"Hyvä kello kauas kuuluu" - Kokemuksia paikan markkinoinnista seutukaupungeissa
NISSILÄ, SAMULI (2012)
NISSILÄ, SAMULI
2012
Kunta- ja aluejohtaminen - Local and Regional Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22281
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22281
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee paikan markkinoinnin menetelmiä ja niistä saatuja kokemuksia seutukaupungeissa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten paikan markkinointia on seutukaupungeissa tehty, ja millaisia kokemuksia toiminnasta on. Lisäksi selvitetään, onko viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden välillä eroja suhtautumisessa paikan markkinointiin.Markkinoimalla kaupungit pyrkivät saavuttamaan hyvän kaupunkimaineen. Se auttaa niitä elinvoiman kehittämisessä, sillä hyvämaineisen kaupungin on helpompaa houkutella alueelleen asukkaita, matkailijoita, yrityksiä ja sijoittajia. Kaupunkimaine koostuu monista osatekijöistä, kuten kaupungin palveluiden tasosta, talouden tilanteesta ja miljööstä. Markkinoinnissa kaupungit käyttävät apuna erilaisia menetelmiä, kuten brändäämistä ja asukkaiden osallistamista oman kaupunkinsa markkinointiin.Tutkielmaa varten on haastateltu yhtätoista seutukaupunkien markkinoinnista vastaavaa henkilöä. Haastatteluaineisto osoittaa, että viranhaltijoiden ja asukkaiden positiivinen viestintä omasta kaupungistaan nähdään kustannustehokkaaksi markkinointimenetelmäksi seutukaupungeissa. Mittavatkaan markkinointitoimenpiteet eivät kanna hedelmää, jos omasta kaupungista kerrotaan ulospäin negatiiviseen sävyyn.Seutukaupunkien markkinointitoimenpiteet eivät suuntaudu vain kaupungista ulospäin, vaan tärkeämmäksi koetaan omille asukkaille markkinointi. Tällä pyritään saamaan asukkaiden asenne omaa kaupunkia kohtaan myönteiseksi ja siten saamaan heidät viestimään kaupungin markkinointiviestiä tukevalla tavalla omissa sidosryhmissään. Markkinoimalla omille asukkaille heidät pyritään myös pitämään kunnan asukkaina tulevaisuudessakin. Näyttää siltä, että seutukaupungit yrittävät markkinoinnillaan keskittyä mieluummin omien asukkaiden pitämiseen kaupungissa sekä paluumuuttajien saamiseen kuin täysin uusien asukkaiden houkuttelemiseen, sillä jälkimmäisen katsotaan vaativan suhteessa enemmän voimavaroja. Suhtautuminen paikan markkinointiin on tutkimusaineiston mukaan jo muuttunut, ja muutos jatkuu yhä. Nuoret sukupolvet vaikuttaisivat pitävän sitä merkittävämpänä asiana kuin vanhat ja ovat valmiita sijoittamaan siihen enemmän resursseja.
Asiasanat:paikan markkinointi, kaupunkimarkkinointi, seutukaupungit, kaupunkimaine
Asiasanat:paikan markkinointi, kaupunkimarkkinointi, seutukaupungit, kaupunkimaine