VANHUSTEN YMPÄRIVUOROKAUTISTEN PALVELUJEN LAATU -näkökulmana aluehallintoviraston valvontatarkastukset
VÄÄTÄINEN, ANNE-MARI (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VÄÄTÄINEN, ANNE-MARI
2012
Hyvinvointiala - Human Services
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-23Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadusta. Tutkimuksessa hoidon laatua tarkasteltiin soveltamalla Övretveitin laatukehikkomallia ”Vanhusten ympärivuorokautisten palvelujen valvontasuunnitelmassa” esitettyihin painoalueisiin. Tutkimusaineistona käytettiin aluehallinnon valvontaviranomaisten tarkastuskäynneillä täyttämiä tarkastuskertomuksia, joita oli yhteensä 110 kpl. Kertomusten sisältämä tieto saatettiin numeeriseen muotoon jatkokäsittelyä varten. Hoidon seitsemään eri painoalueisiin liittyviä laatua koskevia muuttujia oli 86. Vaadittavan tason toteutuminen luokitettiin muuttujittain pääosin kolmiportaisella asteikolla. Aineisto ristiintaulukoitiin ja tärkeimmistä laadun osatekijöistä laadittiin summamuuttujia kokonaiskuvan aikaan saamiseksi.
Tutkimus osoitti laadun vaihtelevan painoalueittain. Parhaiten laatu toteutui ”asiakkaan asema ja oikeudet” sekä ”terveyden- ja sairaanhoidon toteutuminen” -painoalueissa. Näissä painoalueissa hyvään laatuluokkaan sijoittui noin 95 % toimintayksiköistä. Eniten puutteita sisältäneet ”henkilöstöön” liittyvät laatutekijät olivat luokassa hyvä kahdella toimijalla kolmesta. Tämän painoalueen heikoin yksittäinen laatua kuvaava muuttuja oli ”henkilöstön lain mukainen kelpoisuus” ja ”henkilöstömitoitus”. Se oli luokassa huono neljällä toimijalla kymmenestä. Painoalueiden laatu summamuuttujalla mitaten osoitti yksityisten säätiöiden ja yhdistyksien ylläpitämien laitosten olleen laadultaan parhaita viidellä painoalueella seitsemästä.
Vanhusten hyvälaatuisen ympärivuorokautisen hoidon toteutumiselle on oleellista kuntien huolella laatima tarjouspyyntö, jossa määritellään yksiselitteisesti halutun hoidon tasovaatimukset, jotka toteutuvat myös kuntien omissa vanhuspalveluissa. Keskeistä on palveluntuottajien ja kuntien tekemä toimintayksiköiden valvonta. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ja aluehallintovirasto ovat tehneet systemaattista ja kokonaisvaltaista työtä ympärivuorokautisen hoidon laadun valvonnassa. Hoidon laadusta koko Suomen alueella saadaan kokonaiskuva kehittämällä tarkastettavien yksiköiden valintaa, tarkastuskäytäntöjen yhteneväisyyttä ja tulosten koostamista yhtenäiseen vertailukelpoiseen muotoon, jolloin raporttien julkaisemista voitaisiin myös harkita vuosittain.
Avainsanat: vanhus, ympärivuorokautinen hoito, hoidon laatu, valvonta
Tutkimus osoitti laadun vaihtelevan painoalueittain. Parhaiten laatu toteutui ”asiakkaan asema ja oikeudet” sekä ”terveyden- ja sairaanhoidon toteutuminen” -painoalueissa. Näissä painoalueissa hyvään laatuluokkaan sijoittui noin 95 % toimintayksiköistä. Eniten puutteita sisältäneet ”henkilöstöön” liittyvät laatutekijät olivat luokassa hyvä kahdella toimijalla kolmesta. Tämän painoalueen heikoin yksittäinen laatua kuvaava muuttuja oli ”henkilöstön lain mukainen kelpoisuus” ja ”henkilöstömitoitus”. Se oli luokassa huono neljällä toimijalla kymmenestä. Painoalueiden laatu summamuuttujalla mitaten osoitti yksityisten säätiöiden ja yhdistyksien ylläpitämien laitosten olleen laadultaan parhaita viidellä painoalueella seitsemästä.
Vanhusten hyvälaatuisen ympärivuorokautisen hoidon toteutumiselle on oleellista kuntien huolella laatima tarjouspyyntö, jossa määritellään yksiselitteisesti halutun hoidon tasovaatimukset, jotka toteutuvat myös kuntien omissa vanhuspalveluissa. Keskeistä on palveluntuottajien ja kuntien tekemä toimintayksiköiden valvonta. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ja aluehallintovirasto ovat tehneet systemaattista ja kokonaisvaltaista työtä ympärivuorokautisen hoidon laadun valvonnassa. Hoidon laadusta koko Suomen alueella saadaan kokonaiskuva kehittämällä tarkastettavien yksiköiden valintaa, tarkastuskäytäntöjen yhteneväisyyttä ja tulosten koostamista yhtenäiseen vertailukelpoiseen muotoon, jolloin raporttien julkaisemista voitaisiin myös harkita vuosittain.
Avainsanat: vanhus, ympärivuorokautinen hoito, hoidon laatu, valvonta