"Heittääkse meitä lumipallolla?" Varhaiskasvatusikäinen lapsi ja interaktiivinen media
KATAJA, ELINA (2012)
KATAJA, ELINA
2012
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22390
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22390
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys interaktiivisilla elementeillä lasten mediasisällöissä on alle kouluikäisen lapsen mediankäytössä ja erityisesti pelaamisessa. Pelaaminen on merkittävä osa lasten elämää jo alle kouluikäisten lasten kohdalla. Interaktiivisuus on tämän hetken mediatuotannon keskeinen termi, ja tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia interaktiivisuus lasten mediasisällöissä voi lapselle antaa sekä millainen merkitys niillä on lasten kokemusmaailmalle ja leikille.
Tutkimuksen ensimmäinen empiirinen aineisto koostui Pikku Kakkosen Taikametsä -ohjelmasta, joka on pienille lapsille kohdennettu interaktiivisuutta hyödyntävä pelillinen tarina. Taikametsä -ohjelmaa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin lähilukua hyödyntäen. Ohjelman analyysillä vastattiin siihen, millaisia interaktiivisia elementtejä ohjelma käyttäjilleen tarjoaa. Ohjelman analyysin tuloksena löytyi viisi kategoriaa, joiden alle ohjelman tarjoamat interaktiiviset elementit voidaan sijoittaa.
Tutkimuksen toinen aineisto koostui kahdestakymmenestä keväällä 2010 päiväkodissa videoiduista tilanteesta, joissa 3-5-vuotiaat lapset toimivat Taikametsän parissa. Videoaineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti tarkoituksena löytää vastaus siihen, millaista on lasten toiminta ohjelman tarjoamien interaktiivisten elementtien parissa.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli se, että pelaaminen on lapsille leikkiä. Interaktiiviset elementit ohjelmassa loivat tietokoneen äärelle leikkiympäristön, joka innosti lapsia kommunikoimaan, riitelemään ja hassuttelemaan pelihahmon kanssa ja tekemään pelaamisesta leikin.
Tutkimuksen merkitys voidaan nähdä lasten mediamaailmaa ja pelikulttuuria koskevan keskustelun yhtenä avauksena ja se haastaa kasvattajat pohtimaan tietotekniikan ja interaktiivisen median merkitystä lasten elämässä. Se luo näkökulmia lasten pelaamisen maailmoihin, herättää pohtimaan leikkimisen tematiikkaa pelikulttuurissa laajemminkin ja haastaa pelisuunnittelijat kehittämään alle kouluikäisille lapsille suunnattuja, interaktiivisia, avoimia pelimaailmoja, jotka mahdollistavat myös lasten oman tuottamisen. Jatkotutkimusten kannalta vastauksia jäädään kaipaamaan siihen, voisiko interaktiivisella medialla olla mahdollisuuksia tukea varhaiskasvatusikäisen lapsen voimaantumisen ja osallisuuden kokemuksia leikin mahdollistamisen rinnalla.
Avainsanat: interaktiivisuus, vuorovaikutus, leikki, leikillisyys, pelaaminen, pelillisyys
Tutkimuksen ensimmäinen empiirinen aineisto koostui Pikku Kakkosen Taikametsä -ohjelmasta, joka on pienille lapsille kohdennettu interaktiivisuutta hyödyntävä pelillinen tarina. Taikametsä -ohjelmaa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin lähilukua hyödyntäen. Ohjelman analyysillä vastattiin siihen, millaisia interaktiivisia elementtejä ohjelma käyttäjilleen tarjoaa. Ohjelman analyysin tuloksena löytyi viisi kategoriaa, joiden alle ohjelman tarjoamat interaktiiviset elementit voidaan sijoittaa.
Tutkimuksen toinen aineisto koostui kahdestakymmenestä keväällä 2010 päiväkodissa videoiduista tilanteesta, joissa 3-5-vuotiaat lapset toimivat Taikametsän parissa. Videoaineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti tarkoituksena löytää vastaus siihen, millaista on lasten toiminta ohjelman tarjoamien interaktiivisten elementtien parissa.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli se, että pelaaminen on lapsille leikkiä. Interaktiiviset elementit ohjelmassa loivat tietokoneen äärelle leikkiympäristön, joka innosti lapsia kommunikoimaan, riitelemään ja hassuttelemaan pelihahmon kanssa ja tekemään pelaamisesta leikin.
Tutkimuksen merkitys voidaan nähdä lasten mediamaailmaa ja pelikulttuuria koskevan keskustelun yhtenä avauksena ja se haastaa kasvattajat pohtimaan tietotekniikan ja interaktiivisen median merkitystä lasten elämässä. Se luo näkökulmia lasten pelaamisen maailmoihin, herättää pohtimaan leikkimisen tematiikkaa pelikulttuurissa laajemminkin ja haastaa pelisuunnittelijat kehittämään alle kouluikäisille lapsille suunnattuja, interaktiivisia, avoimia pelimaailmoja, jotka mahdollistavat myös lasten oman tuottamisen. Jatkotutkimusten kannalta vastauksia jäädään kaipaamaan siihen, voisiko interaktiivisella medialla olla mahdollisuuksia tukea varhaiskasvatusikäisen lapsen voimaantumisen ja osallisuuden kokemuksia leikin mahdollistamisen rinnalla.
Avainsanat: interaktiivisuus, vuorovaikutus, leikki, leikillisyys, pelaaminen, pelillisyys