Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työssäoppimisen merkitys työpaikkaohjaajan arvioimana

JANSSON, MINNA (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu05762.pdf (390.8Kt)
Lataukset: 



JANSSON, MINNA
2012

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-03
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22402
Tiivistelmä
Opetushallituksen (1998, 8) mukaan työssäoppiminen on koulutusmuoto, joka nimensä mukaisesti korostaa oppimista tekemällä. Kulmalan (1998, 12) mukaan työssäoppiminen on osaamiseen ja kokemukseen perustuvaa aidossa toimintaympäristössä tapahtuvaa oppimista. Kulmala näkee työssäoppimisen myös henkilöstön kehittämismenetelmänä, jossa työntekijä ohjataan tarkoituksellisesti sellaisiin uusiin tehtäviin, joihin perehtyminen ja joiden suorittaminen kehittää häntä.

Wesselink, Lanss, Mulder ja Biemans (2003) määrittelevät kompetenssiperusteisen opetuksen koulutuksena, joka luo opiskelijoille ja ammatissa toimiville mahdollisuuksia hyödyntää omia kokemuksiaan aidoissa oppimisympäristöissä ja siten kehittää työelämässä tarvittavia ammatillisia valmiuksia.

Tässä työssä tarkastellaan työpaikkaohjaajien näkökulmasta työssäoppimista, miten he kokevat työssäoppimisen ja mitä etuja he siinä näkevät. Tämä laadullinen ja kuvaileva tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna kahdessa ravitsemisalan yrityksessä haastattelemalla työpaikkaohjaajakoulutuksen saaneita ja kokeneita työpaikkaohjaajia.

Tutkimuksessa selvisi, että työssäoppiminen kehittää paitsi opiskelijoiden, mutta myös työpaikkaohjaajien ammattitaitoa. Opiskelijat pääsevät mukaan oikeisiin, aitoihin työtehtäviin ja näkevät, minkälaista ammattitaitoa ja osaamista työelämä heiltä vaatii. Työelämän ja oppilaitoksen yhteydet ja verkottuminen paranevat, ja valmistuvien opiskelijoiden työllistyminen helpottuu. Työelämällä on mahdollisuus vaikuttaa ammatillisen koulutuksen sisältöihin ja tavoitteisiin.

Tutkimuksen mukaan työssäoppiminen voitaisiin nähdä mahdollisuutena kouluttaa yritykselle sen tarvitsemia tulevia työntekijöitä sekä kehittää koko organisaatiota. Motivoituneet ja oppimishaluiset ja -kykyiset työssäoppijat työllistyvät usein aikaisempiin työssäoppimispaikkoihinsa. Yritysten kannattaakin entistä enemmän panostaa työssäoppijoidensa ohjaukseen, koska ammattitaitoisista työntekijöistä käydään kovaa kilpailua yritysten välillä.

Tutkimuksessa ilmeni myös, että työssäoppiminen laajentaa molempien osapuolien, koulutuksen ja työelämän, ammattitaidon ja osaamisen kasvumahdollisuuksia.  Työssäoppimisjaksojen pidentyessä opiskelijat saavat paremman ammattitaidon ja valmiudet työelämään. Työelämä voi vaikuttaa työssäoppimisen kautta tulevaan ammattikuntaansa ja kouluttaa työntekijöitä omiin tarpeisiinsa. Samalla myös oma osaaminen päivittyy oppilaitoksessa tarjottavan uuden osaamisen tasolle.

Asiasanat:Työssäoppiminen, kokemuksellinen oppiminen, ammattitaito, hiljainen tieto, työpaikkaohjaaja

 

 

 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36594]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste