Opiskeluvilppi ja plagiointi korkeakoulujen opintosuorituksissa. Kirjallisuuskatsaus ja käsiteanalyysi
SILPIÖ, KARI (2012)
SILPIÖ, KARI
2012
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22244
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22244
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihealueena oli opiskeluvilppi ja plagiointi korkeakoulujen opintosuorituksissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa opiskeluvilppiin ja plagiointiin sekä niiden tutkimiseen liittyvää teoreettista tietoa tutkimuskenttää systematisoivan aiempien tutkimusten meta-analyysin ja peruskäsitteiden analyysin kautta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää onko aiemman tutkimuksen raportoimassa opiskeluvilpin esiintymisen määrässä tapahtunut erityisiä muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana.
Tutkimusaineistona olivat kirjoitetussa muodossa olevat tekstit valituista käsitteistä ja niiden määritelmistä. Aineistoon hyväksyttiin tutkimuskirjallisuuden lisäksi tutkimukseen perustuvat käsikirjat sekä analysoituja käsitteitä kuvaavat korkeakoulujen internet-sivuillaan julkistamat hallinnolliset tekstit. Aineisto koottiin artikkeli- ja lehtitietokannoista, painetuista julkaisuista ja Internetistä.
Aiemman tutkimuksen meta-analyysin tuloksena selvisi, että korkeakouluissa harjoitetun opiskeluvilpin systemaattinen tutkimus on alkanut Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Viimeisen 50 vuoden aikana yhdysvaltalaisissa korkeakouluissa tehdyissä keskeisissä kyselytutkimuksissa usein yli puolet vastaajista on ilmoittanut harjoittaneensa opiskeluvilppiä. Aiemmissa tutkimuksissa raportoitu opiskeluvilpin esiintyminen on ollut Yhdysvalloissa huomattavalla tasolla jo ennen Internetin käytön yleistymistä. Suomessa aihealuetta on tutkittu ainakin vuodesta 1997 alkaen. Suomalaisissa korkeakouluissa vuosina 1997–2004 toteutetuissa kolmessa kyselytutkimuksessa yhteensä 67 % vastaajista on ilmoittanut harjoittaneensa ainakin kerran opiskeluvilppiä. Tarkasteltujen tutkimusten tulokset eivät tue olettamusta siitä, että kyseessä olisi erityisesti ulkomailta tuleviin opiskelijoihin liittyvä asia.
Käsiteanalyysin tuloksiin sisältyvät käsitteitä "opiskeluvilppi" ja "plagiointi korkeakoulun opintosuorituksessa" jäsentävät kuvaukset ja yhteenvedot käsitteiden esiintymismuodoista. Opiskeluvilppi-käsitteen analyysin yhteydessä otettiin käyttöön rikosoikeuteen liittyvä tahallisuusarvostelu, jossa teko arvostellaan tahalliseksi, tuottamukselliseksi tai tahattomaksi. Esimerkiksi plagioinniksi katsottavan teon tahallisuuden ja vakavuuden arviointi edellyttää teon tekijän intention arviointia tahallisuusarvostelussa. Opiskeluvilpin 47 esiintymismuotoa jäsennettiin kahdeksaan eri pääluokkaan. Plagioinnin 20 esiintymismuotoa jäsennettiin neljään eri pääluokkaan seuraavasti: yksittäiseen lainaukseen liittyvä plagiointi, itsensä plagiointi, yhteistoiminnallinen plagiointi ja kopiointivilppi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että "plagiointi opintosuorituksessa" on luonteeltaan sellainen sateenvarjokäsite, joka kattaa useantyyppisiä toisistaan merkittävästi poikkeavia ei-toivottuja toimintatapoja. Koska tätä käsitettä ei ole sen merkitykseen nähden riittävän täsmällisesti määritelty ja rajattu, sitä ei voida pitää kypsänä.
