Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Heteroseksuaalisuus terveystiedon oppimateriaaleissa tyttönäkökulmasta tarkasteltuna

JURVA, RAISA (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
gradu05866.pdf (609.2Kt)
Lataukset: 



JURVA, RAISA
2012

Naistutkimus - Women's Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22529
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee heteroseksuaalisuuden diskursiivista rakentumista terveystiedon oppimateriaaleissa tyttönäkökulmasta katsottuna. Teoreettiset lähtökohdat ovat feministisessä ja queer-tutkimuksellisessa sukupuolen ja seksuaalisuuden tutkimuksessa. Tutkielmani nojaa kolmeen tutkimuskenttään. Ensimmäinen kenttä koostuu heteronormi-käsitteestä käydyistä keskusteluista, toisessa tarkastellaan heteroseksuaalisuutta naisnäkökulmasta ja kolmas sisältää tyttötutkimuksen antia seksuaalisuuden ja sukupuolen tarkasteluun.

Aineistoni koostuu kolmesta terveystiedon oppikirjasarjasta vuodelta 2006 sekä seksuaaliskasvatuksen tueksi tarkoitetusta Opetushallituksen verkkomateriaalista, joka sisältää mallin 21:lle seksuaalikasvatuksen oppitunnille. Teen analyysia kriittisen diskurssianalyysin otteella. Aineiston kritiikin ohella pyrin tarjoamaan vaihtoehtoja ongelmallisina näyttäytyvien puhetapojen tilalle.

Analyysini osoittaa, että vaikka aineistossa on luettavissa pyrkimys horjuttaa heteroseksuaalisuuden normatiivista paikkaa seksuaalisuuden ymmärryksessä, oppimateriaalit lujittavat heteroseksuaalisuuden keskeistä asemaa monin tavoin. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta pystyn tarjoamaan tapoja, joilla seksuaalisuuden monimuotoisuus saataisiin vankemmin lähtökohdaksi seksuaalitiedon tuottamiselle. Vaikeampaa on esittää ongelmattomampia tapoja käsittää tytön positio seksuaalisuuden kentällä. Tytön seksuaalisuuden yhteydessä korostetaan riskien ehkäisyä ja vastuuta, ja halu jätetään taka-alalle. Nykyinen kulttuurinen ymmärrys seksuaalisuudesta taipuu kankeasti naistapaisen tiedon ja kokemuksen perustaksi.

Lopuksi hahmottelen heterodynamiikan käsitettä, jonka avulla heteroseksuaalisuuteen liittyvät kipupisteet ja ristiriidat voisi paikantaa sukupuolipositioihin, jotka aktivoituvat vuorovaikutuksen myötä heteroseksuaalisessa kohtaamisessa. Tällöin seksuaalisuuteen liittyvä toiminta ja valinnanmahdollisuudet nähdään heterodynamiikan kulttuurisessa kehyksessä, jossa naiselle ja miehelle tarjotaan yhteisesti jaetut ja ymmärretyt toimintamallit.    

Asiasanat:heteronormatiivisuus, heteroseksuaalisuus, seksuaalikasvatus, tyttöys
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32747]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste