Peruskoulun yläluokkien oppilaiden ajatuksia oppimispelien käytöstä opetuksessa
ROSENQVIST, SAKARI (2012)
ROSENQVIST, SAKARI
2012
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22309
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22309
Tiivistelmä
Tutkimus on saanut alkunsa opettajaharjoittelun aikana oppimispeleihin heränneen kiinnostukseni myötä. Opinnäytetyöni sisältää katsauksen leikkiin, pelaamiseen ja sitä kautta oppimispeleihin. Erityisesti tämä työ tarkastelee pelien käyttöä matematiikan opetuksessa. Empiirinen tutkimus keskittyy oppilaiden näkökulmiin. Pääasiallinen tutkimuskysymys oli miten oppilaat suhtautuvat oppimispelien käyttöön matematiikan opetuksessa peruskoulun vuosiluokilla 7, 8 ja 9? Empiirinen tutkimus tehtiin Tesoman koululla Tampereella. Orientaationa kyselylomakkeella toteutettuun tiedonkeruuseen pelattiin ensin muutamaa oppimispeliä, jonka jälkeen oppilaat vastasivat kyselyn viiteentoista väitteeseen.
Kvantitatiiviseen tutkimukseen osallistui 106 oppilasta, 35 oppilasta peruskoulun seitsemänneltä luokalta, 35 oppilasta kahdeksannelta luokalta ja 36 oppilasta yhdeksänneltä luokalta.
Oppilaiden suhtautuminen oppimispeleihin oli varsin myönteistä ja ylitti tilastollisesti merkitsevästi neutraalin asennoitumisen rajan. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, ettei yläasteen oppilaan luokkatasolla eikä sukupuolella ollut merkitsevää vaikutusta suhtautumiseen pelaamista kohtaan kyselylomakkeen vastauksissa. Joihinkin kyselylomakkeen väitteisiin, jotka oli muotoiltu myönteisiksi oppimispelien puolesta, ei valittu lainkaan vastausvaihtoehtoja ”täysin eri mieltä” tai ”osittain eri mieltä”. Yleisesti ottaen tutkimus osoitti, että oppilaiden mielestä oppimispelien käyttö matematiikan tunnilla oli heille mieluista.
Asiasanat:leikki, peli, oppimispeli, matemaattinen oppimispeli
Kvantitatiiviseen tutkimukseen osallistui 106 oppilasta, 35 oppilasta peruskoulun seitsemänneltä luokalta, 35 oppilasta kahdeksannelta luokalta ja 36 oppilasta yhdeksänneltä luokalta.
Oppilaiden suhtautuminen oppimispeleihin oli varsin myönteistä ja ylitti tilastollisesti merkitsevästi neutraalin asennoitumisen rajan. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, ettei yläasteen oppilaan luokkatasolla eikä sukupuolella ollut merkitsevää vaikutusta suhtautumiseen pelaamista kohtaan kyselylomakkeen vastauksissa. Joihinkin kyselylomakkeen väitteisiin, jotka oli muotoiltu myönteisiksi oppimispelien puolesta, ei valittu lainkaan vastausvaihtoehtoja ”täysin eri mieltä” tai ”osittain eri mieltä”. Yleisesti ottaen tutkimus osoitti, että oppilaiden mielestä oppimispelien käyttö matematiikan tunnilla oli heille mieluista.
Asiasanat:leikki, peli, oppimispeli, matemaattinen oppimispeli