Myydään hyvä koulupäivä - tuotteistetut opetuspalvelut hallinnan kulttuurin luojana
PUUSTINEN, ARI (2012)
PUUSTINEN, ARI
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22342
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22342
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Hämeenlinnassa tapahtuvaa tilaaja-tuottajamallin käyttöönottoa palvelutuotannon järjestämisessä ja siihen liittyvää koulutuspalveluiden tuotteistamisprosessia hallinnankulttuurin näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, mitä koulutuspalveluiden tuotteistaminen tarkoittaa ja tutkia, millaista hallinnan kulttuuria tilaaja-tuottajamallin pohjalta järjestetty palvelutuotanto luo. Lisäksi tutkin millaisia vaikutuksia tällä on opetustyön professionaaliselle asemalle. Tilaaja-tuottajamalli on yritysmaailmasta otettu keinotekoinen malli ja tästä syystä kasvatustieteen näkökulmasta tuntuu vieraalta, että koulutuspalveluita aletaan järjestää tällaisen mallin pohjalta.
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena on Hämeenlinnassa meneillään oleva koulutuspalveluiden tuotteistamisprosessi. Tutkimusaineisto koostuu tuotteistamisprosessiin liittyvistä kirjallisista dokumenteista ja kahdesta asiantuntijahaastattelusta. Haastatellut ovat Hämeenlinnan kaupungin työntekijöitä, jotka ovat olleet mukana kyseisessä tuotteistamisprosessissa.
Tutkimuksen päätulos oli, että uudet hallinnoinnin menetelmät luovat hallinnan kulttuuria, joka sitoo koulutuspalvelut osaksi uusliberaalien arvojen eetosta. Uusi hallinnan kulttuuri heikentää työntekijöiden autonomista asemaa tuomalla läpinäkyvyyden, laatuvaatimukset, tehokkuuden, kilpailukyvyn ja asiakkuuden osaksi työn tekemistä. Asiakasnäkökulma nousee etusijalle uudessa hallinnoinnin mallissa ja markkinoiden logiikka tulee osaksi koulutuspalveluiden järjestämistä. Tällaista muutosta tulee tarkastella kriittisesti ja pohtia millaisia seurauksia sillä on koulutuspalveluille, opetukselle ja opetustyölle tulevaisuudessa.
Asiasanat:tilaaja-tuottajamalli, hallintamentaliteetti, hallinta, professio, new public management
Tutkimus on tapaustutkimus, jonka kohteena on Hämeenlinnassa meneillään oleva koulutuspalveluiden tuotteistamisprosessi. Tutkimusaineisto koostuu tuotteistamisprosessiin liittyvistä kirjallisista dokumenteista ja kahdesta asiantuntijahaastattelusta. Haastatellut ovat Hämeenlinnan kaupungin työntekijöitä, jotka ovat olleet mukana kyseisessä tuotteistamisprosessissa.
Tutkimuksen päätulos oli, että uudet hallinnoinnin menetelmät luovat hallinnan kulttuuria, joka sitoo koulutuspalvelut osaksi uusliberaalien arvojen eetosta. Uusi hallinnan kulttuuri heikentää työntekijöiden autonomista asemaa tuomalla läpinäkyvyyden, laatuvaatimukset, tehokkuuden, kilpailukyvyn ja asiakkuuden osaksi työn tekemistä. Asiakasnäkökulma nousee etusijalle uudessa hallinnoinnin mallissa ja markkinoiden logiikka tulee osaksi koulutuspalveluiden järjestämistä. Tällaista muutosta tulee tarkastella kriittisesti ja pohtia millaisia seurauksia sillä on koulutuspalveluille, opetukselle ja opetustyölle tulevaisuudessa.
Asiasanat:tilaaja-tuottajamalli, hallintamentaliteetti, hallinta, professio, new public management