Yksilötyöskentelystä moniammatilliseen ryhmäohjaukseen - Yhdessä oppimisen kuvaus moniammatillisen opiskelijahuoltoryhmän työn kehittämisprosessista
INGET, MIRJA (2012)
INGET, MIRJA
2012
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22347
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22347
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee neljän opiskelijahuollon erityistyöntekijän yhdessä oppimisen prosessia Kiipulan ammattiopistossa. Tutkimuksessani olen kuvannut työntekijöiden työssä toteutettavan kehittämisprosessin kuutta yhdessä oppimisen vaihetta, joiden tavoitteena on muokata opiskelijahuollolle moniammatillisesti toteutettava ryhmäohjausmalli opiskelijoiden siirtymiin.
Tutkimus on kvalitatiivinen toimintatutkimuksen piirteitä muistuttava tutkimus. Se ei siis ole puhdas toimintatutkimus. Tutkimuksen aineiston keräsin nauhoittamalla opiskelijahuollon neljän työntekijän kuusi keskustelukertaa. Käytin tutkimuksessani sisällönanalyysiä ja hyödynsin teoriassa esiintyviä yhdessä oppimisen ulottuvuuksia. Lisäksi tukeuduin muutamiin aikaisempiin tutkimuksiin, jotka käsittelivät työssä oppimista.
Kehittämisprosessi loi pilotoinnin kautta opiskelijahuollolle toimivan moniammatillisen ryhmäohjausmallin, joka perustui moniammatilliseen suunnitteluun ja toteutukseen. Yhdessä oppiminen muodostui käytännön tavoitteellisesta työskentelystä luoden yhteistä moniammatillista näkemystä ja ymmärrystä. Se vahvisti ryhmätason luottamusta, sitoutumista ja yhteenkuuluvuutta ja ”me”-henkeä. Prosessi synnytti ainutlaatuisen kokemuksen yhdessä työskentelystä. Prosessi loi positiivista riippuvuutta ja onnistumisen kokemuksia sekä tasavertaisuutta unohtamatta työn hallinnan lisääntymistä. Konteksti sekä mahdollisti että rajasi koko kehittämistoimintaa. Lisäksi prosessi avasi uusia yhteisiä kehittämisalueita toimijoiden työssä.
Tutkimukseni osoitti yhteneväisyyksiä aikaisempiin tutkimustuloksiin; yhdessä oppiminen on monitasoinen yhteiseen tavoitteeseen pyrkivää asiantuntijuutta vahvistavaa ja uutta moniammatillista osaamista luovaa kollektiivista toimintaa. Se on jatkuva ja muuttuva prosessi, joka palvelee parhaimmillaan sekä työntekijää että koko työyhteisöä, mutta edellyttää sitoutumista. Yhdessä oppimista ei voi syntyä ilman yhteistä kokemusta. Prosessi vahvisti odotukseni mukaista yhteistä näkemystä opiskelijahuollon työn tekemisen tarkoituksenmukaisuudesta.
Asiasanat:työssä oppiminen, yhdessä oppiminen, yhteisöoppiminen, moniammatillisuus, asiantuntijuus, kollektiivisuus, kontekstisidonnaisuus
Tutkimus on kvalitatiivinen toimintatutkimuksen piirteitä muistuttava tutkimus. Se ei siis ole puhdas toimintatutkimus. Tutkimuksen aineiston keräsin nauhoittamalla opiskelijahuollon neljän työntekijän kuusi keskustelukertaa. Käytin tutkimuksessani sisällönanalyysiä ja hyödynsin teoriassa esiintyviä yhdessä oppimisen ulottuvuuksia. Lisäksi tukeuduin muutamiin aikaisempiin tutkimuksiin, jotka käsittelivät työssä oppimista.
Kehittämisprosessi loi pilotoinnin kautta opiskelijahuollolle toimivan moniammatillisen ryhmäohjausmallin, joka perustui moniammatilliseen suunnitteluun ja toteutukseen. Yhdessä oppiminen muodostui käytännön tavoitteellisesta työskentelystä luoden yhteistä moniammatillista näkemystä ja ymmärrystä. Se vahvisti ryhmätason luottamusta, sitoutumista ja yhteenkuuluvuutta ja ”me”-henkeä. Prosessi synnytti ainutlaatuisen kokemuksen yhdessä työskentelystä. Prosessi loi positiivista riippuvuutta ja onnistumisen kokemuksia sekä tasavertaisuutta unohtamatta työn hallinnan lisääntymistä. Konteksti sekä mahdollisti että rajasi koko kehittämistoimintaa. Lisäksi prosessi avasi uusia yhteisiä kehittämisalueita toimijoiden työssä.
Tutkimukseni osoitti yhteneväisyyksiä aikaisempiin tutkimustuloksiin; yhdessä oppiminen on monitasoinen yhteiseen tavoitteeseen pyrkivää asiantuntijuutta vahvistavaa ja uutta moniammatillista osaamista luovaa kollektiivista toimintaa. Se on jatkuva ja muuttuva prosessi, joka palvelee parhaimmillaan sekä työntekijää että koko työyhteisöä, mutta edellyttää sitoutumista. Yhdessä oppimista ei voi syntyä ilman yhteistä kokemusta. Prosessi vahvisti odotukseni mukaista yhteistä näkemystä opiskelijahuollon työn tekemisen tarkoituksenmukaisuudesta.
Asiasanat:työssä oppiminen, yhdessä oppiminen, yhteisöoppiminen, moniammatillisuus, asiantuntijuus, kollektiivisuus, kontekstisidonnaisuus