Löytyykö tilaa moninaisuudelle? Seksuaali- ja sukupuoli-identiteettien rakentuminen koulussa lukio-opettajien näkemänä.
SAARI, PAULA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SAARI, PAULA
2012
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-26Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia lukio-opettajien tietoisuutta ja näkemyksiä seksuaali-identiteetin rakentumisesta kouluympäristössä. Tutkielmassa tarkastellaan lukio-opettajien suhtautumista seksuaalisuusteeman käsittelyyn koulussa kasvattajina. Tarkastelun kohteiksi nousevat erityisesti seksuaalinen tasa-arvoisuus, sukupuolinen ja seksuaalinen moninaisuus, sekä seksuaalisuuden vaikutus ja merkitsevyys laajemmin koulun käytäntöjen näkökulmasta katsottuna. Tutkielman taustalla vaikuttaa ajatus omaa identiteettiään etsivästä nuoresta opiskelijasta, joka elää ja rakentaa identiteettiään nykypäivänä hyvin erilaisissa ja mahdollisesti keskenään ristiriitaisissa kasvuympäristöissä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Tutkimukseen osallistui seitsemän lukio-opettajaa ja he valikoituivat satunnaisesti eri lukioista.
Tutkielmassa seksuaalisuutta, sukupuolta ja identiteettiä käsitellään koulun käytäntöjen näkökulmasta. Lisäksi nostetaan esille sukupuolen tasa-arvoa laajempi tasa-arvokäsitys, sekä opettajankoulutukseen liittyvä ajankohtainen tasa-arvotyöhanke. Koulu ymmärretään tutkielmassa laajasti ja yhteiskunnallisesti, jonka puitteissa pohditaan yksityiskohtaisemmin opetussuunnitelmien arvopohjaa ja opetussuunnitelmien merkitsevyyttä opettajan työssä. Tutkielmassa käsitellään lisäksi, miten opettajuus on rakentunut nykyiseen roolinsa, sekä miten opettajat yhteiskunnallisen vallan käyttäjinä ja kohteina ovat vaikuttavassa asemassa oppilaiden kasvatustyössä.
Tutkimus tuo esille, että tietoisuus seksuaalisesta ja sukupuolisesta moninaisuudesta koulun käytännöissä on opettajakohtaista ja puheet seksuaalisuusteemasta moninaisia. Tutkimukseen osallistuneet opettajat suhtautuivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen olemassaoloon kouluissa mielikuvatasolla myönteisesti. Konkreettiset toimenpiteet, joilla seksuaalisuuttaan ja sukupuoltaan moninaisesti ilmaisevien tasa-arvoista ja yhdenvertaista asemaa voitaisiin kouluissa edistää, jää tutkimuksen perusteella epäselviksi, tai toimenpiteiden katsotaan olevan tarpeettomia. Tutkimus tuo esille, ettei moninaisuutta tiedostavampaa ja huomioivampaa ilmapiiriä ole realistista edistää ensisijaisesti muuttamalla virallisia opetussuunnitelmia. Toiminnallisen tasa-arvon edistäminen teeman puitteissa voidaan tulkita tulosten perusteella tehottomaksi, koska tutkimukseen osallistuneet opettajat näkevät etenkin oman koulunsa ilmapiirin lähtökohtaisesti tasa-arvoiseksi ja suvaitsevaiseksi. Tutkimukseen osallistumattomien opettajien suuri ja hiljainen joukko kertoo että kysymyksessä on teema, josta vaikeneminen on yleisempää opettajien keskuudessa kuin avoin keskustelu.
Asiasanat:seksuaali-identiteetti, sukupuoli, tasa-arvotyö, koulu, heteronormatiivisuus, opettajuus, opetussuunnitelma
Tutkielmassa seksuaalisuutta, sukupuolta ja identiteettiä käsitellään koulun käytäntöjen näkökulmasta. Lisäksi nostetaan esille sukupuolen tasa-arvoa laajempi tasa-arvokäsitys, sekä opettajankoulutukseen liittyvä ajankohtainen tasa-arvotyöhanke. Koulu ymmärretään tutkielmassa laajasti ja yhteiskunnallisesti, jonka puitteissa pohditaan yksityiskohtaisemmin opetussuunnitelmien arvopohjaa ja opetussuunnitelmien merkitsevyyttä opettajan työssä. Tutkielmassa käsitellään lisäksi, miten opettajuus on rakentunut nykyiseen roolinsa, sekä miten opettajat yhteiskunnallisen vallan käyttäjinä ja kohteina ovat vaikuttavassa asemassa oppilaiden kasvatustyössä.
Tutkimus tuo esille, että tietoisuus seksuaalisesta ja sukupuolisesta moninaisuudesta koulun käytännöissä on opettajakohtaista ja puheet seksuaalisuusteemasta moninaisia. Tutkimukseen osallistuneet opettajat suhtautuivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen olemassaoloon kouluissa mielikuvatasolla myönteisesti. Konkreettiset toimenpiteet, joilla seksuaalisuuttaan ja sukupuoltaan moninaisesti ilmaisevien tasa-arvoista ja yhdenvertaista asemaa voitaisiin kouluissa edistää, jää tutkimuksen perusteella epäselviksi, tai toimenpiteiden katsotaan olevan tarpeettomia. Tutkimus tuo esille, ettei moninaisuutta tiedostavampaa ja huomioivampaa ilmapiiriä ole realistista edistää ensisijaisesti muuttamalla virallisia opetussuunnitelmia. Toiminnallisen tasa-arvon edistäminen teeman puitteissa voidaan tulkita tulosten perusteella tehottomaksi, koska tutkimukseen osallistuneet opettajat näkevät etenkin oman koulunsa ilmapiirin lähtökohtaisesti tasa-arvoiseksi ja suvaitsevaiseksi. Tutkimukseen osallistumattomien opettajien suuri ja hiljainen joukko kertoo että kysymyksessä on teema, josta vaikeneminen on yleisempää opettajien keskuudessa kuin avoin keskustelu.
Asiasanat:seksuaali-identiteetti, sukupuoli, tasa-arvotyö, koulu, heteronormatiivisuus, opettajuus, opetussuunnitelma