Voimavarakeskeinen työnohjaajakoulutus ammatillisen kasvun näkökulmasta
RINKKALA, ANNA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RINKKALA, ANNA
2012
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-11-07Tiivistelmä
Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää työnohjaajien ammatillista kasvua voimavarakeskeisessä työnohjaajakoulutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin koulutuksessa ilmenevää oppimista kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta. Työnohjaajakoulutus on suunnattu kasvatus-, opetus-, sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöstölle ja se kestää kokonaisuudessaan 2,5 vuotta. Järjestäjätahona toimii Dialogic yhteistyössä Helsingin koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian kanssa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina joulukuun 2011 ja helmikuun 2012 välisenä aikana koulutuksen päätyttyä. Tutkimukseen osallistui kuusi vasta valmistunutta työnohjaajaa. Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden käsitykset itsestään työnohjaajina olivat koulutuksen aikana vahvistuneet tai niissä oli tapahtunut muita muutoksia. Koulutus oli esimerkiksi avannut uusia näkökulmia tarkastella itseään ja toimintatapojaan. Persoonallisen toimintatavan löytyminen nähtiin työnohjaajajana työskentelyssä tärkeänä. Työnohjaajakoulutus oli auttanut omaksumaan työnohjaajan roolin pikemminkin tasavertaisena aitona kuuntelijana kuin tiedon jakajana. Työnohjaajat arvioivat itsensä hyviksi työnohjaajiksi, mutta painottivat työnohjaajaksi kasvamisen olevan pitkä prosessi, jossa ei tulla valmiiksi. Kokemustiedon kerryttäminen nähtiin tärkeänä työnohjaajaksi kasvamisessa. Työnohjauksien ja työnohjausharjoittelun työnohjauksien alkamisen heti koulutuksen alkuvaiheessa nähtiin edistävän kokemuksen kautta oppimista. Yhteinen reflektioprosessi avasi uusia näkökulmia omaan työskentelyyn sekä lisäsi avoimuutta puhua itsestään ja katsoa itseään rakentavan kriittisesti. Yhteiset keskustelut vertaisryhmissä ja työnohjauskokemukset tukivat teoreettisen tiedon omaksumista. Vertaisryhmät auttoivat sitomaan teoreettista tietoa ja kokemuksia ja syvensivät näin ymmärrystä teoriaa, käytännön tilanteita ja omia toimintatapoja kohtaan.
Asiasanat:voimavarakeskeinen työnohjaajakoulutus, ammatillinen kasvu, kokemuksellinen oppiminen, reflektio, käyttöteoria
Asiasanat:voimavarakeskeinen työnohjaajakoulutus, ammatillinen kasvu, kokemuksellinen oppiminen, reflektio, käyttöteoria