Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peppi Pitkätossun ambivalenttinen ääni. Peppi supersankarina ja surullisena orpotyttönä.

OLLIKAINEN, TIINA (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu05676.pdf (413.6Kt)
Lataukset: 



OLLIKAINEN, TIINA
2012

Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22303
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Astrid Lindgrenin ensimmäistä lastenkirjaa Peppi Pitkätossu (Pippi Långstrump, 1945). Työn kantavana ajatuksena on lukea Pepin hahmo ambivalenttisena ja löytää ne piirteet, jotka tekevät Pepin hahmosta sekä kirjan sanomasta ambivalenttisen. Tarkoitus on nähdä Pepin hahmon surullisuus ja sankarius sekä pohtia millä tavoin eri tulkintavihtoehdot ovat löydettävissä ja tunnistettavissa. Perinteinen, pedagoginen lastenkirjallisuus on tutkielman lähtökohta, josta käydään kohti modernismia ja uusia Peppi-tulkintoja.

Perinteinen lastenkirjallisuudentutkimus ja erityisesti kaksoisyleisötutkimus pohjustaa tutkielmaa. Työssä pohditaan, millaisia lukijoita lastenkirjalla on, ja tästä johtuen tulkinnat ovat myös erilaisia. Erityisesti huomio kiinnittyy siihen, että lapsilukijan takana oleva aikuinen on usein todellinen lukija, jolle teksti on osoitettu. Kohdeteoksen tekstiteoreettinen analyysi syventää kaksoisyleisöteoreettisia päätelmiä. Narratologisen teorian avulla kohdetekstistä löydetään lapsi- ja aikuisyleisön taso, joille on eri kommunikaatiokanavat ja -tavat. Kohdeteosta tarkastellaan myös karnevalistisena tekstinä, ja päähenkilöä luetaan surullisen klovnin hahmona. Tutkielman lopussa alkuperäisiä argumentteja tukee henkilöhahmoteoria, ja Pepin hahmo vertautuu kohdeteoksen muihin lapsihahmoihin sekä aikuisiin.

Asiasanat: lastenkirjallisuus, kaksoisyleisö, narratologia, karnevalismi, Lindgren, ambivalenssi, tulkinta
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste