"Et nyt kun sitä katsoo taaksepäin, niin ite ja ne muut esimiehet tuntuu varsin rääpäleiltä". Nuorten esimiesten ihmisjohtamistaitojen ja ammatti-identiteetin kehittyminen IT-alan organisaatiossa.
PYSTYNEN, JOHANNA (2012)
PYSTYNEN, JOHANNA
2012
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22322
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22322
Tiivistelmä
Tämä Pro Gradu-tutkimus keskittyy kuvaamaan keskisuuren IT-alan organisaation nuorten projektipäälliköiden ammatillisen identiteetin haasteita ja heidän johtamiskokemuksiaan asiantuntijasta esimieheksi siirryttäessä. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämään millaisia eettisesti haastavia ihmisjohtamiskokemuksia nuoret esimiehet työssään kohtaavat, mitä valmiuksia heillä on tilanteiden hoitamiseksi ja miten nämä valmiudet ovat kehittyneet. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla seitsemää kohdeorganisaation työntekijää. Teemahaastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että siirtyminen asiantuntijasta esimieheksi on nuorille henkilöille haastava prosessi vähäisen työ- ja elämänkokemuksen vuoksi. Siirtymävaiheet ovat epäselviä ja uuden työn sisältö jää kokonaisuutena hahmottumatta. IT-alalla vallitsee tekninen, totuutta tavoitteleva insinöörikulttuuri, joka näkyy myös nuorten esimiesten johtamistyössä. Vanhasta asiantuntijaidentiteetistä ei osata siirtymävaiheessa luopua, sillä mallit ihmisjohtamistyöstä selviytymiselle ovat vähäisiä.
Tutkimuksen mukaan arvopohdinta ja omien eettisten periaatteiden tarkastelu on harvinaista kohdeorganisaation nuorille esimiehille. Arvolatautuneet ihmisjohtamisongelmat näyttäytyvätkin heille erityisen vaikeina tilanteina, joita pyritään ratkaisemaan turvautumalla organisaation virallisiin prosesseihin, ohjeistuksiin tai kulttuurin määrittelemiin esimiehen rooleihin. Omaa työtä ja esimiehisyyttä ei vielä aktiivisesti osata reflektoida ja omia toimintamalleja on vaikea muuttaa. Haastavat johtamiskokemukset näyttivät edistävän reflektointitaitoja silloin, kun niiden ohessa pystyttiin tarkastelemaan tilanteita syvemmin yhteisössä käydyn dialogin avulla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että IT-alalla tulisi tukea monipuolisemmin nuorten esimiesten siirtymäpolkuja asiantuntijasta esimieheksi. Esimiestyötä kehittävien käytännön yhteisöjen ja niissä käytävän dialogin synnyttäminen on tärkeä edellytys reflektoinnin kehittymiselle ja uudistavalle oppimiselle. Asteittain etenevä siirtyminen johtamistehtäviin mahdollistaisi uusien ongelmatilanteiden kohtaamisen tuetusti. Samalla esimiestyön haasteita voidaan tuetusti pohtia oikeassa kontekstissaan. IT-alan organisaatioiden tulisi ylipäätään siirtyä asiapohjaisesta perehdytyksestä kohti avoimempaa keskustelua johtamisen arvoista ja esimiestyön identiteettihaasteista.
Asiasanat:Ammatillinen identiteetti, arvot, esimiestyö, IT-ala, nuori esimies
Tutkimus osoitti, että siirtyminen asiantuntijasta esimieheksi on nuorille henkilöille haastava prosessi vähäisen työ- ja elämänkokemuksen vuoksi. Siirtymävaiheet ovat epäselviä ja uuden työn sisältö jää kokonaisuutena hahmottumatta. IT-alalla vallitsee tekninen, totuutta tavoitteleva insinöörikulttuuri, joka näkyy myös nuorten esimiesten johtamistyössä. Vanhasta asiantuntijaidentiteetistä ei osata siirtymävaiheessa luopua, sillä mallit ihmisjohtamistyöstä selviytymiselle ovat vähäisiä.
Tutkimuksen mukaan arvopohdinta ja omien eettisten periaatteiden tarkastelu on harvinaista kohdeorganisaation nuorille esimiehille. Arvolatautuneet ihmisjohtamisongelmat näyttäytyvätkin heille erityisen vaikeina tilanteina, joita pyritään ratkaisemaan turvautumalla organisaation virallisiin prosesseihin, ohjeistuksiin tai kulttuurin määrittelemiin esimiehen rooleihin. Omaa työtä ja esimiehisyyttä ei vielä aktiivisesti osata reflektoida ja omia toimintamalleja on vaikea muuttaa. Haastavat johtamiskokemukset näyttivät edistävän reflektointitaitoja silloin, kun niiden ohessa pystyttiin tarkastelemaan tilanteita syvemmin yhteisössä käydyn dialogin avulla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että IT-alalla tulisi tukea monipuolisemmin nuorten esimiesten siirtymäpolkuja asiantuntijasta esimieheksi. Esimiestyötä kehittävien käytännön yhteisöjen ja niissä käytävän dialogin synnyttäminen on tärkeä edellytys reflektoinnin kehittymiselle ja uudistavalle oppimiselle. Asteittain etenevä siirtyminen johtamistehtäviin mahdollistaisi uusien ongelmatilanteiden kohtaamisen tuetusti. Samalla esimiestyön haasteita voidaan tuetusti pohtia oikeassa kontekstissaan. IT-alan organisaatioiden tulisi ylipäätään siirtyä asiapohjaisesta perehdytyksestä kohti avoimempaa keskustelua johtamisen arvoista ja esimiestyön identiteettihaasteista.
Asiasanat:Ammatillinen identiteetti, arvot, esimiestyö, IT-ala, nuori esimies