Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Myydään hyvä koulupäivä - tuotteistetut opetuspalvelut hallinnan kulttuurin luojana

PUUSTINEN, ARI (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu05709.pdf (369.2Kt)
Lataukset: 



PUUSTINEN, ARI
2012

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22342
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Hämeenlinnassa tapahtuvaa tilaaja-tuottajamallin käyttöönottoa palvelutuotannon järjestämisessä ja siihen liittyvää koulutuspalveluiden tuotteistamisprosessia hallinnankulttuurin näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, mitä koulutuspalveluiden tuotteistaminen tarkoittaa ja tutkia, millaista hallinnan kulttuuria tilaaja-tuottajamallin pohjalta järjestetty palvelutuotanto luo. Lisäksi tutkin millaisia vaikutuksia tällä on opetustyön professionaaliselle asemalle. Tilaaja-tuottajamalli on yritysmaailmasta otettu keinotekoinen malli ja tästä syystä kasvatustieteen näkökulmasta tuntuu vieraalta, että koulutuspalveluita aletaan järjestää tällaisen mallin pohjalta.

Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena on Hämeenlinnassa meneillään oleva koulutuspalveluiden tuotteistamisprosessi. Tutkimusaineisto koostuu tuotteistamisprosessiin liittyvistä kirjallisista dokumenteista ja kahdesta asiantuntijahaastattelusta. Haastatellut ovat Hämeenlinnan kaupungin työntekijöitä, jotka ovat olleet mukana kyseisessä tuotteistamisprosessissa.

Tutkimuksen päätulos oli, että uudet hallinnoinnin menetelmät luovat hallinnan kulttuuria, joka sitoo koulutuspalvelut osaksi uusliberaalien arvojen eetosta. Uusi hallinnan kulttuuri heikentää työntekijöiden autonomista asemaa tuomalla läpinäkyvyyden, laatuvaatimukset, tehokkuuden, kilpailukyvyn ja asiakkuuden osaksi työn tekemistä. Asiakasnäkökulma nousee etusijalle uudessa hallinnoinnin mallissa ja markkinoiden logiikka tulee osaksi koulutuspalveluiden järjestämistä. Tällaista muutosta tulee tarkastella kriittisesti ja pohtia millaisia seurauksia sillä on koulutuspalveluille, opetukselle ja opetustyölle tulevaisuudessa.  

Asiasanat:tilaaja-tuottajamalli, hallintamentaliteetti, hallinta, professio, new public management
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39899]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste