Päivähoidon nettisivut - ikkuna suomalaiseen varhaiskasvatukseen. Diskurssianalyyttinen tutkimus varhaiskasvatuspuheesta kuntien verkkosivuilla
SOMMERS-PIIROINEN, JOHANNA (2012)
SOMMERS-PIIROINEN, JOHANNA
2012
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22304
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22304
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, millaisena suomalainen varhaiskasvatus näyttäytyy kuntien verkkosivujen puheessa. Varhaiskasvatus ja päivähoito ovat varsin usein negatiivisesti esillä mediajulkisuudessa, joten tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaista varhaiskasvatuspuhetta kuntien omat verkkosivut julkisuuteen tuottavat.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustui sosiaalisen konstruktionismin ja diskurssitutkimuksen oletuksiin todellisuuden ja siihen liittyvien merkitysten rakentumisesta sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kielenkäytön kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin diskurssianalyysin keinoin, millaisia varhaiskasvatukseen liittyviä diskursseja kuntien verkkosivuilla esiintyy ja millaisia tehtäviä verkkosivujen puheessa varhaiskasvatukselle tuotetaan. Tarkastelun kohteena olivat myös eri toimijoille verkkosivujen puheessa tuotetut roolit.
Tutkimusaineisto koostui 41 syksyllä 2010 kerätystä ja tallennetusta suomenkielisen kunnan verkkosivusta, joka sivuston käyttäjälle päivähoito- tai varhaiskasvatuslinkin kautta ensimmäisenä avautui kunnan etusivulta lähtien. Tutkimuksen diskursiiviseksi analyysivälineeksi valikoitui kehyksen käsite, jolla tässä tutkimuksessa tarkoitettiin tietynlaisten kulttuuristen ajattelutapojen ja kielellisten valintojen muodostamaa yhtenäistä kokonaisuutta, jonka kautta varhaiskasvatuksesta puhutaan. Tutkimusanalyysissä löytyi viisi erilaista varhaiskasvatuspuhetta tuottavaa kehystä.
Vallitsevien kehysten puheessa varhaiskasvatus näyttäytyi perheiden päivähoito- ja varhaiskasvatuspalveluina sekä lasten päivähoitopaikkoina. Vanhemmat kuvattiin verkkosivujen puheessa hoitopaikan valitsijoina ja hakijoina sekä päivähoitopalveluita käyttävinä asiakkaina. Vallitsevassa puheessa kunnalliselle varhaiskasvatukselle tuotettiin kuntalaisille ja päivähoidon asiakkaille aktiivisesti viestivän kuntatoimijan rooli. Varhaiskasvatuksesta puhuttiin myös lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tavoitteellisena tukemisena sekä kasvatuksellisena kumppanuus- ja yhteistyösuhteena vanhempien kanssa. Lapselle tuotettiin näkyvä ja aktiivinen rooli sivujen valokuvien kautta, mutta tekstien puheessa lapsi jäi taustalle aikuisen arvostuksen, tuen, turvan ja hoidon tarvitsijana.
Tutkimus tuotti uutta tietoa varhaiskasvatuksen sosiaalisiin käytäntöihin liittyvistä puhetavoista. Kuvaa varhaiskasvatuksesta voidaan rakentaa yksittäisellä verkkosivulla usean kehyksen kautta, joten tutkimus tarjoaa uusia näkökulmia varhaiskasvatusorganisaatioille ja kasvatusyhteisöille tarkastella ja kehittää oman toimintansa näkyväksi tekemistä sekä varhaiskasvatusta koskevia puhetapojaan ja verkkoviestintää.
Asiasanat:päivähoito, varhaiskasvatus, verkkosivut, diskurssianalyysi
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustui sosiaalisen konstruktionismin ja diskurssitutkimuksen oletuksiin todellisuuden ja siihen liittyvien merkitysten rakentumisesta sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kielenkäytön kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin diskurssianalyysin keinoin, millaisia varhaiskasvatukseen liittyviä diskursseja kuntien verkkosivuilla esiintyy ja millaisia tehtäviä verkkosivujen puheessa varhaiskasvatukselle tuotetaan. Tarkastelun kohteena olivat myös eri toimijoille verkkosivujen puheessa tuotetut roolit.
Tutkimusaineisto koostui 41 syksyllä 2010 kerätystä ja tallennetusta suomenkielisen kunnan verkkosivusta, joka sivuston käyttäjälle päivähoito- tai varhaiskasvatuslinkin kautta ensimmäisenä avautui kunnan etusivulta lähtien. Tutkimuksen diskursiiviseksi analyysivälineeksi valikoitui kehyksen käsite, jolla tässä tutkimuksessa tarkoitettiin tietynlaisten kulttuuristen ajattelutapojen ja kielellisten valintojen muodostamaa yhtenäistä kokonaisuutta, jonka kautta varhaiskasvatuksesta puhutaan. Tutkimusanalyysissä löytyi viisi erilaista varhaiskasvatuspuhetta tuottavaa kehystä.
Vallitsevien kehysten puheessa varhaiskasvatus näyttäytyi perheiden päivähoito- ja varhaiskasvatuspalveluina sekä lasten päivähoitopaikkoina. Vanhemmat kuvattiin verkkosivujen puheessa hoitopaikan valitsijoina ja hakijoina sekä päivähoitopalveluita käyttävinä asiakkaina. Vallitsevassa puheessa kunnalliselle varhaiskasvatukselle tuotettiin kuntalaisille ja päivähoidon asiakkaille aktiivisesti viestivän kuntatoimijan rooli. Varhaiskasvatuksesta puhuttiin myös lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tavoitteellisena tukemisena sekä kasvatuksellisena kumppanuus- ja yhteistyösuhteena vanhempien kanssa. Lapselle tuotettiin näkyvä ja aktiivinen rooli sivujen valokuvien kautta, mutta tekstien puheessa lapsi jäi taustalle aikuisen arvostuksen, tuen, turvan ja hoidon tarvitsijana.
Tutkimus tuotti uutta tietoa varhaiskasvatuksen sosiaalisiin käytäntöihin liittyvistä puhetavoista. Kuvaa varhaiskasvatuksesta voidaan rakentaa yksittäisellä verkkosivulla usean kehyksen kautta, joten tutkimus tarjoaa uusia näkökulmia varhaiskasvatusorganisaatioille ja kasvatusyhteisöille tarkastella ja kehittää oman toimintansa näkyväksi tekemistä sekä varhaiskasvatusta koskevia puhetapojaan ja verkkoviestintää.
Asiasanat:päivähoito, varhaiskasvatus, verkkosivut, diskurssianalyysi