Vertaistukea verkossa. Virtuaalivuorovaikutuksen tutkimus sosiaalisen tuen rakentumisesta Tukinetissä
KOTISAARI, TUULI (2012)
KOTISAARI, TUULI
2012
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22307
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22307
Tiivistelmä
Tutkimuksessa esitellään kolmannen sektorin ennaltaehkäisevää sekä aktuaalista mielenterveystyötä tekevää palveluntarjoajaa virtuaalikriisikeskus Tukinetiä. Tutkimuskohde tarjoaa monipuolista sosiaalista tukea mielenterveysongelmista kärsiville sekä tilapäisen kriisiavun tarvitsijoille. Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisen mielenterveystyön kehitystä ja vertaistukiryhmien roolia palvelurakenteessa sekä internetissä. Lähtökohtana on ajatus siitä, etteivät julkisen sektorin resurssit riitä tuottamaan tarpeeksi mielenterveystyön tueksi kaivattuja vertaistukipalveluja. Tutkimuksen yksi tavoitteista on nostaa esille mielenterveyspalvelujen puutteellisuus ja sitä kautta pyrkiä vaikuttamaan uusien palvelujen syntymiseen. Käytännön vaikutusmahdollisuuksien lisäksi virtuaalivuorovaikutuksen tutkiminen tuo metodologisesti mielenkiintoisen jatkeen perinteiselle keskusteluanalyysille.
Tutkielman tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen käsitys siitä, miten sosiaalinen tuki rakentuu internetkeskusteluissa. Tutkimuksen aineisto on kerätty 20 erilaisesta liveryhmästä, joissa on mahdollista keskustella reaaliaikaisesti enimmillään 11 muun palveluun rekisteröityneen käyttäjän kanssa. Lisäksi ryhmässä on aina mukana yksi tai kaksi koulutettua tukihenkilöä, jotka voivat olla joko vapaaehtoistyöntekijöitä tai mielenterveyspalvelujen ammattilaisia, kuten kriisityöntekijöitä. Aineiston analyysivaiheessa yhdistellään virtuaalietnografista tarkkailua sekä vuorovaikutuksen tutkimusta. Liveryhmien keskusteluja tarkastellaan lähemmin keskusteluanalyysin avulla, mikä tarkoittaa perinteisesti kasvokkaiseen vuorovaikutukseen perustuvan metodin soveltamista internetaineistoa varten. Analyysissa huomio kiinnittyy tilanteisiin, joissa onnistutaan rakentamaan sosiaalista tukea sekä tilanteisiin, joissa sosiaalisen tuen muodostuminen on haasteellista.
Tutkimustulokset osoittivat, että virtuaalivuorovaikutus on lähtökohtaisesti samanlaista kuin vuorovaikutus verkon ulkopuolella. Nonverbaalisen ja kasvokkaisen viestinnän puuttuminen internetissä lisää väärinkäsitysten riskiä, mutta on toisaalta edellytys vaikeiden asioiden avoimelle käsittelylle. Sosiaalinen tuki rakentuu tilanteissa, joissa puheenvuorot on muotoiltu selkeästi ja empaattisesti. Myönteinen ja luottamuksellinen ilmapiiri sekä tunnetilojen ilmaiseminen hymiöiden avulla edesauttavat tuen rakentumista. Sen sijaan moniääniset keskustelut asettavat kasvottomuuden ja eleettömyyden lisäksi tuen rakentumiselle haasteita, sillä keskusteluja on toisinaan vaikea hallita. Lisäksi jokaisen keskustelijan yksilöllinen huomioiminen voi olla aktiivisessa ryhmässä haastavaa. Parhaimmillaan internetyhteisöt kuitenkin kartuttavat jäsentensä sosiaalista pääomaa ja voimaannuttavat kriisitilanteissa olevia.
Avainsanat: keskusteluanalyysi, kolmas sektori, mielenterveys, sosiaalinen tuki, vertaistuki, virtuaalietnografia, vuorovaikutuksen tutkimus
Tutkielman tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen käsitys siitä, miten sosiaalinen tuki rakentuu internetkeskusteluissa. Tutkimuksen aineisto on kerätty 20 erilaisesta liveryhmästä, joissa on mahdollista keskustella reaaliaikaisesti enimmillään 11 muun palveluun rekisteröityneen käyttäjän kanssa. Lisäksi ryhmässä on aina mukana yksi tai kaksi koulutettua tukihenkilöä, jotka voivat olla joko vapaaehtoistyöntekijöitä tai mielenterveyspalvelujen ammattilaisia, kuten kriisityöntekijöitä. Aineiston analyysivaiheessa yhdistellään virtuaalietnografista tarkkailua sekä vuorovaikutuksen tutkimusta. Liveryhmien keskusteluja tarkastellaan lähemmin keskusteluanalyysin avulla, mikä tarkoittaa perinteisesti kasvokkaiseen vuorovaikutukseen perustuvan metodin soveltamista internetaineistoa varten. Analyysissa huomio kiinnittyy tilanteisiin, joissa onnistutaan rakentamaan sosiaalista tukea sekä tilanteisiin, joissa sosiaalisen tuen muodostuminen on haasteellista.
Tutkimustulokset osoittivat, että virtuaalivuorovaikutus on lähtökohtaisesti samanlaista kuin vuorovaikutus verkon ulkopuolella. Nonverbaalisen ja kasvokkaisen viestinnän puuttuminen internetissä lisää väärinkäsitysten riskiä, mutta on toisaalta edellytys vaikeiden asioiden avoimelle käsittelylle. Sosiaalinen tuki rakentuu tilanteissa, joissa puheenvuorot on muotoiltu selkeästi ja empaattisesti. Myönteinen ja luottamuksellinen ilmapiiri sekä tunnetilojen ilmaiseminen hymiöiden avulla edesauttavat tuen rakentumista. Sen sijaan moniääniset keskustelut asettavat kasvottomuuden ja eleettömyyden lisäksi tuen rakentumiselle haasteita, sillä keskusteluja on toisinaan vaikea hallita. Lisäksi jokaisen keskustelijan yksilöllinen huomioiminen voi olla aktiivisessa ryhmässä haastavaa. Parhaimmillaan internetyhteisöt kuitenkin kartuttavat jäsentensä sosiaalista pääomaa ja voimaannuttavat kriisitilanteissa olevia.
Avainsanat: keskusteluanalyysi, kolmas sektori, mielenterveys, sosiaalinen tuki, vertaistuki, virtuaalietnografia, vuorovaikutuksen tutkimus