumisen näkökulmista. Olen kiinnostunut siitä millä tavalla opiskelijat antavat merkityksiä ammatilliselle empatialle ja mikä on eri positioiden merkitys ammatillisen empatian oppimisessa.
Tutkimustulosten mukaan positioihin asettuminen auttaa opiskelijoita ymmärtämään ja sisäistämään ammatillisen empatian erilaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa ammatillisen empatian merkityksiä tuotetaan sosiaalityön asiantuntijuuden, tunnetyön, käytännön ja ristiriitaisten arvojen näkökulmista. Merkitysten tuottaminen tapahtuu yhdistämällä opintojakson aikana opittu teoriatieto ja käytännön kokemus jo olemassa olevaan kokemustietoon. Oppimiskokemusten sanallistaminen portfoliokirjoittamisen kautta yhdistää sosiaalisesti jaetut merkitykset opiskelijoiden omaan henkilökohtaiseen merkityksenantoon. Merkitysten tuottamisesta moniäänisen ja moniulotteisen reflektion kautta muodostuu ammatillisen empatian oppimisen prosessi, jossa kokemus muuttuu taidoksi.
Avainsanat: sosiaalityö, ammatillinen empatia, reflektio, oppiminen, käytännön opetus
The purpose of this Master’s Thesis is to explore how students learn professional empathy in social work practice. The theoretical framework in this research is social learning theory, which views learning as negotiation of meanings from the perspectives of participation, practice, professional identity and experience. The aim of this research is to provide information that can be applied further in the development of practice learning and teaching of social work’s professional skills.
This research focuses on skill’s seminar and practice learning period included in the professional skills education in the University of Tampere. The research material consists of portfolios which the students write during the seminar and practice period. In the portfolios students reflect their learning experiences. This is a qualitative research in which I have applied a phenomenographical research process which is based on interpretational analysis of meaning categories. The basis of my research analysis is a theoretical outline of the learning of professional empathy in which I describe learning through settling oneself in the positions of knowledge, emotion, practice and values. I am interested in how students give meanings to professional empathy and what is the meaning of different positions in the learning of professional empathy.
According to the results the settling of oneself in the different positions helps students to understand and internalize different meanings and possibilities of professional empathy. In this research the meanings of professional identity are produced from the perspectives of expertise, emotion labor, practice and value confliction. In the production of meanings the theory and practical experience gained during the seminar and practice period are combined into the students’ existing knowledge. Verbalizing the learning experiences in the portfolios combines the socially shared meanings into the personal meanings of the students. The production of meanings through multi-dimensional and multi-voiced reflection, constitutes the learning process of professional empathy in which experience is transformed in to skill.
KEY WORDS: social work, professional empathy, reflection, learning, practice teaching
Tutkimus kohdistuu Tampereen yliopiston sosiaalityön taitojen opintokokonaisuuteen kuuluvaan taitoseminaariin ja käytännön opetus- ja ohjausjaksoon. Tutkimusaineistona ovat sosiaalityön opiskelijoiden opintojakson aikana kirjoittamat portfoliot, joissa opiskelijat reflektoivat omia oppimiskokemuksiaan. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa olen soveltanut fenomenografista tutkimusprosessia, joka perustuu merkityksenantokategorioiden tulkinnalliseen analyysiin. Tutkimusaineiston analyysin perustana toimii muodostamani teoreettinen jäsennys ammatillisen empatian oppimisesta, jossa kuvaan oppimista tiedon, tunteen, toiminnan ja arvojen positioihin asettumisen näkökulmista. Olen kiinnostunut siitä millä tavalla opiskelijat antavat merkityksiä ammatilliselle empatialle ja mikä on eri positioiden merkitys ammatillisen empatian oppimisessa.
Tutkimustulosten mukaan positioihin asettuminen auttaa opiskelijoita ymmärtämään ja sisäistämään ammatillisen empatian erilaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia. Tässä tutkimuksessa ammatillisen empatian merkityksiä tuotetaan sosiaalityön asiantuntijuuden, tunnetyön, käytännön ja ristiriitaisten arvojen näkökulmista. Merkitysten tuottaminen tapahtuu yhdistämällä opintojakson aikana opittu teoriatieto ja käytännön kokemus jo olemassa olevaan kokemustietoon. Oppimiskokemusten sanallistaminen portfoliokirjoittamisen kautta yhdistää sosiaalisesti jaetut merkitykset opiskelijoiden omaan henkilökohtaiseen merkityksenantoon. Merkitysten tuottamisesta moniäänisen ja moniulotteisen reflektion kautta muodostuu ammatillisen empatian oppimisen prosessi, jossa kokemus muuttuu taidoksi.
Avainsanat: sosiaalityö, ammatillinen empatia, reflektio, oppiminen, käytännön opetus
The purpose of this Master’s Thesis is to explore how students learn professional empathy in social work practice. The theoretical framework in this research is social learning theory, which views learning as negotiation of meanings from the perspectives of participation, practice, professional identity and experience. The aim of this research is to provide information that can be applied further in the development of practice learning and teaching of social work’s professional skills.
This research focuses on skill’s seminar and practice learning period included in the professional skills education in the University of Tampere. The research material consists of portfolios which the students write during the seminar and practice period. In the portfolios students reflect their learning experiences. This is a qualitative research in which I have applied a phenomenographical research process which is based on interpretational analysis of meaning categories. The basis of my research analysis is a theoretical outline of the learning of professional empathy in which I describe learning through settling oneself in the positions of knowledge, emotion, practice and values. I am interested in how students give meanings to professional empathy and what is the meaning of different positions in the learning of professional empathy.
According to the results the settling of oneself in the different positions helps students to understand and internalize different meanings and possibilities of professional empathy. In this research the meanings of professional identity are produced from the perspectives of expertise, emotion labor, practice and value confliction. In the production of meanings the theory and practical experience gained during the seminar and practice period are combined into the students’ existing knowledge. Verbalizing the learning experiences in the portfolios combines the socially shared meanings into the personal meanings of the students. The production of meanings through multi-dimensional and multi-voiced reflection, constitutes the learning process of professional empathy in which experience is transformed in to skill.
KEY WORDS: social work, professional empathy, reflection, learning, practice teaching