Työssä jaksaminen aikuiskoulutuksen muutoksessa
HOLKKO, MERJA (2012)
HOLKKO, MERJA
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22321
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22321
Tiivistelmä
Yhteiskunnalliset rakennemuutokset valtion, kunnan, julkisyhteisöjen ja organisaatioiden toiminnassa ovat tämän haasteita. Organisaatioissa yksilöt kulkevat muutoksesta toiseen omaksuen jatkuvasti uusia asioita. Toiset nauttivat muutoksien tuomista haasteista ja toiset toimivat selviämisen rajoilla. Koko ammatillista koulutusta ja muutoksia tarkastellaan yhteiskunnallisesti poliittiset, taloudelliset ja sosiaaliset ympäristöt huomioiden. Ammatillisen koulutuksen asiantuntijat tarvitsevat kasvuorientoituneen työympäristön, että he jaksaisivat muutoksen keskellä ja pitäisivät yllä motivaatiota kehittää omaa ammattitaitoaan muuttuvassa työelämässä.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää konkreettisia työvälineitä työssä jaksamisen tukemiseksi. Tästä syystä on tärkeätä selvittää ammatillisen aikuiskoulutuksen henkilöstön kokemuksia muuttuneessa tilanteessa. Tutkimuksen kohdeorganisaatioksi valittiin fuusioituneet ammatilliset aikuiskoulutuskeksukset ja ammattiopistot kahdelta eri toiminta-alueelta. Tutkimuksessa etsitään organisaation vahvuuksia muutoksessa ja työyhteisön omia hyväksi havittuja keinoja stressinhallintaan. Taustateorioina tutkimuksessa on vahvuuksia ja motivaation merkityksiä korostava stressin hallinta sekä Ruohotien (2000) kasvuorientoituneen ilmapiirin malli ja Korpelaisen (2005) pelivarateoria. Viimeksi mainittu teoria selittää motivaatiota, joka auttaa yksilöä ylläpitämään identiteetin vahvistumista ja jaksamisen edellytyksiä pästäkseen tärkeisiin päämääriinsä.
Tutkimuksessa muutokseen liittyviä syitä etsittiin teemahaastattelulla. Tuloksien perusteella yksilöt kokevat muutoksen eri tavalla. Kokemuksiin organisaation muutoksessa vaikuttavat työtehtävien luonne ja se, onko yksilö toiminut tehtävissään pitkään. Pääsääntöisesti muutos herätti paljon tunteita sekä puolesta että vastaan. Tarkemmin pohdittuaan vastaajat suhtautuivat organisaatiomuutokseen positiivisesti, kuitenkin hieman varauksella. Motivaatioon ja sitoutumiseen voidaan vaikuttaa vastuun ja vapauden tasapainolla sekä sillä, että yksilöllä on tiedossa häneen kohdistuvat odotukset ja organisaation taholta asetetut tavoitteet kohtaavaat yksilön omat tavoitteet.
Asiasanat:työssä jaksaminen, ihmisen vahvuudet, näyttötutkintojärjestelmä, ammatillinen aikuiskoulutus, voimavarat työssä
Tutkimuksen tavoitteena on löytää konkreettisia työvälineitä työssä jaksamisen tukemiseksi. Tästä syystä on tärkeätä selvittää ammatillisen aikuiskoulutuksen henkilöstön kokemuksia muuttuneessa tilanteessa. Tutkimuksen kohdeorganisaatioksi valittiin fuusioituneet ammatilliset aikuiskoulutuskeksukset ja ammattiopistot kahdelta eri toiminta-alueelta. Tutkimuksessa etsitään organisaation vahvuuksia muutoksessa ja työyhteisön omia hyväksi havittuja keinoja stressinhallintaan. Taustateorioina tutkimuksessa on vahvuuksia ja motivaation merkityksiä korostava stressin hallinta sekä Ruohotien (2000) kasvuorientoituneen ilmapiirin malli ja Korpelaisen (2005) pelivarateoria. Viimeksi mainittu teoria selittää motivaatiota, joka auttaa yksilöä ylläpitämään identiteetin vahvistumista ja jaksamisen edellytyksiä pästäkseen tärkeisiin päämääriinsä.
Tutkimuksessa muutokseen liittyviä syitä etsittiin teemahaastattelulla. Tuloksien perusteella yksilöt kokevat muutoksen eri tavalla. Kokemuksiin organisaation muutoksessa vaikuttavat työtehtävien luonne ja se, onko yksilö toiminut tehtävissään pitkään. Pääsääntöisesti muutos herätti paljon tunteita sekä puolesta että vastaan. Tarkemmin pohdittuaan vastaajat suhtautuivat organisaatiomuutokseen positiivisesti, kuitenkin hieman varauksella. Motivaatioon ja sitoutumiseen voidaan vaikuttaa vastuun ja vapauden tasapainolla sekä sillä, että yksilöllä on tiedossa häneen kohdistuvat odotukset ja organisaation taholta asetetut tavoitteet kohtaavaat yksilön omat tavoitteet.
Asiasanat:työssä jaksaminen, ihmisen vahvuudet, näyttötutkintojärjestelmä, ammatillinen aikuiskoulutus, voimavarat työssä