Hintapyynnön vaikutukset kauppahintaan, myyntiaikaan ja kaupan syntymisen todennäköisyyteen asuntokaupassa
PEHKONEN, OLLI (2012)
PEHKONEN, OLLI
2012
Kansantaloustiede - Economics
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22358
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22358
Tiivistelmä
Käytetyn asunnon myyjä ei yleensä ole asuntokaupan ammattilainen. Asuntomarkkinoihin liittyy tappionkarttamista, lukitsemisvaikutuksia ja epäjatkuvaa hinnoittelua. Lisäksi asunto on tyyppi-esimerkki differentioidusta tuotteesta. Muun muassa näiden tekijöiden vuoksi yli- ja alihinnoittelu ovat tavallisia ilmiöitä asuntomarkkinoilla. Monen myytävän asunnon hintapyyntö siis ylittää tai alittaa sen, mikä on odotettavissa asunnon piirteiden, asuinalueen ja markkinaolosuhteiden perusteella.
Tämä tutkielma käsittelee hintapyynnön vaikutuksia asuntokaupassa. Hintapyynnölle estimoidaan hedonisen hintamallin avulla odotusarvo, johon toteutunutta hintapyyntöä verrataan ylihinnoittelun tunnistamiseksi. Hintapyynnön absoluuttisen suuruuden vaikutuksen lisäksi huomioidaan ylihinnoittelun vaikutus. Tutkielma sisältää hinnoittelun vaikutusta tutkivat mallit kaupan syntymisen todennäköisyydestä, myyntiajasta, alennuksesta ja kauppahinnasta. Aineisto koostuu 1581 käytetystä asunnosta Tampereen alueelta ja on uniikki.
Alan kirjallisuudessa esiintyvää ylihinnoittelun vaikutusten tutkimisen kehikkoa laajennetaan erottamalla yli- ja alihinnoittelu toisistaan erillisiksi muuttujiksi. Uusi laajennettu kehikko perustellaan teoreettisesti, ja se sisältää vanhan kehikon erikoistapauksena. Edellä mainituissa malleissa testataan myös sitä, toteutuuko vanhan kehikon implisiittisesti olettama erikoistapaus. Uuden kehikon käyttöönottoa suositellaan sekä teoreettisin että empiirisin perustein, sillä yli- ja alihinnoittelun vaikutukset eroavat toisistaan osassa malleista.
Tulosten mukaan ylihinnoittelun vaikutus on kaupan syntymisen todennäköisyyttä pienentävä, myyntiaikaan pidentävä ja kauppahintaan kasvattava. Alihinnoittelun vaikutukset ovat pääsääntöisesti samankaltaisia mutta eivät kaikissa malleissa yhtä suuria. Alan teoreettisessa kirjallisuudessa oletetaan tavallisesti, että kilpailu asuntomarkkinoilla on epätäydellistä. Estimoiduissa malleissa havaitaankin sellaisia välitysliikkeiden ja joidenkin asuntojen piirteiden vaikutuksia, jotka eivät ole hyvin selitettävissä, jos tehokkaiden markkinoiden oletuksesta ei poiketa.
Asiasanat:asuntomarkkinat, hintapyyntö, kauppahinta, myyntiaika, välittäjä, ylihinnoittelu
Tämä tutkielma käsittelee hintapyynnön vaikutuksia asuntokaupassa. Hintapyynnölle estimoidaan hedonisen hintamallin avulla odotusarvo, johon toteutunutta hintapyyntöä verrataan ylihinnoittelun tunnistamiseksi. Hintapyynnön absoluuttisen suuruuden vaikutuksen lisäksi huomioidaan ylihinnoittelun vaikutus. Tutkielma sisältää hinnoittelun vaikutusta tutkivat mallit kaupan syntymisen todennäköisyydestä, myyntiajasta, alennuksesta ja kauppahinnasta. Aineisto koostuu 1581 käytetystä asunnosta Tampereen alueelta ja on uniikki.
Alan kirjallisuudessa esiintyvää ylihinnoittelun vaikutusten tutkimisen kehikkoa laajennetaan erottamalla yli- ja alihinnoittelu toisistaan erillisiksi muuttujiksi. Uusi laajennettu kehikko perustellaan teoreettisesti, ja se sisältää vanhan kehikon erikoistapauksena. Edellä mainituissa malleissa testataan myös sitä, toteutuuko vanhan kehikon implisiittisesti olettama erikoistapaus. Uuden kehikon käyttöönottoa suositellaan sekä teoreettisin että empiirisin perustein, sillä yli- ja alihinnoittelun vaikutukset eroavat toisistaan osassa malleista.
Tulosten mukaan ylihinnoittelun vaikutus on kaupan syntymisen todennäköisyyttä pienentävä, myyntiaikaan pidentävä ja kauppahintaan kasvattava. Alihinnoittelun vaikutukset ovat pääsääntöisesti samankaltaisia mutta eivät kaikissa malleissa yhtä suuria. Alan teoreettisessa kirjallisuudessa oletetaan tavallisesti, että kilpailu asuntomarkkinoilla on epätäydellistä. Estimoiduissa malleissa havaitaankin sellaisia välitysliikkeiden ja joidenkin asuntojen piirteiden vaikutuksia, jotka eivät ole hyvin selitettävissä, jos tehokkaiden markkinoiden oletuksesta ei poiketa.
Asiasanat:asuntomarkkinat, hintapyyntö, kauppahinta, myyntiaika, välittäjä, ylihinnoittelu