Strukturell förändring och kärlek. Det svenska samhället genom vigselannonser under 100 år.
HEINONEN, SATU (2012)
HEINONEN, SATU
2012
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-03-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22225
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22225
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee ruotsalaisen yhteiskunnan kuvastumista sanomalehti Dagens Nyheterin vihki-ilmoituksissa vuosina 1910–2010. Tarkastelun kohteena ovat ruotsalainen yhteiskuntarakenne ja vihki-ilmoitukset lajityyppinä, sekä niiden kehitys sadan vuoden aikana. Lisäksi tarkastelen ruotsalaisen yhteiskunnan kehitystä sekä sukupuolirooleja ruotsalaisilla työmarkkinoilla samalla ajanjaksolla.
Olen kerännyt tutkimusmateriaalini kymmenen vuoden välein ilmestyneistä Dagens Nyheterin elokuun numeroista. Yhteensä vihki-ilmoituksia on 1282. Tutkimuksessani käytän metodina genreanalyysia, jonka avulla tarkastelen ilmoitusten yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Lisäksi lasken vihki-ilmoituksissa esiintyvät ammattinimikkeet ja tittelit sekä ryhmittelen ne yhteiskuntaluokkien mukaan. Olen jaotellut ammattinimikkeet ja tittelit työväenluokkaan, keskiluokkaan ja yrittäjiin. Tutkimusmateriaalissa esiintyy myös joitakin yläluokkaan kuuluvia nimikkeitä.
Tutkimuksesta ilmenee, että tutkimallani ajanjaksolla on ilmestynyt kolmenlaisia vihki-ilmoituksia: lyhyitä ilmoituksia, teksti-ilmoituksia ja kuvailmoituksia. Lyhyitä ilmoituksia esiintyy koko tarkastelemani jakson aikana. Ne sisältävät nimensä mukaisesti vain pääasiat, kuten sulhasen ja morsiamen nimet, vihkimisen päivämäärän ja paikkakunnan. Teksti-ilmoitukset ovat pidempiä ja niissä mainitaan usein muun muassa hääparin vanhempien nimet ja heidän ammattinsa. Teksti-ilmoituksia esiintyy vuosina 1950–1980 ilmestyneessä tutkimusmateriaalissa. Kuvailmoitusten tunnusomaisin piirre on, että ne sisältävät hääkuvan, minkä lisäksi niissä on jonkin verran tekstiä. Kuvailmoituksia esiintyy vuosina 1950–2010 ilmestyneessä materiaalissa.
Vihki-ilmoitukset ovat lajityyppinä käyneet läpi erilaisia muutoksia sadan vuoden aikana samoin kuin yhteiskunta sekä yleiset arvot ja mielipiteet ovat muuttuneet. Vuoden 2010 ilmoitukset muistuttavat osittain jälleen 1950-luvun teksti- ja kuvailmoituksia, joissa mainitaan hääparin perhe ja ystävät. Toisaalta niissä pyritään aiempaa enemmän persoonallisuuteen ja yksilöllisyyteen.
Titteleitä ja ammattinimikkeitä esiintyy vihki-ilmoituksissa vuosina 1910–1990, mutta yleisiä ne ovat vain ajanjaksolla 1950–1970 ilmestyneissä ilmoituksissa. Muina vuosina ilmestyneessä materiaalissa on tavallisinta olla ilmoittamatta titteleitä. Vuosien 2000 ja 2010 vihki-ilmoituksissa ei esiinny lainkaan titteleitä. Yleisimmin tittelit ja ammattinimikkeet materiaalissani sijoittuivat keskiluokkaan, vaikka etenkin työväenluokan kasvu oli huomattavaa 1900-luvun alkupuolella. Tämä osoittaa, että Dagens Nyheterin kohderyhmää on ollut etenkin keskiluokkainen väestönosa.
Asiasanat:vigselannonser, titlar, klasstruktur, genre, Sverige, Dagens Nyheter
Olen kerännyt tutkimusmateriaalini kymmenen vuoden välein ilmestyneistä Dagens Nyheterin elokuun numeroista. Yhteensä vihki-ilmoituksia on 1282. Tutkimuksessani käytän metodina genreanalyysia, jonka avulla tarkastelen ilmoitusten yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Lisäksi lasken vihki-ilmoituksissa esiintyvät ammattinimikkeet ja tittelit sekä ryhmittelen ne yhteiskuntaluokkien mukaan. Olen jaotellut ammattinimikkeet ja tittelit työväenluokkaan, keskiluokkaan ja yrittäjiin. Tutkimusmateriaalissa esiintyy myös joitakin yläluokkaan kuuluvia nimikkeitä.
Tutkimuksesta ilmenee, että tutkimallani ajanjaksolla on ilmestynyt kolmenlaisia vihki-ilmoituksia: lyhyitä ilmoituksia, teksti-ilmoituksia ja kuvailmoituksia. Lyhyitä ilmoituksia esiintyy koko tarkastelemani jakson aikana. Ne sisältävät nimensä mukaisesti vain pääasiat, kuten sulhasen ja morsiamen nimet, vihkimisen päivämäärän ja paikkakunnan. Teksti-ilmoitukset ovat pidempiä ja niissä mainitaan usein muun muassa hääparin vanhempien nimet ja heidän ammattinsa. Teksti-ilmoituksia esiintyy vuosina 1950–1980 ilmestyneessä tutkimusmateriaalissa. Kuvailmoitusten tunnusomaisin piirre on, että ne sisältävät hääkuvan, minkä lisäksi niissä on jonkin verran tekstiä. Kuvailmoituksia esiintyy vuosina 1950–2010 ilmestyneessä materiaalissa.
Vihki-ilmoitukset ovat lajityyppinä käyneet läpi erilaisia muutoksia sadan vuoden aikana samoin kuin yhteiskunta sekä yleiset arvot ja mielipiteet ovat muuttuneet. Vuoden 2010 ilmoitukset muistuttavat osittain jälleen 1950-luvun teksti- ja kuvailmoituksia, joissa mainitaan hääparin perhe ja ystävät. Toisaalta niissä pyritään aiempaa enemmän persoonallisuuteen ja yksilöllisyyteen.
Titteleitä ja ammattinimikkeitä esiintyy vihki-ilmoituksissa vuosina 1910–1990, mutta yleisiä ne ovat vain ajanjaksolla 1950–1970 ilmestyneissä ilmoituksissa. Muina vuosina ilmestyneessä materiaalissa on tavallisinta olla ilmoittamatta titteleitä. Vuosien 2000 ja 2010 vihki-ilmoituksissa ei esiinny lainkaan titteleitä. Yleisimmin tittelit ja ammattinimikkeet materiaalissani sijoittuivat keskiluokkaan, vaikka etenkin työväenluokan kasvu oli huomattavaa 1900-luvun alkupuolella. Tämä osoittaa, että Dagens Nyheterin kohderyhmää on ollut etenkin keskiluokkainen väestönosa.
Asiasanat:vigselannonser, titlar, klasstruktur, genre, Sverige, Dagens Nyheter