Läsa på ett främmande språk. En studie av gymnasieelevers kunskaper i förståelseinriktad läsning av en autentisk text på andra och femte kursen i medellång svenska.
LINDBERG, JONNA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LINDBERG, JONNA
2012
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-22Tiivistelmä
Pro gradu-tutkielmani käsittelee vieraalla kielellä lukemista. Tutkielmani tarkoituksena on luoda lukutesti, jota voidaan käyttää arvioitaessa oppilaiden vieraalla kielellä lukemisen taitoja. Tutkielmani on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa muodostan lukutestin, joka pohjautuu vallitseviin lukemisen ja luetun testaamisen tutkimussuuntauksiin. Tutkielmani toisessa osassa käytän lukutestiä kerätäkseni materiaalia lukion ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoiden ruotsin kielen lukutaidoista.
Lukutestini tehtävät testaavat autenttisen sanomalehtiartikkelin sisältöhakuista lukemista. Lukutestini perustana on käsitys lukemisesta lukijan ja tekstin välisenä interaktiivisena yhteispelinä. Lukutehtävät mittaavat lukiolaisten taitoja tiivistää tekstin sisältö, määritellä tekstilaji, rajata tekstin vastaanottaja, hakea ja kuvailla tekstin informaatiota, määritellä tekstin kieliopillisia rakenteita, kiinnittää huomiota tekstin muotosanoihin sekä tuoda ilmi mielipiteensä tekstin teemasta.
Tutkimustulokseni osoittavat, että lukutestini kehittää tiedonhakua tekstistä, luetun ymmärtämistä ja tulkintaa sekä luetun pohdintaa ja arviointia. Autenttisen tekstin lukeminen kehittää lisäksi lukunopeutta ja lukemisen automatisoitumista. Lukutehtäväni parantavat myös lukutekniikoiden käyttöä: silmäilyä, skannausta ja intensiivistä sekä ekstensiivistä lukemista. Lukutestini tehtävät kehittävät erityisesti opiskelijan ennakointitaitoja ja kykyä suhteuttaa uutta tietoa aiemmin opittuun. Tutkimustulokseni osoittavat lisäksi autenttisen materiaalin sopivan erinomaisesti oppilaiden ja opiskelijoiden luetun ymmärtämisen testaamiseen. Lukutestini ja lukutehtäväni luontuvat sekä oppilaan formatiiviseen että summatiiviseen arviointiin. Lukutehtäviäni voidaan soveltaa kieliopinnoissa eri koulutusasteilla.
Asiasanat:läskunskaper, autenticitet, lästest, interaktion, framförhållning
Lukutestini tehtävät testaavat autenttisen sanomalehtiartikkelin sisältöhakuista lukemista. Lukutestini perustana on käsitys lukemisesta lukijan ja tekstin välisenä interaktiivisena yhteispelinä. Lukutehtävät mittaavat lukiolaisten taitoja tiivistää tekstin sisältö, määritellä tekstilaji, rajata tekstin vastaanottaja, hakea ja kuvailla tekstin informaatiota, määritellä tekstin kieliopillisia rakenteita, kiinnittää huomiota tekstin muotosanoihin sekä tuoda ilmi mielipiteensä tekstin teemasta.
Tutkimustulokseni osoittavat, että lukutestini kehittää tiedonhakua tekstistä, luetun ymmärtämistä ja tulkintaa sekä luetun pohdintaa ja arviointia. Autenttisen tekstin lukeminen kehittää lisäksi lukunopeutta ja lukemisen automatisoitumista. Lukutehtäväni parantavat myös lukutekniikoiden käyttöä: silmäilyä, skannausta ja intensiivistä sekä ekstensiivistä lukemista. Lukutestini tehtävät kehittävät erityisesti opiskelijan ennakointitaitoja ja kykyä suhteuttaa uutta tietoa aiemmin opittuun. Tutkimustulokseni osoittavat lisäksi autenttisen materiaalin sopivan erinomaisesti oppilaiden ja opiskelijoiden luetun ymmärtämisen testaamiseen. Lukutestini ja lukutehtäväni luontuvat sekä oppilaan formatiiviseen että summatiiviseen arviointiin. Lukutehtäviäni voidaan soveltaa kieliopinnoissa eri koulutusasteilla.
Asiasanat:läskunskaper, autenticitet, lästest, interaktion, framförhållning