Sosiaalisen ahdistuksen esiintymisestä koulutilanteissa ala-asteen viidennellä ja kuudennella luokalla
THERMAN, PETRI (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
THERMAN, PETRI
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tämän tutkielman on ohjannut FL Antti Kalliokoski. Tässä työssä kartoitettiin sosiaalisen ahdistuksen esiintyvyyttä koulutilanteissa tutkimuksen viides- ja kuudesluokkalaisilla. Selvitettiin millaiset koulutilanteet lapsia ahdistavat ja esiintyykö sosiaalista ahdistusta enemmän muodollisissa esiintymistilanteissa vai lasten välisessä informaalissa interaktiossa. Selvitettiin myös sukupuolen sekä viides- ja kuudesluokkalaisten eroja sosiaalisen ahdistuksen kokemisen suhteen. Tietoa kerättiin 3 faktorisella itsearviointimittarilla, joka oli rakennettu kolmen amerikkalaisen mittarin pohjalta: LaGrecan ym. lasten sosiaalista ahdistusta mittaavat mittarit SASC ja SASC-R sekä Beidelin ja Turnerin lasten sosiaalista fobiaa mittaava mittari.Aineistoa kerättiin myös pienimuotoisella teemahaastattelulla, jonka avulla pyrittiin lisäämään itsearviointimittarin validiteettia sekä saamaan laadullisempaa tietoa lasten kokemuksista koulun sosiaalisista tilanteista. Haastattelun avulla selvitettiin myös esiintyykö lapsilla ahdistuessa fysiologisia ahdistusoireita.Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa oli mukana 171 helsinkiläistä viides- ja kuudesluokkalaista, joista itsearviointimittarin vastausten perusteella valittiin 17 haastateltavaa.Tulosten mukaan tutkimuksen viides- ja kuudesluokkalaisilla esiintyy jonkin verran sosiaalista ahdistusta koulutilanteissa. Vaikka eri tutkimusten prevalenssilukuja on, käytettyjen kriteerien vaihtelevuuden johdosta, hankala verrata toisiinsa, voidaan tämän tutkimuksen esiintyvyyslukuja pitää aiempien tutkimusten esiintyvyyslukujen suuntaisina.Sosiaalisen ahdistuksen esiintyvyydessä ei ollut, itsearviointimittarin mukaan, merkittävää eroa muodollisissa esiintymistilanteissa ja lasten välisessä informaalissa kanssakäymisessä. Tämä tulos poikkesi aiemmista tutkimustuloksista. Haastatteluiden mukaan lapset tuntuivat raportoivan suurempaa sosiaalista ahdistusta esiintymistilanteita kohtaan.Tytöt raportoivat merkittävästi enemmän sosiaalista ahdistusta kuin pojat. Viides- ja kuudesluokkalaisten välillä ei ollut merkittävää eroa sosiaalisen ahdistuksen kokemisen suhteen.Itsearviointimittarin ja haastattelun "diagnoosit" sosiaalisesti ahdistuvista olivat samansuuntaisia. Muutamilla lapsilla esiintyi myös fysiologisia ahdistusoireita.Asiasanat: ahdistus - koululaiset, pelot - koululaiset, sosiaaliset suhteet - koululaiset