Asiasanat:ammattikasvatus, eettinen kasvatus, epärehellisyys, etiikka, huijaus, korkeakouluopiskelu, korkeakouluopetus, korkeakoulupedagogiikka, korkeakoulut, käsiteanalyysi, opettajuus, opetus, opiskelu, oppiminen, plagiaatit, tieteellinen kirjoittaminen, toimintakulttuuri, vilppi
Tutkimusaineistona olivat kirjoitetussa muodossa olevat tekstit valituista käsitteistä ja niiden määritelmistä. Aineistoon hyväksyttiin tutkimuskirjallisuuden lisäksi tutkimukseen perustuvat käsikirjat sekä analysoituja käsitteitä kuvaavat korkeakoulujen internet-sivuillaan julkistamat hallinnolliset tekstit. Aineisto koottiin artikkeli- ja lehtitietokannoista, painetuista julkaisuista ja Internetistä.
Aiemman tutkimuksen meta-analyysin tuloksena selvisi, että korkeakouluissa harjoitetun opiskeluvilpin systemaattinen tutkimus on alkanut Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Viimeisen 50 vuoden aikana yhdysvaltalaisissa korkeakouluissa tehdyissä keskeisissä kyselytutkimuksissa usein yli puolet vastaajista on ilmoittanut harjoittaneensa opiskeluvilppiä. Aiemmissa tutkimuksissa raportoitu opiskeluvilpin esiintyminen on ollut Yhdysvalloissa huomattavalla tasolla jo ennen Internetin käytön yleistymistä. Suomessa aihealuetta on tutkittu ainakin vuodesta 1997 alkaen. Suomalaisissa korkeakouluissa vuosina 1997–2004 toteutetuissa kolmessa kyselytutkimuksessa yhteensä 67 % vastaajista on ilmoittanut harjoittaneensa ainakin kerran opiskeluvilppiä. Tarkasteltujen tutkimusten tulokset eivät tue olettamusta siitä, että kyseessä olisi erityisesti ulkomailta tuleviin opiskelijoihin liittyvä asia.
Käsiteanalyysin tuloksiin sisältyvät käsitteitä "opiskeluvilppi" ja "plagiointi korkeakoulun opintosuorituksessa" jäsentävät kuvaukset ja yhteenvedot käsitteiden esiintymismuodoista. Opiskeluvilppi-käsitteen analyysin yhteydessä otettiin käyttöön rikosoikeuteen liittyvä tahallisuusarvostelu, jossa teko arvostellaan tahalliseksi, tuottamukselliseksi tai tahattomaksi. Esimerkiksi plagioinniksi katsottavan teon tahallisuuden ja vakavuuden arviointi edellyttää teon tekijän intention arviointia tahallisuusarvostelussa. Opiskeluvilpin 47 esiintymismuotoa jäsennettiin kahdeksaan eri pääluokkaan. Plagioinnin 20 esiintymismuotoa jäsennettiin neljään eri pääluokkaan seuraavasti: yksittäiseen lainaukseen liittyvä plagiointi, itsensä plagiointi, yhteistoiminnallinen plagiointi ja kopiointivilppi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että "plagiointi opintosuorituksessa" on luonteeltaan sellainen sateenvarjokäsite, joka kattaa useantyyppisiä toisistaan merkittävästi poikkeavia ei-toivottuja toimintatapoja. Koska tätä käsitettä ei ole sen merkitykseen nähden riittävän täsmällisesti määritelty ja rajattu, sitä ei voida pitää kypsänä.
Asiasanat:ammattikasvatus, eettinen kasvatus, epärehellisyys, etiikka, huijaus, korkeakouluopiskelu, korkeakouluopetus, korkeakoulupedagogiikka, korkeakoulut, käsiteanalyysi, opettajuus, opetus, opiskelu, oppiminen, plagiaatit, tieteellinen kirjoittaminen, toimintakulttuuri, vilppi