Kuntatalouden tasapainoisuus ja sen valvonta
LEHTILÄ, HELI (2012)
LEHTILÄ, HELI
2012
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22510
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22510
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman aihe on kuntatalouden tasapainoisuuden oikeudellinen sääntely ja sen valvonta. Kuntien talous on merkittävä osa julkistaloutta, jonka kestävyys ja alijäämien kehittyminen ovat jatkuvasti yhteiskunnallisen keskustelun puheenaiheina. Kuntatalouden tasapainoisuutta koskevaa oikeudellista sääntelyä tutkittaessa keskeiseksi tässä tutkielmassa on nostettu myös kuntatalouden valvontajärjestelmä. Tarkoitus on selvittää, kuinka kuntatalouden vakaudesta on säännelty, millaiset rajat oikeudellinen sääntely asettaa kuntataloudelle ja millaisin oikeudellisin keinoin kuntatalouksissa ilmenneisiin alijäämäisyyksiin on nykyisen valvontajärjestelmän puitteissa mahdollista puuttua.
Kuntatalouksien sääntelyyn liittyy myös yleinen eurooppalaisen tason vakaussääntely ja sen ulottuvuus kuntien talouksiin ja valtiojohtoisen sääntelyn oikeudelliset rajat suhteessa kunnalliseen itsehallintoon. Tutkielma sijoittuu kuitenkin pikemminkin finanssihallinto-oikeuden kuin kunnallisoikeuden alaan näkökulman ollessa kunnan varainhoidossa ja varainkäytön valvonnassa. Tutkimusmetodi on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Keskeinen kysymys on, mitä kuntalain talouden tasapainoisuutta koskevalla sääntelyllä ja erityisesti alijäämän kattamisvelvollisuudella tarkoitetaan ja kuinka sitä valvotaan. Valvontaorganisaation toimivallan jaon ja tehtävien systematisoinnilla pyritään valottamaan myös niitä seikkoja, miksi lainsäädännön tavoite vakaasta kuntataloudesta ei ole toteutunut, vaikka säännöksiä on muutettu kuntalain voimassaoloaikana useasti tavoitteena ohjata kuntien talouksia tasapainoon.
Kuntatalouden tasapainoisuudella tarkoitetaan juridisesti tasapainoisuutta neljän vuoden taloussuunnitelmakaudella eikä talouden tasapainoa vuotuistasolla edellytetä. Kuntatalouden vakaussääntely edellyttää kuitenkin tosiasiallista talouden vakautta lain ratio huomioiden. Talouden jälkikäteiseltä valvonnalta edellytetään alijäämien kattamisvelvollisuuden ja talouden tasapainottamistoimien tarkastelua, mutta varsinaisia oikeudellisia pakkokeinoja tasapainoisuuteen vaikuttamiseksi kuntatalouden valvonnan toimijoilla, tilintarkastajilla ja tarkastuslautakunnilla, ei ole.
Asiasanat:talouden tasapainoperiaate, alijäämän kattamisvelvollisuus, kunnan tarkastuslautakunta, kuntatalouden valvonta
Kuntatalouksien sääntelyyn liittyy myös yleinen eurooppalaisen tason vakaussääntely ja sen ulottuvuus kuntien talouksiin ja valtiojohtoisen sääntelyn oikeudelliset rajat suhteessa kunnalliseen itsehallintoon. Tutkielma sijoittuu kuitenkin pikemminkin finanssihallinto-oikeuden kuin kunnallisoikeuden alaan näkökulman ollessa kunnan varainhoidossa ja varainkäytön valvonnassa. Tutkimusmetodi on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Keskeinen kysymys on, mitä kuntalain talouden tasapainoisuutta koskevalla sääntelyllä ja erityisesti alijäämän kattamisvelvollisuudella tarkoitetaan ja kuinka sitä valvotaan. Valvontaorganisaation toimivallan jaon ja tehtävien systematisoinnilla pyritään valottamaan myös niitä seikkoja, miksi lainsäädännön tavoite vakaasta kuntataloudesta ei ole toteutunut, vaikka säännöksiä on muutettu kuntalain voimassaoloaikana useasti tavoitteena ohjata kuntien talouksia tasapainoon.
Kuntatalouden tasapainoisuudella tarkoitetaan juridisesti tasapainoisuutta neljän vuoden taloussuunnitelmakaudella eikä talouden tasapainoa vuotuistasolla edellytetä. Kuntatalouden vakaussääntely edellyttää kuitenkin tosiasiallista talouden vakautta lain ratio huomioiden. Talouden jälkikäteiseltä valvonnalta edellytetään alijäämien kattamisvelvollisuuden ja talouden tasapainottamistoimien tarkastelua, mutta varsinaisia oikeudellisia pakkokeinoja tasapainoisuuteen vaikuttamiseksi kuntatalouden valvonnan toimijoilla, tilintarkastajilla ja tarkastuslautakunnilla, ei ole.
Asiasanat:talouden tasapainoperiaate, alijäämän kattamisvelvollisuus, kunnan tarkastuslautakunta, kuntatalouden valvonta