Tilintarkastusyhteisön sisäisen laadunvalvonnan muutosprosessi ja ISQC 1 -standardin käyttöönotto
KILJUNEN, AINO (2012)
KILJUNEN, AINO
2012
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22511
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22511
Tiivistelmä
Tilintarkastus on keskeinen väline tilinpäätösraportoinnin oikeellisuuden ja läpinäkyvyyden varmistamisessa, mutta sen laatua on vaikea arvioida. Tilintarkastuksen luotettavuuden ja uskottavuuden lisäämiseksi tilintarkastukseen kohdistetaan sekä ulkoista laadunvalvontaa tilintarkastajista ja tilintarkastusyhteisöistä riippumattomien tahojen toimesta että sisäistä laadunvalvontaa tilintarkastajien ja tilintarkastusyhteisöjen omavalvontana. Ulkoinen ja sisäinen laadunvalvonta ovat molemmat olleet viime vuosina uudistusten kohteena ja laadunvalvonnan sääntelyä on tiukennettu. Yhtenä viimeisimmistä uudistuksista on kansainvälisen tilintarkastajaliitto IFAC:n julkaisema ISQC 1 -laadunvalvontastandardi, joka käsittelee tilintarkastusyhteisöjen sisäiseen laadunvalvontajärjestelmään liittyviä velvollisuuksia.
Tutkimuksessa tarkastellaan tilintarkastusyhteisön sisäisen laadunvalvonnan muutosprosessia ja ISQC 1 -laadunvalvontastandardin käyttöönottoa prosessissa mukana olleiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tilintarkastusyhteisön sisäinen laadunvalvontajärjestelmä kehittyy tilintarkastusalaa velvoittavien säädösten muuttuessa ja erityisesti ISQC 1 -laadunvalvontastandardin käyttöönoton yhteydessä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa perehdytään laadun käsitteeseen ja laadun merkitykseen tilintarkastuksessa, käydään läpi tilintarkastuksen laadunvalvontaan vaikuttava ulkoinen sääntely ja tunnistetaan muutosprosessin ominaispiirteitä aiemman tutkimuksen avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin havainnoinnilla ja teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksena on kuvaus yhden tilintarkastusyhteisön sisäisen laadunvalvonnan kehittymisestä säädösten kehittymisen mukana ISQC 1 -laadunvalvontastandardin käyttöönoton aikaan. Tutkimus osoitti sisäisen laadunvalvonnan olevan käytännön tilintarkastustyöhön voimakkaasti vaikuttava tekijä, joka takaa tehdyn tarkastustyön laadun. Tilintarkastuksessa laadun todettiin olevan velvoittavien säädösten noudattamista ja toimivan samalla myös riskienhallintakeinona. Säädösten muuttuessa dokumentoinnin määrän todettiin lisääntyneen, jolloin laadun varmistaminen vaatii koko ajan enemmän vakiomuotoista dokumentointia. Keskeisenä huomiona todettiin säädösten muutoksesta aiheutuvan muutosprosessin kulkuun vaikuttavan suuresti tilintarkastusyhteisön koon, joka on vahvasti verrannollinen kehittämistyössä käytettävien resurssien määrän. Kehittämisen suurimmaksi hidasteeksi nousi tämän tutkimuksen kohdeyhteisössä resurssien puute.
Asiasanat:tilintarkastus, tilintarkastusyhteisö, sisäinen laadunvalvonta, laadunvalvontastandardi, muutosprosessi
Tutkimuksessa tarkastellaan tilintarkastusyhteisön sisäisen laadunvalvonnan muutosprosessia ja ISQC 1 -laadunvalvontastandardin käyttöönottoa prosessissa mukana olleiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tilintarkastusyhteisön sisäinen laadunvalvontajärjestelmä kehittyy tilintarkastusalaa velvoittavien säädösten muuttuessa ja erityisesti ISQC 1 -laadunvalvontastandardin käyttöönoton yhteydessä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa perehdytään laadun käsitteeseen ja laadun merkitykseen tilintarkastuksessa, käydään läpi tilintarkastuksen laadunvalvontaan vaikuttava ulkoinen sääntely ja tunnistetaan muutosprosessin ominaispiirteitä aiemman tutkimuksen avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin havainnoinnilla ja teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksena on kuvaus yhden tilintarkastusyhteisön sisäisen laadunvalvonnan kehittymisestä säädösten kehittymisen mukana ISQC 1 -laadunvalvontastandardin käyttöönoton aikaan. Tutkimus osoitti sisäisen laadunvalvonnan olevan käytännön tilintarkastustyöhön voimakkaasti vaikuttava tekijä, joka takaa tehdyn tarkastustyön laadun. Tilintarkastuksessa laadun todettiin olevan velvoittavien säädösten noudattamista ja toimivan samalla myös riskienhallintakeinona. Säädösten muuttuessa dokumentoinnin määrän todettiin lisääntyneen, jolloin laadun varmistaminen vaatii koko ajan enemmän vakiomuotoista dokumentointia. Keskeisenä huomiona todettiin säädösten muutoksesta aiheutuvan muutosprosessin kulkuun vaikuttavan suuresti tilintarkastusyhteisön koon, joka on vahvasti verrannollinen kehittämistyössä käytettävien resurssien määrän. Kehittämisen suurimmaksi hidasteeksi nousi tämän tutkimuksen kohdeyhteisössä resurssien puute.
Asiasanat:tilintarkastus, tilintarkastusyhteisö, sisäinen laadunvalvonta, laadunvalvontastandardi, muutosprosessi