Nuorten kasvaminen vastuuseen. Nuorten kokemukset Non Fighting Generation ry:n vastuunuoritoiminnasta
HENTILÄ, MIRJA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HENTILÄ, MIRJA
2012
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2012-06-01Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Non Fighting Generation ry:n (NFG) vastuunuoritoimintaan osallistuvien nuorten kokemuksia toiminnasta sekä vastuusta, oikeuksista ja velvollisuuksista, vastuuseen kasvamisesta ja hyvästä elämästä. Teoriaosassa käsitellään nuorisokasvatusjärjestö NFG:n kasvatusperiaatteita ja vastuun käsitettä eri näkökulmista. Vastuuseen kasvamisesta tärkein teoreettinen tausta muodostuu NFG:n näkökulmasta. Vastuuseen kasvattajien osalta pohditaan erityisesti NFG:n merkitystä vastuuseen kasvattajana.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Havainnointiaineisto koostuu keskusteluryhmään osallistuneiden nuorten kanssa toteutetusta havainnoinnista. Ryhmässä oli viisi osallistujaa ja kaikki olivat poikia. Teemahaastattelut toteutettiin viiden nuoren, kahden pojan ja kolmen tytön kanssa. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti ja niitä analysoitiin Giorgin fenomenologisen analyysin mukaisesti. Saaduista tuloksista ei tehdä yleistyksiä, vaan tekstejä käsitellään yksilöllisinä ja ainutkertaisina merkitysverkostoina holistisen ihmiskäsityksen mukaisesti. Tuloksia kootaan lopuksi yhteen esittämällä kuvauksia nuorten kokemuksista.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret kokivat vastuunuoritoiminnan mielekkäänä. Suurin osa haastateltavista oli kokenut vastuunuoritoiminnan onnistuneeksi ja kertoi oppineensa siinä paljon. Nuoret kuvailivat kokemuksiaan vastuusta itseen liittyvinä vastuina sekä toisiin ihmisiin suuntautuvasta vastuusta eri laajuisesti. Vastuunottaminen näyttäytyy nuorten kokemuksissa yleensä myönteisenä. Hyvän elämän kuvauksissa kerrottiin sosiaalisista, toisiin ihmisiin liittyvistä arvoista sekä situaation suhteista kuten työstä, opiskelusta, riittävän hyvästä rahatilanteesta ja kodista. Tutkimuksen perusteella vastuunuoritoiminnalla voi parhaimmillaan olla merkitystä nuorten vastuuseen kasvamisessa ja elämän tarkoituksellisuuden löytämisessä.
Asiasanat: vastuu, vastuullisuus, vastuunuoritoiminta, nuoruus, vastuuseen kasvaminen, Non Fighting Generation, nuorten oikeudet ja velvollisuudet
The purpose of this research is to find out the youth’s experiences about vastuunuori-program and their experiences about responsibility, growing up to it. One focus is how young people experience their rights and responsibilies. The theory is concluded primarily of information produced by youth education association Non Fighting Generation, because it is the most important view to growing up to responsibility in this study. There is discussion about different views to concept of responsibility. The emphasis is on Non Fighting Generation’s role in education to responsible humanity.
Data was collected with two different methods. In the first phase of the study data was collected by observation and then theme interviews were made with five different youngsters, 3 of them girls. The discussion group about life skills and ethical view consisted of five boys. The interviews were transcripted word by word and this interview data as well as observation data were analysed with Giorgi’s phenomenological method. The results are not to generalize but the data is treated as individual and unique network of meanings according holistic conception of the human.The results are collected together by presenting description of the young peoples’ experiences.
The outcome of the study was that the young people definitely valued the program. Most of described that they have learned a lot in it. Depictions of the responsibility of youth were consisting about the responsibilies about the person himself and secondly about the responsibility towards other people, in different extents. Generally being responsible is positive experience to informants. When they told their perceptions about good life, they were telling about social values and the most important situational relations, like relation to work or study, sufficient finance in household and home. Based on this study vastuunuori-program at best is significant for growing up to responsibility and finding the the meanings of life, which are derived from objective values and may differ across individuals.
Keywords: Youth, responsibility, Vastuunuori-program, growing up to responsibility, Non Fighting Generation, youth’s rights and responsibilities
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Havainnointiaineisto koostuu keskusteluryhmään osallistuneiden nuorten kanssa toteutetusta havainnoinnista. Ryhmässä oli viisi osallistujaa ja kaikki olivat poikia. Teemahaastattelut toteutettiin viiden nuoren, kahden pojan ja kolmen tytön kanssa. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti ja niitä analysoitiin Giorgin fenomenologisen analyysin mukaisesti. Saaduista tuloksista ei tehdä yleistyksiä, vaan tekstejä käsitellään yksilöllisinä ja ainutkertaisina merkitysverkostoina holistisen ihmiskäsityksen mukaisesti. Tuloksia kootaan lopuksi yhteen esittämällä kuvauksia nuorten kokemuksista.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret kokivat vastuunuoritoiminnan mielekkäänä. Suurin osa haastateltavista oli kokenut vastuunuoritoiminnan onnistuneeksi ja kertoi oppineensa siinä paljon. Nuoret kuvailivat kokemuksiaan vastuusta itseen liittyvinä vastuina sekä toisiin ihmisiin suuntautuvasta vastuusta eri laajuisesti. Vastuunottaminen näyttäytyy nuorten kokemuksissa yleensä myönteisenä. Hyvän elämän kuvauksissa kerrottiin sosiaalisista, toisiin ihmisiin liittyvistä arvoista sekä situaation suhteista kuten työstä, opiskelusta, riittävän hyvästä rahatilanteesta ja kodista. Tutkimuksen perusteella vastuunuoritoiminnalla voi parhaimmillaan olla merkitystä nuorten vastuuseen kasvamisessa ja elämän tarkoituksellisuuden löytämisessä.
Asiasanat: vastuu, vastuullisuus, vastuunuoritoiminta, nuoruus, vastuuseen kasvaminen, Non Fighting Generation, nuorten oikeudet ja velvollisuudet
The purpose of this research is to find out the youth’s experiences about vastuunuori-program and their experiences about responsibility, growing up to it. One focus is how young people experience their rights and responsibilies. The theory is concluded primarily of information produced by youth education association Non Fighting Generation, because it is the most important view to growing up to responsibility in this study. There is discussion about different views to concept of responsibility. The emphasis is on Non Fighting Generation’s role in education to responsible humanity.
Data was collected with two different methods. In the first phase of the study data was collected by observation and then theme interviews were made with five different youngsters, 3 of them girls. The discussion group about life skills and ethical view consisted of five boys. The interviews were transcripted word by word and this interview data as well as observation data were analysed with Giorgi’s phenomenological method. The results are not to generalize but the data is treated as individual and unique network of meanings according holistic conception of the human.The results are collected together by presenting description of the young peoples’ experiences.
The outcome of the study was that the young people definitely valued the program. Most of described that they have learned a lot in it. Depictions of the responsibility of youth were consisting about the responsibilies about the person himself and secondly about the responsibility towards other people, in different extents. Generally being responsible is positive experience to informants. When they told their perceptions about good life, they were telling about social values and the most important situational relations, like relation to work or study, sufficient finance in household and home. Based on this study vastuunuori-program at best is significant for growing up to responsibility and finding the the meanings of life, which are derived from objective values and may differ across individuals.
Keywords: Youth, responsibility, Vastuunuori-program, growing up to responsibility, Non Fighting Generation, youth’s rights and responsibilities