Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulutussuunnittelijan ammatti-identiteetti

VILMI, LEA (2012)

 
Avaa tiedosto
gradu05666.pdf (1.234Mt)
Lataukset: 



VILMI, LEA
2012

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22288
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisista ulottuvuuksista koulutussuunnittelijan ammatti-identiteetti rakentuu ja millaisia ammatti-identiteettityyppejä koulutussuunnittelijoilla on. Ammatti-identiteetti on moniulotteinen ilmiö, johon kietoutuvat läheisesti minäkäsitys ja identiteetti. Tässä tutkimuksessa ammatti-identiteetti on ymmärretty siten, että se on koulutussuunnittelijan kokemus itsestään ammattinsa edustajana. Ammatti-identiteetti kertoo myös siitä, mikä hänelle on tärkeää, kun hän toimii ammatissaan. Lisäksi ammatti-identiteetin rakentuminen nähdään persoonallisen ja sosiaalisen välisenä suhteena. Se rakentuu ja muotoutuu niissä kulttuurisesti määritetyissä työyhteisöissä ja yhteiskunnallisissa tilanteissa, joissa koulutussuunnittelijat elävät.

Tutkimuksen näkökulma oli laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljän eri ammattikorkeakoulun täydennyskoulutuksessa työskenteleviä koulutussuunnittelijoita (N=11). Haastattelut tehtiin keväällä 2010. Filosofiselta lähtökohdaltaan tutkimus oli fenomenologishermeneuttinen. Fenomenologia ja hermeneutiikka sopivat yhteen silloin, kun tavoitellaan kokemuksen ja niiden merkityksen ymmärtämistä. Aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista muodostettiin ylä- ja alaluokat. Tältä pohjalta rakennettiin koulutussuunnittelijoiden ammatti-identiteetin ulottuvuudet, joita jäsennettiin minäkäsitykseen, identiteetiin ja ammatti-identiteettiin liittyvän teoreettisen tiedon avulla.

Tässä tutkimuksessa koulutussuunnittelijan ammatti-identiteetti rakentui neljästä ulottuvuudesta: 1) koulutussuunnitteluosaaja 2) liiketoimintaosaaja 3) yhteistyö- ja verkosto-osaaja 4) kehittämisosaaja. Ammatti-identiteetissä on oleellista se, mikä meidät erottaa muista. Koulutussuunnittelijan työssä se on koulutussuunnitteluosaamiseen liittyvä asiantuntijuus, ja sitä voidaan pitää myös hänen ydinosaamisalueenaan. Tutkimusta tehdessä aineisto alkoi "puhua" ja siitä nousi viisi koulutussuunnittelijan ammatti-identiteettityppiä: 1) aloitteleva - ammatillisesti kasvava 2) kokenut konkari 3) organisaattori 4) verkkojen virittäjä 5) ideanikkari.

Asiasanat: Minäkäsitys, identiteetti, ammatti-identiteetti, koulutussuunnittelija, ammattikorkeakoulu, täydennyskoulutus, teemahaastattelu, fenomenologis-hermeneuttinen, aineistolähtöinen sisällönanalyysi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36437]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste