Kohti kaupunkibrändin johtamista - tapaustutkimus Helsingin metropolialue
PUKKILA, EEVA (2012)
PUKKILA, EEVA
2012
Aluetiede - Regional Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22237
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22237
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee aluejohtamistoimintaa kaupunkibrändäyksen näkökulmasta. Tutkimuksessa sovelletaan brändinäkökulmaa kaupunkien kehitysympäristöihin ja nostetaan tarkemman mielenkiinnon kohteeksi kaupunkibrändin johtaminen (city brand management). Tarkempana tarkastelukohteena on Helsingin metropolialue, jonka tässä tutkimuksessa määritellään muodostuvan Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisen kaupunkialueista.
Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä kaupunkibrändäykseen liittyviin osa-alueisiin ja saavuttaa ymmärrys kyseisen kehitystoiminnan johtamiseen liittyvistä tekijöistä. Tutkimuksen aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta. Haastateltavat edustivat ammattinsa puolesta aluekehittämisen parissa Helsingin metropolialueella työskenteleviä suomalaisia asiantuntijoita. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista kaupunkibrändäystoimintaa haastateltavat kokivat tarpeelliseksi alueella toteutettavan.
Tutkimuksen analyysi keskittyi tarkastelemaan Helsingin metropolialueen nykytilannetta toteutettujen kaupunkimarkkinointitoimenpiteiden ja toimijoiden välisen yhteistyön tarkastelun kautta. Mahdollisten tulevien brändäystoimenpiteiden osalta keskityttiin analysoimaan kaupunkibrändin johtamisen keskeisiä edellytyksiä ja merkittäviä haasteita. Tutkimus osoitti, että Helsingin metropolialueella vaikuttavien toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiselle ja markkinointitoimenpiteiden yhtenäistämiselle on tarvetta.
Avainsanat: kaupunkibrändi, aluebrändi, aluejohtaminen, kaupunkimarkkinointi
Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä kaupunkibrändäykseen liittyviin osa-alueisiin ja saavuttaa ymmärrys kyseisen kehitystoiminnan johtamiseen liittyvistä tekijöistä. Tutkimuksen aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta. Haastateltavat edustivat ammattinsa puolesta aluekehittämisen parissa Helsingin metropolialueella työskenteleviä suomalaisia asiantuntijoita. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista kaupunkibrändäystoimintaa haastateltavat kokivat tarpeelliseksi alueella toteutettavan.
Tutkimuksen analyysi keskittyi tarkastelemaan Helsingin metropolialueen nykytilannetta toteutettujen kaupunkimarkkinointitoimenpiteiden ja toimijoiden välisen yhteistyön tarkastelun kautta. Mahdollisten tulevien brändäystoimenpiteiden osalta keskityttiin analysoimaan kaupunkibrändin johtamisen keskeisiä edellytyksiä ja merkittäviä haasteita. Tutkimus osoitti, että Helsingin metropolialueella vaikuttavien toimijoiden välisen yhteistyön lisäämiselle ja markkinointitoimenpiteiden yhtenäistämiselle on tarvetta.
Avainsanat: kaupunkibrändi, aluebrändi, aluejohtaminen, kaupunkimarkkinointi