Virhe ja laiminlyönti julkisen vallan käytössä - vallan käyttäjän oikeudellinen vastuu ja vastuuttomuus
ANUNTI, KRISTIINA (2012)
ANUNTI, KRISTIINA
2012
Julkisoikeus - Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22364
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22364
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on julkisen vallan käyttäjän virheet ja laiminlyönnit vallan käyttäjän oikeudellisen vastuun ja vastuuttomuuden näkökulmasta. Tutkimus on oikeusdogmaattinen tutkimus, jonka pääasiallisena oikeuslähteenä ovat asiaa koskeva lainsäädäntö ja lainsäädännön esityöt, tuomioistuinratkaisut, oikeuskirjallisuus sekä ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisut.
Julkinen valta on tiukasti lakisidonnaista, mutta silti virheitä ja laiminlyöntejä sattuu. Julkisen vallan käyttäjän oikeudellista vastuuta kuvaillaan tavallista vastuuta laajemmaksi ja ankarammaksi vastuuksi, mutta mitä tämä tarkoittaa? Tutkimuksessa selvitetään asiaa koskevien yleislakien eli hallintolain (6.6.2003/434), vahingonkorvauslain (31.5.1974/412) ja rikoslain (19.2.1889/39) perusteella, mitä nämä virheet ja laiminlyönnit voivat olla, mitä niistä pitäisi seurata ja mitä niistä todellisuudessa on seurannut (oikeuskäytäntö).
Tutkimuksen perusteella on selvää, että julkisen vallan käyttö on pyritty sitomaan tiukasti lakiin, ja vallan käyttäjää sitova oikeudellinen vastuu on aina tehtäväkohtaista vastuuta. Tämä tarkoittaa sitä, että aina, kun julkista valtaa käytetään, käyttäjää sitoo oikeudellinen vastuu joka on luotu nimenomaan julkista vallan käyttäjää varten, riippumatta hänen organisatorisesta asemastaan tai työ- tai virkasuhteen luonteesta. Tutkimuksen perusteella selviää myös se, että vallan käyttäjän vastuu voi toteutua myös ns. ei-oikeudellisena vastuuna. Tämä tarkoittaa sitä, että vallan käyttäjää ei rangaista oikeudellisin seuraamuksin, vaan seurauksena virheestä tai laiminlyönnistä on ylimpien laillisuusvalvojien huomautus tai muu lievempi toimenpide, joka ei saa oikeusvoimaa eikä näin ollen ole tehokas oikeusturvakeino.
Asiasanat:julkinen valta, oikeusvaltioperiaate, julkisen vallan lainalaisuus, vahingonkorvausvastuu, virhe ja laiminlyönti
Julkinen valta on tiukasti lakisidonnaista, mutta silti virheitä ja laiminlyöntejä sattuu. Julkisen vallan käyttäjän oikeudellista vastuuta kuvaillaan tavallista vastuuta laajemmaksi ja ankarammaksi vastuuksi, mutta mitä tämä tarkoittaa? Tutkimuksessa selvitetään asiaa koskevien yleislakien eli hallintolain (6.6.2003/434), vahingonkorvauslain (31.5.1974/412) ja rikoslain (19.2.1889/39) perusteella, mitä nämä virheet ja laiminlyönnit voivat olla, mitä niistä pitäisi seurata ja mitä niistä todellisuudessa on seurannut (oikeuskäytäntö).
Tutkimuksen perusteella on selvää, että julkisen vallan käyttö on pyritty sitomaan tiukasti lakiin, ja vallan käyttäjää sitova oikeudellinen vastuu on aina tehtäväkohtaista vastuuta. Tämä tarkoittaa sitä, että aina, kun julkista valtaa käytetään, käyttäjää sitoo oikeudellinen vastuu joka on luotu nimenomaan julkista vallan käyttäjää varten, riippumatta hänen organisatorisesta asemastaan tai työ- tai virkasuhteen luonteesta. Tutkimuksen perusteella selviää myös se, että vallan käyttäjän vastuu voi toteutua myös ns. ei-oikeudellisena vastuuna. Tämä tarkoittaa sitä, että vallan käyttäjää ei rangaista oikeudellisin seuraamuksin, vaan seurauksena virheestä tai laiminlyönnistä on ylimpien laillisuusvalvojien huomautus tai muu lievempi toimenpide, joka ei saa oikeusvoimaa eikä näin ollen ole tehokas oikeusturvakeino.
Asiasanat:julkinen valta, oikeusvaltioperiaate, julkisen vallan lainalaisuus, vahingonkorvausvastuu, virhe ja laiminlyönti