Karamazov. Interrogative. Kristian Smedsin Karamazov-demonstraation näyttämöllinen dramaturgia
VALKAMA, JUHANI (2012)
VALKAMA, JUHANI
2012
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22289
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22289
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee Kristian Smedsin ohjaamaa Karamazov-demonstraatioesitystä, joka toteutui Teatterimontussa Tampereella 17. 4. 2010. Tutkielma tarkastelee demonstraation näyttämöllisen dramaturgian rakentumista. Se kuvailee demonstraation dramaturgian luonnetta, pohtii, miten se on nähtävissä suhteessa uuteen dramaturgiaan ja mitä filosofis-esteettisiä motiiveja saattaa piillä valitun dramaturgian takana. Teoreettisena tulkinnan pohjana on Juha-Pekka Hotisen esittelemä interrogatiivisen luennan malli, jonka avulla demonstraation esitystä tarkastellaan. Uudesta dramaturgiasta ja postdraamallisesta teatterista puhuttaessa teoreettisena perustana toimivat Hans-Thies Lehmannin ajatukset draaman jälkeisestä teatterista.
Tutkielmassa luodaan katsaus dramaturgian käsitteen historialliseen rakentumiseen, uuden dramaturgian ilmiöihin ja siihen, miten Karamazov-demon dramaturgia niihin suhtautuu. Dramaturgian rakentumista kuvaillaan suhteessa demoesityksen komposition kokonaisuuteen, näyttämölliseen dynamiikkaan sekä esiintyjyyteen ja rooleihin. Interrogatiivisen luennan mukaisesti esiin nostetaan niin demonstraation erot, kontrastit ja variaatiot kuin sen suunnat, viittaukset ja assosiaatiotkin.
Asiasanoja: dramaturgia, uusi dramaturgia, postdraamallisuus, interrogatiivinen luenta, demonstraatio, Smeds.
Tutkielmassa luodaan katsaus dramaturgian käsitteen historialliseen rakentumiseen, uuden dramaturgian ilmiöihin ja siihen, miten Karamazov-demon dramaturgia niihin suhtautuu. Dramaturgian rakentumista kuvaillaan suhteessa demoesityksen komposition kokonaisuuteen, näyttämölliseen dynamiikkaan sekä esiintyjyyteen ja rooleihin. Interrogatiivisen luennan mukaisesti esiin nostetaan niin demonstraation erot, kontrastit ja variaatiot kuin sen suunnat, viittaukset ja assosiaatiotkin.
Asiasanoja: dramaturgia, uusi dramaturgia, postdraamallisuus, interrogatiivinen luenta, demonstraatio, Smeds.