Tarjolla tänään rockin suomenmestari. Rockin SM-kilpailujen merkitys 1970- ja 1980-lukujen suomalaisessa rock-kulttuurissa.
KOIVUNEN, MINNA (2012)
KOIVUNEN, MINNA
2012
Historia - History
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22490
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22490
Tiivistelmä
Tutkimuksessani selvitän, millainen merkitys Rockin SM-kilpailulla oli suomalaisessa rock- kulttuurissa 1970- ja 1980-luvuilla. Tutkin miksi kilpailua alettiin järjestää, miten se kehittyi ja millainen asema sillä oli suomalaisessa musiikkimaailmassa. Keskityn tutkimuksessani vuosiin 1970–1989, jolloin Popmuusikot ry (myöh. Rockmuusikot ry) järjesti kilpailua.
Yhtyeiden SM-kisat aloitettiin vuonna 1970, kun edellisenä vuonna perustetun Popmuusikot ry:n jäsenbändit valittivat yhdistykselle sekavasta bändikilpailutilanteesta. 1960-luvun lopussa Suomessa pidettiin kirjavia mestaruuskisoja, joille bändit kaipasivat ammattimaisesti pidetyt yhtyekilpailut. Popmuusikot ry alkoi järjestää kilpailua, jonka tavoite yhdistykselle koko kisan järjestämisen ajan oli tarjota koulutusta yhtyeille.
Lähdeaineistona työssä käytetään teemahaastatteluja ja aikalaislehtiartikkeleita. Tutkimusta varten on haastateltu ohjelmatoimisto J. Airaksisen Jukka Airaksista, Love Recordsin ja Johanna Kustannuksen Artto ”Atte” Blomia, Poko Recordsin Kari ”Epe” Heleniusta ja Tavastia-klubin Juhani Merimaata, sekä SM-kilpailun järjestäjiä Pekka Heliniä, Pekka Nissilää ja Jussi Raittista. Päälehtiaineistona ovat musiikkilehdet Musa, Rumba, Soundi ja Suosikki sekä sanomalehdet Helsingin Sanomat, Ilkka, Kaleva, Karjalainen ja Keskisuomalainen.
Rockin SM-kilpailuilla oli vaihteleva merkitys suomalaisessa rock-kulttuurissa 1970- ja 1980-luvuilla. Alkuvuosina siihen osallistui lähinnä Popmuusikot ry:n jäsenbändit, mutta vuosien saatossa kisan merkitys ja asema kasvoi. Parhaina vuosina 1980–1985 kilpailun voittajista tuli lähes poikkeuksetta maamme menestyneimpiä yhtyeitä, ja kilpailu toimi selkeästi ponnahduslautana yhtyeille.
Tutkimuksen perusteella rock-kilpailu oli aikanaan tärkeä foorumi, jossa koko maan rock-väki kokoontui verkottumaan ja bändit saivat näkyvyyttä. Eri toimijoille, levy-yhtiöille, aloitteleville bändeille ja keikkajärjestäjille, kilpailulla oli erilaisia merkityksiä. Yhtäältä se oli tärkeä tilaisuus bändeille saada näkyvyyttä ja edetä uralla, toisaalta taas kilpailu kokosi joukon maan uusia yhtyeitä levy-yhtiöiden ja ohjelmatoimistojen kuunneltavaksi. Järjestäjät puolestaan halusivat tarjota yhtyeille koulutusta ja antaa puolueetonta palautetta, joka auttaisi bändejä kehittymään.
Asiasanat: Rockin SM-kisat, rock, rock-kulttuuri, musiikilla kilpaileminen, Popmuusikot ry, Rockmuusikot ry.
Yhtyeiden SM-kisat aloitettiin vuonna 1970, kun edellisenä vuonna perustetun Popmuusikot ry:n jäsenbändit valittivat yhdistykselle sekavasta bändikilpailutilanteesta. 1960-luvun lopussa Suomessa pidettiin kirjavia mestaruuskisoja, joille bändit kaipasivat ammattimaisesti pidetyt yhtyekilpailut. Popmuusikot ry alkoi järjestää kilpailua, jonka tavoite yhdistykselle koko kisan järjestämisen ajan oli tarjota koulutusta yhtyeille.
Lähdeaineistona työssä käytetään teemahaastatteluja ja aikalaislehtiartikkeleita. Tutkimusta varten on haastateltu ohjelmatoimisto J. Airaksisen Jukka Airaksista, Love Recordsin ja Johanna Kustannuksen Artto ”Atte” Blomia, Poko Recordsin Kari ”Epe” Heleniusta ja Tavastia-klubin Juhani Merimaata, sekä SM-kilpailun järjestäjiä Pekka Heliniä, Pekka Nissilää ja Jussi Raittista. Päälehtiaineistona ovat musiikkilehdet Musa, Rumba, Soundi ja Suosikki sekä sanomalehdet Helsingin Sanomat, Ilkka, Kaleva, Karjalainen ja Keskisuomalainen.
Rockin SM-kilpailuilla oli vaihteleva merkitys suomalaisessa rock-kulttuurissa 1970- ja 1980-luvuilla. Alkuvuosina siihen osallistui lähinnä Popmuusikot ry:n jäsenbändit, mutta vuosien saatossa kisan merkitys ja asema kasvoi. Parhaina vuosina 1980–1985 kilpailun voittajista tuli lähes poikkeuksetta maamme menestyneimpiä yhtyeitä, ja kilpailu toimi selkeästi ponnahduslautana yhtyeille.
Tutkimuksen perusteella rock-kilpailu oli aikanaan tärkeä foorumi, jossa koko maan rock-väki kokoontui verkottumaan ja bändit saivat näkyvyyttä. Eri toimijoille, levy-yhtiöille, aloitteleville bändeille ja keikkajärjestäjille, kilpailulla oli erilaisia merkityksiä. Yhtäältä se oli tärkeä tilaisuus bändeille saada näkyvyyttä ja edetä uralla, toisaalta taas kilpailu kokosi joukon maan uusia yhtyeitä levy-yhtiöiden ja ohjelmatoimistojen kuunneltavaksi. Järjestäjät puolestaan halusivat tarjota yhtyeille koulutusta ja antaa puolueetonta palautetta, joka auttaisi bändejä kehittymään.
Asiasanat: Rockin SM-kisat, rock, rock-kulttuuri, musiikilla kilpaileminen, Popmuusikot ry, Rockmuusikot ry.