Heteroseksuaalisuus terveystiedon oppimateriaaleissa tyttönäkökulmasta tarkasteltuna
JURVA, RAISA (2012)
JURVA, RAISA
2012
Naistutkimus - Women's Studies
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22529
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22529
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee heteroseksuaalisuuden diskursiivista rakentumista terveystiedon oppimateriaaleissa tyttönäkökulmasta katsottuna. Teoreettiset lähtökohdat ovat feministisessä ja queer-tutkimuksellisessa sukupuolen ja seksuaalisuuden tutkimuksessa. Tutkielmani nojaa kolmeen tutkimuskenttään. Ensimmäinen kenttä koostuu heteronormi-käsitteestä käydyistä keskusteluista, toisessa tarkastellaan heteroseksuaalisuutta naisnäkökulmasta ja kolmas sisältää tyttötutkimuksen antia seksuaalisuuden ja sukupuolen tarkasteluun.
Aineistoni koostuu kolmesta terveystiedon oppikirjasarjasta vuodelta 2006 sekä seksuaaliskasvatuksen tueksi tarkoitetusta Opetushallituksen verkkomateriaalista, joka sisältää mallin 21:lle seksuaalikasvatuksen oppitunnille. Teen analyysia kriittisen diskurssianalyysin otteella. Aineiston kritiikin ohella pyrin tarjoamaan vaihtoehtoja ongelmallisina näyttäytyvien puhetapojen tilalle.
Analyysini osoittaa, että vaikka aineistossa on luettavissa pyrkimys horjuttaa heteroseksuaalisuuden normatiivista paikkaa seksuaalisuuden ymmärryksessä, oppimateriaalit lujittavat heteroseksuaalisuuden keskeistä asemaa monin tavoin. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta pystyn tarjoamaan tapoja, joilla seksuaalisuuden monimuotoisuus saataisiin vankemmin lähtökohdaksi seksuaalitiedon tuottamiselle. Vaikeampaa on esittää ongelmattomampia tapoja käsittää tytön positio seksuaalisuuden kentällä. Tytön seksuaalisuuden yhteydessä korostetaan riskien ehkäisyä ja vastuuta, ja halu jätetään taka-alalle. Nykyinen kulttuurinen ymmärrys seksuaalisuudesta taipuu kankeasti naistapaisen tiedon ja kokemuksen perustaksi.
Lopuksi hahmottelen heterodynamiikan käsitettä, jonka avulla heteroseksuaalisuuteen liittyvät kipupisteet ja ristiriidat voisi paikantaa sukupuolipositioihin, jotka aktivoituvat vuorovaikutuksen myötä heteroseksuaalisessa kohtaamisessa. Tällöin seksuaalisuuteen liittyvä toiminta ja valinnanmahdollisuudet nähdään heterodynamiikan kulttuurisessa kehyksessä, jossa naiselle ja miehelle tarjotaan yhteisesti jaetut ja ymmärretyt toimintamallit.
Asiasanat:heteronormatiivisuus, heteroseksuaalisuus, seksuaalikasvatus, tyttöys
Aineistoni koostuu kolmesta terveystiedon oppikirjasarjasta vuodelta 2006 sekä seksuaaliskasvatuksen tueksi tarkoitetusta Opetushallituksen verkkomateriaalista, joka sisältää mallin 21:lle seksuaalikasvatuksen oppitunnille. Teen analyysia kriittisen diskurssianalyysin otteella. Aineiston kritiikin ohella pyrin tarjoamaan vaihtoehtoja ongelmallisina näyttäytyvien puhetapojen tilalle.
Analyysini osoittaa, että vaikka aineistossa on luettavissa pyrkimys horjuttaa heteroseksuaalisuuden normatiivista paikkaa seksuaalisuuden ymmärryksessä, oppimateriaalit lujittavat heteroseksuaalisuuden keskeistä asemaa monin tavoin. Tutkimuskirjallisuuden pohjalta pystyn tarjoamaan tapoja, joilla seksuaalisuuden monimuotoisuus saataisiin vankemmin lähtökohdaksi seksuaalitiedon tuottamiselle. Vaikeampaa on esittää ongelmattomampia tapoja käsittää tytön positio seksuaalisuuden kentällä. Tytön seksuaalisuuden yhteydessä korostetaan riskien ehkäisyä ja vastuuta, ja halu jätetään taka-alalle. Nykyinen kulttuurinen ymmärrys seksuaalisuudesta taipuu kankeasti naistapaisen tiedon ja kokemuksen perustaksi.
Lopuksi hahmottelen heterodynamiikan käsitettä, jonka avulla heteroseksuaalisuuteen liittyvät kipupisteet ja ristiriidat voisi paikantaa sukupuolipositioihin, jotka aktivoituvat vuorovaikutuksen myötä heteroseksuaalisessa kohtaamisessa. Tällöin seksuaalisuuteen liittyvä toiminta ja valinnanmahdollisuudet nähdään heterodynamiikan kulttuurisessa kehyksessä, jossa naiselle ja miehelle tarjotaan yhteisesti jaetut ja ymmärretyt toimintamallit.
Asiasanat:heteronormatiivisuus, heteroseksuaalisuus, seksuaalikasvatus, tyttöys