Laadullinen asennetutkimus musiikkitiedon lähteistä - Mitä musiikkibloggaaja lähteessä arvostaa?
LEHMUSKENTTÄ, LAURI (2012)
LEHMUSKENTTÄ, LAURI
2012
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22438
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22438
Tiivistelmä
Tutkimus sijoittuu ei-ammatillisen tiedonhankinnan viitekehykseen. Se on laadullinen asennetutkimus kahdeksan musiikkiblogeja pitävän asenteista musiikkitiedon lähteisiin ja kanaviin. Musiikkiblogeja pitävien asenteita verrattiin neljän musiikkikirjastohoitajan asenteisiin. Musiikkiblogien pitäjät olivat iältään 23-36 vuotta ja musiikkikirjastonhoitajat 28-62 vuotta.
Laadullinen asennetutkimus on menetelmä jossa puolistrukturoiduissa haastatteluissa pyydetään haastateltavia ottamaan kantaa väitelauseisiin. Väitelauseet ja niitten tuottamat retoriset vastaukset muodostavat kuvan asenteista. Internet on musiikkiblogeja pitävien keskeinen toimintaympäristö ja tiedonhankinta kanava. He arvostavat sitä lähteenä ja ovat optimistisempia sen luotettavuuden suhteen kuin kirjastonhoitajat. Levykaupat ja musiikkikirjastot ovat menettäneet merkitystään musiikkitiedon hankintapaikkoina. Musiikkiblogien pitäjät arvostivat kirjoja ja lehtiä tiedonlähteinä vaikka varsinkaan kirjoja ei käytetty paljon.
Musiikkitieto ei tässä tutkielmassa tarkoita musiikin soittamiseen tai sen tuottamiseen liittyvää tietoa, vaan tietoa musiikkikulttuurista.
Laadullinen asennetutkimus oli uusi tapa lähestyä lähteiden tutkimusta, ja sen takia haastattelukysymysten luominen sekä analysointi oli haastavaa.
Asiasanat:ELIS, laadullinen asennetutkimus, musiikkiblogit, tiedonhankinta, ei-ammatillinen tiedonhankinta
Laadullinen asennetutkimus on menetelmä jossa puolistrukturoiduissa haastatteluissa pyydetään haastateltavia ottamaan kantaa väitelauseisiin. Väitelauseet ja niitten tuottamat retoriset vastaukset muodostavat kuvan asenteista. Internet on musiikkiblogeja pitävien keskeinen toimintaympäristö ja tiedonhankinta kanava. He arvostavat sitä lähteenä ja ovat optimistisempia sen luotettavuuden suhteen kuin kirjastonhoitajat. Levykaupat ja musiikkikirjastot ovat menettäneet merkitystään musiikkitiedon hankintapaikkoina. Musiikkiblogien pitäjät arvostivat kirjoja ja lehtiä tiedonlähteinä vaikka varsinkaan kirjoja ei käytetty paljon.
Musiikkitieto ei tässä tutkielmassa tarkoita musiikin soittamiseen tai sen tuottamiseen liittyvää tietoa, vaan tietoa musiikkikulttuurista.
Laadullinen asennetutkimus oli uusi tapa lähestyä lähteiden tutkimusta, ja sen takia haastattelukysymysten luominen sekä analysointi oli haastavaa.
Asiasanat:ELIS, laadullinen asennetutkimus, musiikkiblogit, tiedonhankinta, ei-ammatillinen tiedonhankinta