Gender Representation in the Finnish EFL Textbook Series The News Headlines and Smart Moves
SAARIKIVI, KAISA (2012)
SAARIKIVI, KAISA
2012
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22369
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22369
Tiivistelmä
Tämä pro gradu –tutkielma käsittelee sukupuolen representaatiota yläkoulun englannin opetukseen tarkoitetuissa materiaaleissa, tarkemmin sanottuna Smart Moves – ja The News Headlines –oppikirjasarjoissa. Tutkielma perustuu ajatukseen siitä, että oppilaat oppivat koulussa muutakin kuin varsinaisia oppiainesisältöjä. He oppivat yhteiskunnassa vallalla olevat käyttäytymisen säännöt ja normit, toisin sanoen sisäistävät hegemonisen maailmankuvan. Oppikirjojen sisältämät sukupuolten kuvaukset ovat osa tätä hegemonian sisäistämistä.
Englannin opettamisessa käytetään valtaa, kun opetettavaksi valitaan tietyt kielen variantit ja tietyt kulttuuriset aspektit. Näin saatetaan joko tukea vallalla olevaa kulttuurista hegemoniaa tai poiketa siitä. Tämän lisäksi tyttöjä ja poikia kohdellaan niin koulussa kuin muuallakin yhteiskunnassa eri tavoin ja heihin kohdistetaan erilaisia oletuksia ja odotuksia. Teoreettinen viitekehys koostuu siis hegemonian ja sukupuolierojen teoriasta sekä englannin opettamisen poliittisuudesta.
Tutkielmassa selvitetään, millaisia sukupuoleen liittyviä diskursseja oppikirjasarjoista löytyy, ovatko ne hegemonian mukaisia ja onko oppikirjasarjojen välillä eroa tässä suhteessa. Tutkin sukupuolten representointia oppikirjoissa kriittisen diskurssianalyysin avulla tuoden tekstistä esiin siellä piileviä voimasuhteita. Tarkastelun kohteena ovat oppikirjojen päätekstien nais- ja mieshahmoihin liittyvät erilaiset diskurssit sekä heidän käyttämänsä kieli.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että sukupuolien rajat ovat oppikirjasarjoissa selkeät ja sukupuolittunut käyttäytyminen useimmiten hegemonisten sukupuoliroolien mukaista. Naiset ovat miehiin nähden alisteisessa asemassa, joskin tilanne on hieman parantunut verrattaessa vanhempaa The News Headlines –sarjaa uudempaan Smart Moves –sarjaan. Uudemmassa kirjasarjassa myös naisia nähdään muun muassa vaikutusvaltaisissa ammateissa.
Avainsanat: kieltenopetus, oppikirjat, sukupuoli, hegemonia, kriittinen diskurssianalyysi
Englannin opettamisessa käytetään valtaa, kun opetettavaksi valitaan tietyt kielen variantit ja tietyt kulttuuriset aspektit. Näin saatetaan joko tukea vallalla olevaa kulttuurista hegemoniaa tai poiketa siitä. Tämän lisäksi tyttöjä ja poikia kohdellaan niin koulussa kuin muuallakin yhteiskunnassa eri tavoin ja heihin kohdistetaan erilaisia oletuksia ja odotuksia. Teoreettinen viitekehys koostuu siis hegemonian ja sukupuolierojen teoriasta sekä englannin opettamisen poliittisuudesta.
Tutkielmassa selvitetään, millaisia sukupuoleen liittyviä diskursseja oppikirjasarjoista löytyy, ovatko ne hegemonian mukaisia ja onko oppikirjasarjojen välillä eroa tässä suhteessa. Tutkin sukupuolten representointia oppikirjoissa kriittisen diskurssianalyysin avulla tuoden tekstistä esiin siellä piileviä voimasuhteita. Tarkastelun kohteena ovat oppikirjojen päätekstien nais- ja mieshahmoihin liittyvät erilaiset diskurssit sekä heidän käyttämänsä kieli.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että sukupuolien rajat ovat oppikirjasarjoissa selkeät ja sukupuolittunut käyttäytyminen useimmiten hegemonisten sukupuoliroolien mukaista. Naiset ovat miehiin nähden alisteisessa asemassa, joskin tilanne on hieman parantunut verrattaessa vanhempaa The News Headlines –sarjaa uudempaan Smart Moves –sarjaan. Uudemmassa kirjasarjassa myös naisia nähdään muun muassa vaikutusvaltaisissa ammateissa.
Avainsanat: kieltenopetus, oppikirjat, sukupuoli, hegemonia, kriittinen diskurssianalyysi