Tiedonrakentelu virtuaalimaailmassa
KYLLIÄINEN, LEENA (2013)
KYLLIÄINEN, LEENA
2013
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-02-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23212
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-23212
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tutkivan oppimisen ja tiedonrakentelun soveltamista Second Lifessa. Second Life on tunnettu virtuaalimaailma, jota käytetään myös opetusympäristönä. Oppimiskäsitysten muuttuessa kehitetään uusia opetusmenetelmiä, joiden soveltaminen erilaisissa opetusympäristöissä on mielenkiintoinen tutkimuskohde. Tutkimusongelmina oli, voidaanko Second Lifessa toteuttaa tiedonrakentelua opetus- ja oppimismenetelmänä, mitkä Second Lifen ominaisuudet tukevat ja hyödyttävät tiedonrakentelun keskeisiä prosesseja ja onko Second Lifen ominaisuuksista etua tiedonrakentelun prosesseille verrattuna tiedonrakenteluun reaalimaailmassa.
Tutkielmassa luodaan katsaus konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, tutkivaan oppimiseen ja tiedonrakentelun prosesseihin. Lisäksi tarkastellaan uuden sukupolven oppijoita ja heidän oppimistyylejään sekä digitaalisen natiivin käsitettä. Kirjallisuuden avulla kartoitettiin virtuaalimaailmojen määritelmiä ja erityisesti niiden oppimista tukevia ominaisuuksia. Ominaisuuksista ja niiden kuvauksista laadittiin kriteeristö Second Lifen oppimista tukevien ominaisuuksien arvioimiseksi. Second Lifessa rakennettiin etikkahapon molekyylimalli käyttäen kolmea erilaista rakennustapaa, joiden hyviä ja huonoja puolia arvioitiin. Rakennuskokeilujen perusteella arvioitiin, soveltuuko tiedonrakentelu käytettäväksi opetus- ja oppimismenetelmänä Second Lifessa. Arvioinnissa käytettiin laadittua kriteeristöä. Lisäksi arvioitiin, miten paljon ja minkälaista tietoteknistä osaamista tiedonrakentelu Second Lifessa vaatii opettajalta, oppilaalta ja harrastajalta.
Rakennuskokeilujen perusteella molekyylien mallinnus Second Lifessa onnistui hyvin perusprimitiiveillä. Tutkielman tuloksena on, että Second Lifessa on mahdollista soveltaa tiedonrakentelua opetus- ja oppimismenetelmänä. Suuri osa kriteeristön ominaisuuksista toteutui hyvin rakennuskokeilujen aikana, ja toteutuneet ominaisuudet mahdollistavat hyvin asiantuntijuuden jakamisen, syventävän tiedon etsinnän ja artefaktien luomisen ja käyttämisen Second Lifessa. Lisäksi, vaikka Second Lifen opetuskäyttö voi olla haastavaa, virtuaalimaailman tiedonrakentelussa tarvittavat perustaidot on mahdollista oppia kohtuullisen nopeasti.
Tutkielmassa luodaan katsaus konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, tutkivaan oppimiseen ja tiedonrakentelun prosesseihin. Lisäksi tarkastellaan uuden sukupolven oppijoita ja heidän oppimistyylejään sekä digitaalisen natiivin käsitettä. Kirjallisuuden avulla kartoitettiin virtuaalimaailmojen määritelmiä ja erityisesti niiden oppimista tukevia ominaisuuksia. Ominaisuuksista ja niiden kuvauksista laadittiin kriteeristö Second Lifen oppimista tukevien ominaisuuksien arvioimiseksi. Second Lifessa rakennettiin etikkahapon molekyylimalli käyttäen kolmea erilaista rakennustapaa, joiden hyviä ja huonoja puolia arvioitiin. Rakennuskokeilujen perusteella arvioitiin, soveltuuko tiedonrakentelu käytettäväksi opetus- ja oppimismenetelmänä Second Lifessa. Arvioinnissa käytettiin laadittua kriteeristöä. Lisäksi arvioitiin, miten paljon ja minkälaista tietoteknistä osaamista tiedonrakentelu Second Lifessa vaatii opettajalta, oppilaalta ja harrastajalta.
Rakennuskokeilujen perusteella molekyylien mallinnus Second Lifessa onnistui hyvin perusprimitiiveillä. Tutkielman tuloksena on, että Second Lifessa on mahdollista soveltaa tiedonrakentelua opetus- ja oppimismenetelmänä. Suuri osa kriteeristön ominaisuuksista toteutui hyvin rakennuskokeilujen aikana, ja toteutuneet ominaisuudet mahdollistavat hyvin asiantuntijuuden jakamisen, syventävän tiedon etsinnän ja artefaktien luomisen ja käyttämisen Second Lifessa. Lisäksi, vaikka Second Lifen opetuskäyttö voi olla haastavaa, virtuaalimaailman tiedonrakentelussa tarvittavat perustaidot on mahdollista oppia kohtuullisen nopeasti.