Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"HALUTTIIN SAADA VAAN JAMIT PYÖRIMÄÄN OULUSSA" - Oululainen jazzkulttuuri 1965-75

KUIVAMÄKI, SANTTU (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
gradu05679.pdf (482.0Kt)
Lataukset: 



KUIVAMÄKI, SANTTU
2012

Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22306
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen oululaista jazzkulttuuria vuosina 1965–75. Tarkasteltavalla aikavälillä jazzharrastus muuttui satunnaisesta jamitoiminnasta aktiiviseksi harrastustoiminnaksi Jazz-20 ry:n nimen alla. Tutkimuksen näkökulma on kontekstualisoiva musiikin kulttuurihistoria. Lähdeaineistoina käytin tekemiäni haastatteluita, paikallisen sanomalehdistön kirjoittelua Jazz 20 ry:n perustamisvuodelta 1973 sekä kahta lyhyehköä historiikkia oululaisen jazzharrastuksen historiasta. Muodostin näiden pohjalta mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan jazzkulttuurista Oulussa vuosina 1965–75. Tämän lisäksi vertailin saamiani tuloksia koko Suomen laajuiseen kulttuurin ja sen suuntausten kontekstiin samana aikana. Kontekstualisoinnin avulla vältin päätymisen historiallisesta kehyksestään irralliseen tapaustutkimukseen. Lisäksi jaottelin lehdistömateriaalia diskurssianalyysin keinoin jäsennellyiksi kokonaisuuksiksi, joista hahmottui kuva kirjoittelun sisällöistä ja puheen tavoista ja sävyistä. Kerättyjen aineistojen ja niistä saatujen tulosten ristiin tarkastelu laajensi ja tarkensi tutkimuksen kohteesta saatua kuvaa

Jazzkulttuurin muutos, aikalaisnäkemykset ja kirjoitettu lehtimateriaali asettuivat luontevasti myös koko valtakunnan laajuisiin kehityskulkuihin. Määrittävänä piirteenä tuntui olevan se, että toiminnan vireydestä huolimatta Oulussa tultiin jonkin verran eteläistä Suomea, etenkin Helsinkiä, jäljessä mitä tulee jazzkulttuurin järjestäytymiseen ja jazzin sosiaalisen aseman muutokseen viihteellisen populaarimusiikin kategoriasta kohti laajempaa yhteiskunnallista arvostusta.

Rakenteellisesti Oulun jazzkulttuurissa olivat jo tutkimuksen aikavälillä läsnä kaikki tekijät, jotka mahdollistivat kulkemisen kohti järjestäytyneempää toimintaa. Kaupungissa oli aktiivinen amatöörimuusikoiden ryhmä, jazzia kuunteleva yleisö ja tilat jazzharrastukselle. Oulusta löytyi tilausta Jazz-20 ry:n kaltaiselle toimijalle musiikin kentällä. Ainoat hankaloittavat tekijät jazztoiminnan laajentumiselle tuntuivatkin olevan toisaalta toiminnan vakiintumattomuus ja toisaalta julkisen tuen puuttuminen.

Tutkimus kietoutuu ensisijaisesti juuri jazzkulttuurin järjestäytymiseen Oulussa aikavälillä 1965–75. Toki tarkastelu ulottuu myös muihin jazzkulttuuriin liittyneisiin osa-alueisiin, kuten kyseisen kulttuurin rakenteelliseen kuvailuun sekä jazzin tyylihistoriaan Oulussa 1960- ja 70-luvuilla. Kaiken kaikkiaan kyseessä oli oululaisen jazzharrastuksen kannalta hyvin määrittävä ja merkityksellinen historiallinen ajanjakso.

Asiasanat:Jazz, Suomi, kulttuurihistoria
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32750]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste