Siirtohinnoittelu kansainvälisen taloushallinnon palvelukeskuksen näkökulmasta - käsiteanalyyttinen tarkastelu
RYÖPPY, MIRJA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RYÖPPY, MIRJA
2012
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2012-04-04Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli analysoida siirtohinnoittelua kansainvälisen taloushallinnon palvelukeskuksen näkökulmasta ja saada aikaan kokonaisviitekehys siirtohinnoittelusta kansainvälisessä taloushallinnon palvelukeskuksessa. Kokonaisviitekehyksen tarkoituksena oli jäsentää ja selventää kansainväliseen taloushallinnon palvelukeskukseen ja markkinaehtoiseen siirtohinnoitteluun liittyviä käsitteitä sekä niidenvälisiä yhteyksiä. Tutkimuksen tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuskysymys jaettiin vielä kahteen osaongelmaan: millainen on kansainvälinen taloushallinnon palvelukeskus ja mitä on palveluiden siirtohinnoittelu ja siirtohinnoittelun markkinaehtoisuus? Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen, teoreettinen ja kuvaileva. Tutkimusotteeltaan tutkimus on käsiteanalyyttinen.
Tutkimuksessa analysoitiin ensin kansainvälistä taloushallinnon palvelukeskusta ja pyrittiin vastaamaan ensimmäiseen osaongelmaan. Analyysi aloitettiin määrittelemällä kansainvälisen taloushallinnon palvelukeskuksen käsite. Sen jälkeen analysoitiin kuutta kirjallisuudessa yleisesti hyväksyttyä palvelukeskuksen ominaispiirrettä ja tehtiin niistä lopuksi yhteenveto. Seuraavaksi siirryttiin analysoimaan siirtohinnoittelua ja siirtohinnoittelun markkinaehtoisuutta sekä pyrittiin vastaamaan toiseen osaongelmaan. Ensin määriteltiin siirtohinnoittelun käsite sekä siirtohinnoittelun strategiset tavoitteet. Tämän jälkeen käytiin läpi markkinaehtoperiaatetta sekä OECD:n siirtohinnoitteluohjeita. Seuraavaksi käsiteltiin markkinaehtoperiaatteen mukaisia siirtohinnoittelumenetelmiä sekä sisäisten palveluiden siirtohinnoittelua. Lopuksi tehtiin yhteenveto.
Tutkimuksessa päästiin asetettuihin tavoitteisiin ja vastattiin tutkimuskysymyksiin. Osaongelmien vastausten perusteella tutkimuksen tulokseksi saatiin kokonaisviitekehys siirtohinnoittelun ominaispiirteistä kansainvälisessä taloushallinnon palvelukeskuksessa. Ominaispiirteet jaettiin yleisiin siirtohinnoittelun ominaispiirteisiin ja palvelukeskukseen liittyviin ominaispiirteisiin.
Asiasanat:kansainvälinen taloushallinnon palvelukeskus, siirtohinnoittelu, markkinaehtoisuus
Tutkimuksessa analysoitiin ensin kansainvälistä taloushallinnon palvelukeskusta ja pyrittiin vastaamaan ensimmäiseen osaongelmaan. Analyysi aloitettiin määrittelemällä kansainvälisen taloushallinnon palvelukeskuksen käsite. Sen jälkeen analysoitiin kuutta kirjallisuudessa yleisesti hyväksyttyä palvelukeskuksen ominaispiirrettä ja tehtiin niistä lopuksi yhteenveto. Seuraavaksi siirryttiin analysoimaan siirtohinnoittelua ja siirtohinnoittelun markkinaehtoisuutta sekä pyrittiin vastaamaan toiseen osaongelmaan. Ensin määriteltiin siirtohinnoittelun käsite sekä siirtohinnoittelun strategiset tavoitteet. Tämän jälkeen käytiin läpi markkinaehtoperiaatetta sekä OECD:n siirtohinnoitteluohjeita. Seuraavaksi käsiteltiin markkinaehtoperiaatteen mukaisia siirtohinnoittelumenetelmiä sekä sisäisten palveluiden siirtohinnoittelua. Lopuksi tehtiin yhteenveto.
Tutkimuksessa päästiin asetettuihin tavoitteisiin ja vastattiin tutkimuskysymyksiin. Osaongelmien vastausten perusteella tutkimuksen tulokseksi saatiin kokonaisviitekehys siirtohinnoittelun ominaispiirteistä kansainvälisessä taloushallinnon palvelukeskuksessa. Ominaispiirteet jaettiin yleisiin siirtohinnoittelun ominaispiirteisiin ja palvelukeskukseen liittyviin ominaispiirteisiin.
Asiasanat:kansainvälinen taloushallinnon palvelukeskus, siirtohinnoittelu, markkinaehtoisuus