Erityisliikunta opettajan silmin. Laadullinen tutkimus opettajien kokemuksista koskien liikunnan järjestämistä erityistä tukea tarvitseville oppilaille
LAHTI, ESSI (2012)
LAHTI, ESSI
2012
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22290
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22290
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten alakoulun erityisopettajat kokevat liikunnan järjestämisen erityistä tukea tarvitseville oppilaille. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisia haasteita opettajat ovat opetuksen järjestämisessä ja suunnittelussa kohdanneet, miten tavoitteiden asettaminen ja oppilaiden motivointi liikuntatunneilla onnistuu sekä miten opettajien koulutus on antanut valmiuksia erityisliikunnan järjestämiseen.
Tutkimus toteutettiin eräässä eteläpohjalaisessa kunnassa syksyn 2011 aikana. Tutkimuksen aineiston keräsin haastattelemalla neljää opettajaa. Nauhoitin haastattelut, jonka jälkeen litteroin ne kirjalliseen muotoon. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on lähinnä fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä, jolloin opettajien omat kokemukset nousevat erityisesti esiin. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut testata teoriaa tai tuoda esiin yleistettäviä havaintoja, vaan nimenomaan kertoa opettajien omista kokemuksista erityisliikunnasta.
Opettajien vastauksista esiin nousi selvästi opettajan oma panos erityisliikunnan opettamisesta sekä asiat, joita opettajan tulee tunteja suunniteltaessa ja järjestettäessä huomioida, kun kyseessä on juuri erityistä tukea tarvitsevat oppilaat. Näitä olivat esimerkiksi turvallisuus, ohjeiden antaminen, motivointi ja tavoitteiden asettaminen. Suunniteltaessa liikuntatunteja erityistä tukea tarvitseville oppilaille myös tilojen ja välineiden valinnalla koettiin olevan suuri merkitys.
Erityisliikuntavälineitä ei kouluilla ollut, joten soveltamista ja harkintaa vaadittiin myös välineitä valittaessa. Mielipiteet koululiikunnan vaikutuksesta muuhun liikunta-aktiivisuuteen sekä oppimiseen muilla osa-alueilla jakoivat opettajien mielipiteet. Myös opettajien kokemukset koulutuksen tuomista valmiuksista toivat esiin eriäviä mielipiteitä. Kuitenkin jatkuvalle lisäkouluttautumiselle sekä työn tuomalle kokemukselle annettiin arvoa.
Avainsanat: Erityispedagogiikka, erityisopetus, erityisliikunta, soveltava liikunta
Tutkimus toteutettiin eräässä eteläpohjalaisessa kunnassa syksyn 2011 aikana. Tutkimuksen aineiston keräsin haastattelemalla neljää opettajaa. Nauhoitin haastattelut, jonka jälkeen litteroin ne kirjalliseen muotoon. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineiston analyysimenetelmänä käytin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on lähinnä fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä, jolloin opettajien omat kokemukset nousevat erityisesti esiin. Tutkimuksen tarkoituksena ei ollut testata teoriaa tai tuoda esiin yleistettäviä havaintoja, vaan nimenomaan kertoa opettajien omista kokemuksista erityisliikunnasta.
Opettajien vastauksista esiin nousi selvästi opettajan oma panos erityisliikunnan opettamisesta sekä asiat, joita opettajan tulee tunteja suunniteltaessa ja järjestettäessä huomioida, kun kyseessä on juuri erityistä tukea tarvitsevat oppilaat. Näitä olivat esimerkiksi turvallisuus, ohjeiden antaminen, motivointi ja tavoitteiden asettaminen. Suunniteltaessa liikuntatunteja erityistä tukea tarvitseville oppilaille myös tilojen ja välineiden valinnalla koettiin olevan suuri merkitys.
Erityisliikuntavälineitä ei kouluilla ollut, joten soveltamista ja harkintaa vaadittiin myös välineitä valittaessa. Mielipiteet koululiikunnan vaikutuksesta muuhun liikunta-aktiivisuuteen sekä oppimiseen muilla osa-alueilla jakoivat opettajien mielipiteet. Myös opettajien kokemukset koulutuksen tuomista valmiuksista toivat esiin eriäviä mielipiteitä. Kuitenkin jatkuvalle lisäkouluttautumiselle sekä työn tuomalle kokemukselle annettiin arvoa.
Avainsanat: Erityispedagogiikka, erityisopetus, erityisliikunta, soveltava liikunta