Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiedonrakentelu virtuaalimaailmassa

KYLLIÄINEN, LEENA (2013)

 
Avaa tiedosto
gradu06422.pdf (1.387Mt)
Lataukset: 



KYLLIÄINEN, LEENA
2013

Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-02-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23212
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tutkivan oppimisen ja tiedonrakentelun soveltamista Second Lifessa. Second Life on tunnettu virtuaalimaailma, jota käytetään myös opetus­ympäristönä. Oppimiskäsitysten muuttuessa kehitetään uusia opetusmenetelmiä, joiden soveltaminen erilaisissa opetusympäristöissä on mielenkiintoinen tutkimuskohde. Tutkimus­ongelmina oli, voidaanko Second Lifessa toteuttaa tiedonrakentelua opetus- ja oppimis­menetelmänä, mitkä Second Lifen ominaisuudet tukevat ja hyödyttävät tiedon­rakentelun keskeisiä prosesseja ja onko Second Lifen ominaisuuksista etua tiedon­rakentelun prosesseille verrattuna tiedonrakenteluun reaalimaailmassa.

Tutkielmassa luodaan katsaus konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, tutkivaan oppimiseen ja tiedonrakentelun prosesseihin. Lisäksi tarkastellaan uuden sukupolven oppijoita ja heidän oppimistyylejään sekä digitaalisen natiivin käsitettä. Kirjallisuuden avulla kartoitettiin virtuaalimaailmojen määritelmiä ja erityisesti niiden oppimista tukevia ominaisuuksia. Ominaisuuksista ja niiden kuvauksista laadittiin kriteeristö Second Lifen oppimista tukevien ominaisuuksien arvioimiseksi. Second Lifessa rakennettiin etikkahapon molekyylimalli käyttäen kolmea erilaista rakennustapaa, joiden hyviä ja huonoja puolia arvioitiin. Rakennus­kokeilujen perusteella arvioitiin, soveltuuko tiedonrakentelu käytettäväksi opetus- ja oppimismenetelmänä Second Lifessa. Arvioinnissa käytettiin laadittua kriteeristöä. Lisäksi arvioitiin, miten paljon ja minkälaista tietoteknistä osaamista tiedonrakentelu Second Lifessa vaatii opettajalta, oppilaalta ja harrastajalta.

Rakennuskokeilujen perusteella molekyylien mallinnus Second Lifessa onnistui hyvin perusprimitiiveillä. Tutkielman tuloksena on, että Second Lifessa on mahdollista soveltaa tiedonrakentelua opetus- ja oppimismenetelmänä. Suuri osa kriteeristön ominaisuuksista toteutui hyvin rakennuskokeilujen aikana, ja toteutuneet ominaisuudet mahdollistavat hyvin asiantuntijuuden jakamisen, syventävän tiedon etsinnän ja artefaktien luomisen ja käyttämisen Second Lifessa. Lisäksi, vaikka Second Lifen opetuskäyttö voi olla haastavaa, virtuaalimaailman tiedonrakentelussa tarvittavat perustaidot on mahdollista oppia kohtuullisen nopeasti.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34656]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste