Johtamiskoulutuksen merkitys naisten uralla etenemisessä
KUMPU, PÄIVI (2012)
KUMPU, PÄIVI
2012
Hallintotiede - Administrative Science
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22443
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22443
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee johtavassa asemassa työskentelevien naisten uralla etenemistä ja johtamiskoulutuksen vaikutuksia uraa edistävänä tekijänä. Suomessa naisten koulutustaso on erittäin korkea, mutta edelleenkin naiset ovat vähemmistö mitä korkeimmalle organisaatiohierarkiassa mennään.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka johtamiskoulutukset vaikuttavat koulutuksen suorittaneiden naisjohtajien uraan ja heidän johtamisosaamiseen kehittymiseen. Aihetta tarkastellaan johtamiskoulutuksen suorittaneiden naisten näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen pohja muodostuu viidestä pääkäsitteestä, jotka ovat johtamiskoulutus, motivaatio, johtaminen, johtamisen kehittäminen ja ura. Nämä viisi käsitettä antavat yhdessä alakäsitteiden kanssa vastauksen päätutkimusongelmaan.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoidun avoimista kysymyksistä muodostuvan haastattelulomakkeen avulla. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusta varten haastattelulomake lähetettiin sähköpostin välityksellä johtamiskoulutuksen suorittaneille naisille, jotka olivat kiinnostuneita osallistumaan tutkimukseen Täydennyskoulutuskeskuksen tekemän ennakkokyselyn perusteella. Vastauksia saatiin yhteensä 10 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että johtamiskoulutus vaikuttavaa edistävästi naisten urakehitykseen osaamisen kehittymisen kautta. Vastauksissa nousi vahvasti esille itsensä, henkilökohtaisten ominaisuuksien ja johtamisosaamisen kehittäminen. Kun oma osaaminen on kunnossa ja hallitsee omaa työtään, on mahdollisuus myös edetä uralla joko vertikaalisesti tai horisontaalisesti. Naiset eivät olleet asettaneet mitään erityisiä tavoitteita uralla etenemisen osalta ennen johtamiskoulutuksen alkua ja kukaan kohderyhmästä ei vaikuttanut olevan kovin uraorientoitunut. Tästä huolimatta melko monelle oli tapahtunut johtamiskoulutuksen jälkeen vertikaalista tai horisontaalista urakehitystä. Lisäkoulutukseen suorittamisen ja osaamisen kehittymisen lisäksi uraa edistävänä tekijänä nähtiin verkostoituminen muiden ryhmäläisten kanssa. Myös mahdollisuus työn ja perheen yhteensovittaminen koettiin urakehityksen kannalta tärkeänä seikkana.
Asiasanat:Naisjohtaja, naisjohtajuus, johtamisen kehittäminen, uralla eteneminen, urakehitys, johtamisosaaminen, johtamiskoulutus
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka johtamiskoulutukset vaikuttavat koulutuksen suorittaneiden naisjohtajien uraan ja heidän johtamisosaamiseen kehittymiseen. Aihetta tarkastellaan johtamiskoulutuksen suorittaneiden naisten näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen pohja muodostuu viidestä pääkäsitteestä, jotka ovat johtamiskoulutus, motivaatio, johtaminen, johtamisen kehittäminen ja ura. Nämä viisi käsitettä antavat yhdessä alakäsitteiden kanssa vastauksen päätutkimusongelmaan.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto on kerätty puolistrukturoidun avoimista kysymyksistä muodostuvan haastattelulomakkeen avulla. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimusta varten haastattelulomake lähetettiin sähköpostin välityksellä johtamiskoulutuksen suorittaneille naisille, jotka olivat kiinnostuneita osallistumaan tutkimukseen Täydennyskoulutuskeskuksen tekemän ennakkokyselyn perusteella. Vastauksia saatiin yhteensä 10 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että johtamiskoulutus vaikuttavaa edistävästi naisten urakehitykseen osaamisen kehittymisen kautta. Vastauksissa nousi vahvasti esille itsensä, henkilökohtaisten ominaisuuksien ja johtamisosaamisen kehittäminen. Kun oma osaaminen on kunnossa ja hallitsee omaa työtään, on mahdollisuus myös edetä uralla joko vertikaalisesti tai horisontaalisesti. Naiset eivät olleet asettaneet mitään erityisiä tavoitteita uralla etenemisen osalta ennen johtamiskoulutuksen alkua ja kukaan kohderyhmästä ei vaikuttanut olevan kovin uraorientoitunut. Tästä huolimatta melko monelle oli tapahtunut johtamiskoulutuksen jälkeen vertikaalista tai horisontaalista urakehitystä. Lisäkoulutukseen suorittamisen ja osaamisen kehittymisen lisäksi uraa edistävänä tekijänä nähtiin verkostoituminen muiden ryhmäläisten kanssa. Myös mahdollisuus työn ja perheen yhteensovittaminen koettiin urakehityksen kannalta tärkeänä seikkana.
Asiasanat:Naisjohtaja, naisjohtajuus, johtamisen kehittäminen, uralla eteneminen, urakehitys, johtamisosaaminen, johtamiskoulutus