Kulttuuriset erot ja niille annetut merkitykset nuorten psykiatrisissa potilaskertomuksissa
KAHILAKOSKI, JAANA (2012)
KAHILAKOSKI, JAANA
2012
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22325
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22325
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka kulttuurisista eroista on kirjoitettu nuorten psykiatrisissa potilaskertomuksissa. Tutkimus on osa Tampereen yliopiston ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhteistyönä toteuttamaa EVA-hanketta, jonka tarkoituksena on tarkastella sosiaalisen ulottuvuuksia ja sosiaalityön paikkaa nuorten mielenterveystyössä. Tässä tutkimuksessa sosiaalisen ulottuvuutta on tarkasteltu kulttuurisen eron käsitteen avulla. Tutkimuksessa käsitettä on käytetty laajasti viittaamaan myös muihin kuin etnisyyden perusteella muodostuviin kulttuurisiin yhteisöihin.
Tutkimusaineisto koostuu kahdentoista Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisen vaikeahoitoisten alaikäisten psykiatrisessa tutkimus- ja hoitoyksikössä eli EVA-yksikössä hoidetun nuoren potilaskertomuksesta. Aineistosta on diskurssianalyyttisen tutkimusmenetelmän ohjaamana paikannettu kuusi erilaista kulttuurisen eron kirjoitustapaa: 1) kulttuurinen ero mainintana, 2) kulttuurinen ero vaikeutena vuorovaikutuksessa, 3) kulttuurinen ero ongelman aiheuttajana, 4) kulttuurinen ero erimielisyytenä ongelman tulkinnassa, 5) kulttuurinen ero erimielisyytenä psykiatrisesta hoidosta ja 6) kulttuurisen eron integroiminen osaksi psykiatrista hoitoa. Kirjoitustavoissa kulttuurinen ero merkityksellistyy samanaikaisesti EVA-yksikössä tarjottavan hoidon kannalta merkittävänä ja huomioon otettavana mutta myös ongelmallisena asiana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työskentelyssä eri kulttuurisiin yhteisöihin kuuluvien nuorten ja heidän perheidensä kanssa tulisi kiinnittää huomiota vuorovaikutuksen onnistumiseen ja avoimeen dialogiin kulttuurisen eron merkityksistä. Länsimaisen psykiatrian kulttuurisidonnaisuuden tunnustaminen on myös keskeinen lähtökohta yhteisen hoitonäkemyksen saavuttamiseksi.
Asiasanat:kulttuuri, psykiatria, nuoret
The present research examines how cultural differences are written in adolescent psychiatric patient documents. Research is a part of the EVA-project that is executed in collaboration between the University of Tampere and Pirkanmaa Hospital District. The purpose of the project is to examine social factors and the position of social work in mental health care of youth. In this research social factors have been examined by using concept of cultural difference. In addition the concept has been broadly used to refer also to other cultural communities than those forming on the grounds of ethnicity.
The research data consist of patient documents of twelve adolescent treated in the Psychiatric Treatment and Research Unit for Adolescent Intensive Care (EVA-unit) of the Tampere University Hospital. The research indicates six different ways to write of cultural difference by using discourse analysis as a research method. These discourses are named 1) cultural difference as a mention 2) cultural difference as a difficulty in social interaction 3) cultural difference as a cause of a problem 4) cultural difference as a disagreement in interpretation of a problem 5) cultural difference as a disagreement about psychiatric treatment 6) integration of cultural difference as a part of psychiatric treatment. In above mentioned discourses cultural difference is regarded as a significant issue that should be taken into consideration in treatment provided by EVA-unit but at the same time also as a problematic issue.
Research results propose that while working with adolescent and their families from diverse cultural communities, the emphasis should be on achievement of good communication and open dialogue about significances of cultural difference. Furthermore, identification of the western psychiatry as a culture-bound system is an essential basis, in order to reach a shared point of view on psychiatric care.
Tutkimusaineisto koostuu kahdentoista Tampereen yliopistollisen sairaalan erityisen vaikeahoitoisten alaikäisten psykiatrisessa tutkimus- ja hoitoyksikössä eli EVA-yksikössä hoidetun nuoren potilaskertomuksesta. Aineistosta on diskurssianalyyttisen tutkimusmenetelmän ohjaamana paikannettu kuusi erilaista kulttuurisen eron kirjoitustapaa: 1) kulttuurinen ero mainintana, 2) kulttuurinen ero vaikeutena vuorovaikutuksessa, 3) kulttuurinen ero ongelman aiheuttajana, 4) kulttuurinen ero erimielisyytenä ongelman tulkinnassa, 5) kulttuurinen ero erimielisyytenä psykiatrisesta hoidosta ja 6) kulttuurisen eron integroiminen osaksi psykiatrista hoitoa. Kirjoitustavoissa kulttuurinen ero merkityksellistyy samanaikaisesti EVA-yksikössä tarjottavan hoidon kannalta merkittävänä ja huomioon otettavana mutta myös ongelmallisena asiana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että työskentelyssä eri kulttuurisiin yhteisöihin kuuluvien nuorten ja heidän perheidensä kanssa tulisi kiinnittää huomiota vuorovaikutuksen onnistumiseen ja avoimeen dialogiin kulttuurisen eron merkityksistä. Länsimaisen psykiatrian kulttuurisidonnaisuuden tunnustaminen on myös keskeinen lähtökohta yhteisen hoitonäkemyksen saavuttamiseksi.
Asiasanat:kulttuuri, psykiatria, nuoret
The present research examines how cultural differences are written in adolescent psychiatric patient documents. Research is a part of the EVA-project that is executed in collaboration between the University of Tampere and Pirkanmaa Hospital District. The purpose of the project is to examine social factors and the position of social work in mental health care of youth. In this research social factors have been examined by using concept of cultural difference. In addition the concept has been broadly used to refer also to other cultural communities than those forming on the grounds of ethnicity.
The research data consist of patient documents of twelve adolescent treated in the Psychiatric Treatment and Research Unit for Adolescent Intensive Care (EVA-unit) of the Tampere University Hospital. The research indicates six different ways to write of cultural difference by using discourse analysis as a research method. These discourses are named 1) cultural difference as a mention 2) cultural difference as a difficulty in social interaction 3) cultural difference as a cause of a problem 4) cultural difference as a disagreement in interpretation of a problem 5) cultural difference as a disagreement about psychiatric treatment 6) integration of cultural difference as a part of psychiatric treatment. In above mentioned discourses cultural difference is regarded as a significant issue that should be taken into consideration in treatment provided by EVA-unit but at the same time also as a problematic issue.
Research results propose that while working with adolescent and their families from diverse cultural communities, the emphasis should be on achievement of good communication and open dialogue about significances of cultural difference. Furthermore, identification of the western psychiatry as a culture-bound system is an essential basis, in order to reach a shared point of view on psychiatric care.